vrijdag 18 april 2014

Via Crucis

Mijn favoriete muziekgezelschap ‘L Arpeggiata heeft een paar jaar geleden
een prachtige c.d. gemaakt met de titel ‘Via Crucis’.
In achttien muziekstukken verbeelden zij muzikaal de veertien kruiswegstaties
en de wederopstanding van Christus.


Nou zijn we hier in Villa Zeezicht niet echt kerkelijk gelovig opgegroeid...
Kruiswegstaties kennen we dan ook alleen vanuit kerken in de Zuidelijke streken.
Soms bijzondere beelden aan de wanden van kerken,
sommige prachtig in hun uitvoering, anderen ronduit minder mooi.. ;)


Maar gelukkig heet muziek geen geloof, religie nodig..
En is het Paasverhaal ook een verhaal waar je je verbonden
mee kan voelen ook als je niet tot een kerk behoort.

Kun je de emoties die dit verhaal en deze muziek oproepen
rechtstreeks voelen in je hart,
omdat ze zo universeel zijn,
herkenbaar.. menselijk..

Niemand ontkomt aan lijden…
maar
er is altijd de troost van nieuw leven.


Tot mijn grote geluk mocht ik
de muziek van Via Crucis een aantal jaar geleden in het ‘echie’ beleven
tijdens een concert dat ‘L Arpeggiata destijds in Groningen gaf.


Het was mijn eerste kennismaking met deze prachtige muziek,
ik had toen geen idee waar ik naar ging luisteren ;)


Maar sinds die tijd is het met stip één van mijn favorieten!

De afgelopen weken staat hij bijna dagelijks aan…
helemaal passend bij deze tijd van het jaar ;)!

Speciaal voor vandaag dus…
Via Crucis..
..voor de liefhebber

Lumi, potete piangere


Lumi, potete piangere?
Non riderete più.
Il cor che lieto fu
nel duol si sente a frangere..

Eyes, can you weep?
You will never laugh again.
This heart that once was merry,
is breaking now with grief..


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen