dinsdag 27 mei 2014

Aardbeientaart zonder suiker

HOERA.. het is weer aardbeientijd!

En wat is er dan leuker om een heerlijke aardbeientaart te bakken.. 
-voor je verjaardag of zo ;)-
..zonder gebruik te maken van suiker als zoetstof?!


Bovendien is dit recept ook geschikt voor mensen
met koemelk/lactose-intolerantie of -allergie
en/of tarwe intolerantie.


Bedenk wel, dat je er even de tijd voor moet nemen maar dan.. heb je ook wat J!

Benodigdheden

Zanddeeg bodem:
·         300 gr (spelt-)bloem
·         125 roomboter of wajang boter
·         1 ei
·         100 gr rijststroop
·         1 snuf zout

Vanille crème:
·         ½ liter sojamelk
·         4 eierdooiers
·         150 gr rijststroop
·         1 vanillestokje
·         30 gr (spelt-)bloem
·         snufje zout


Verder:
·         500 gr aardbeien
·         1 pakje soja slagroom  (Soyatoo, natuurvoedingswinkel)
·         aardbeienjam of abrikozenjam zonder suiker (Dalfour, Jumbo)
·         taartvorm ca 30 cm

Werkwijze:

De bodem:
Doe voor de taartbodem alle ingrediënten bij elkaar. De boter met twee messen in kleine stukjes snijden. Kneed snel met koele handen alles bijeen tot een deegbal. Laat deze een half uur rusten in de koelkast.

De vanille crème:
Klop eierdooiers en rijststroop flink schuimig. De massa moet licht van kleur worden. Door de zware consistentie van de rijststroop kan dit even duren.
Voeg de bloem toe en roer dit er door.
Breng de sojamelk in een pannetje aan de kook met het vanillestokje erin. Haal bij het koken het vanillestokje eruit (schraap evt de laatste zaadjes met een mesje uit het stokje en voeg dit bij de melk).
Giet de kokende melk in 1 keer bij het eimengsel, roer goed met een garde en giet het geheel
vervolgens weer over in het pannetje.

Breng deze massa opnieuw aan de kook en laat 4 a 5 minuten zachtjes door pruttelen.
Doe de crème over in een kom en plaats deze in een bak met koud water om af te koelen.

Bereiden:
Rol de deegbal met een deegroller op een bebloemd oppervlak uit. 

Leg de deeglap in de beboterde bakvorm en werk de randen netjes af met een mes. Bak de bodem ‘blind’ ongeveer 15 minuten op 180˚C. 

Bak de bodem na het verwijderen van de vulling voor blindbakken nog een minuutje of 2 in de oven zodat hij wat krokant wordt.
Laat de bodem ongeveer ½ uur afkoelen.

Spreid de afgekoelde vanille crème uit over de taartbodem
Roer de soja crème los met een garde of vork en verspreid deze voorzichtig over de vanille crème.
Versier de taart met gewassen en gehalveerde aardbeien.















Warm enkele lepels jam op in een pannetje en kwast de wat vloeibaar geworden jam over de aardbeien zodat ze mooi gaan glanzen.


Smakelijk!!

N.B. De soja crème van Soyatoo is gezoet met invertsuiker. Dit is een mengsel van gelijke delen fructose en glucose. Het bevat grotendeels dezelfde suikerverhouding als honing.
Wil je dit niet gebruiken dan kun je deze laag ook achterwege houden.


24 opmerkingen:

  1. Dit is dé taart voor al je jarig bent toch?? ;) Gefeliciteerd lieve Stefanie!!! Ik smul al bij je mooie foto's....dat heb je weer mooi vastgelegd en het recept gaat hier zeker gemaakt worden. Fijne dag!! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Begrijp ik uit de reactie hier boven nu goed dat je jarig bent? Van harte gefeliciteerd! De taart ziet er niet een beetje lekker maar ontzettend lekker uit!!

    Ik wens je een hele fijne dag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijna 50 dan toch?? In ieder geval een hele fijne dag gewenst! En die taart ga ik ook eens uitproberen want die ziet er heerlijk uit!
    Dag Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd en geniet van je taart! Dit recept sla ik op.. het gaat me niet meer lukken 'm nog voor mijn verjaardag (morgen ;-)) te maken, maar op een 'gewone' dag zal ie ook heerlijk zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Villa Zeezicht, Lupineke, Stephanie, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Als je verjaardag net zo mooi wordt als je taart er uit ziet, dan wordt het een geweldige dag! Nog heel veel jaren vol creativiteit en in goede gezondheid en met nog heel veel blogcontacten ;-)
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Stefanie, met deze verrukkelijke taart is het zeker een heerlijk feest.
    Ik wens je een heerlijke dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 'K Ben voor je naar Schouten in Hoorn geweest een behoorlijk gesorteerde breiwinkel maar helaas jouw bolletje Noah van Marianne Ostergaard (www.garn.dk) hadden ze niet. Jammer hè? Maar wat maakt zij een mooie spullen die Marianne.
    En.. mocht je inderdaad (binnenkort)jarig zijn. Gefeliciteerd. De taart ziet er heerlijk uit.
    Joke W.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ontzettend lief Joke, dank je wel voor de moeite!!!!!!!!!
      Ik zal het toch via internet moeten proberen ben ik bang. Maar het gaat vast lukken, nogmaals dank!

      Verwijderen
  8. Gefeliciteerd!
    Oei, het water loopt me in de mond! Dit ziet er echt heerlijk uit!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Stefanie, van harte gefeliciteerd en je hebt een prachtige taart gebakken voor je verjaardag, dat wordt vast smullen. Fijne avond nog gewenst.

    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh lijkt me heerlijk ,die slaan we op en was je jarig ......??????

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hieperdepiep!!! Gefeliciflapstaart en je taart ziet er smakelijk uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele gezonde en gelukkige jaren samen met je Stuurman/houthakker en kinderen en allen die jou dierbaar zijn!!! Hieperdepiep hoera!!!
    Lijkt me heerlijk deze aardbeientaart,maar heb een hekel aan blindbakken.Dus wellicht de bodem op mijn manier.....
    gezellige avond
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat ziet dat er heerlijk uit, dit is wel iets wat ik ga maken. Dank je voor het duidelijke recept en natuurlijk alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Hartelijke groet Silja

    BeantwoordenVerwijderen
  14. van harte gefeliciteerd met je verjaardag !!!
    die taart ziet er heerlijk uit ..
    een hartelijke groet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Teddy Verstraten29 mei 2014 om 00:33

    Van harte! Beetje laat maar ik en nu pas hier op visite. Jij kan ook wel een bak en kookblog beginnen..haha, wat een heerlijk recept. En die foto's zijn zo mooi ambachtelijk, de hele taart ziet er echt ambachtelijk uit zoals je wel in Frankrijk ziet bij een bakker daar. Zeeuwse ambacht dus! Groetjes Teddy

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ojojoj....het heeft even geduurd. Maar nu sta je in mijn rijtje blogs die ik lees....tsss, Lupineke stond er wel, maar ik was nog niet zo wakker om ook villa zeezicht toe te voegen. Zag ineens dit smakelijke taartje bij iemand anders en snapte maar niet dat ik dat gemist had. Ziet er heeeeeerlijk uit en ga ik zeeeeeeeker maken. Dag, Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor een bodem zonder gluten zou je misschien glutenvrije koekjes kunnen fijnmaken en mengen met wat gesmolten boter en jam. Dan hoef je de taart niet te bakken..
      Maar er is waarschijnlijk ook wel een glutenvrije bakmix te vinden!
      Hier heb ik me nog niet echt in verdiept, al ga ik dat nog wel doen omdat mijn schoonzusje ook glutenvrij eet.

      Verwijderen
  17. gefeliciteerd nog. ik vraag me altijd af: wat doe je dan met de bonen van het blind bakken? zo zonde om zo'n hele zooi bonen zomaar weg te gooien.
    grtn Liz

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat een heerlijk recept, dat ga ik gauw eens uitproberen, dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen
  19. misschien plaats ik twee keer een dankjewel voor dit lekkere recept....ik zie het niet verschijnen nl...of het moet eerst gemoderatiseerd worden, kan ok natuurlijk, groet Ellabella

    BeantwoordenVerwijderen