vrijdag 16 mei 2014

Eenvoud

Jullie hebben het vast al wel gemerkt.
Dat het leven in Villa Zeezicht ‘klein’ is geworden..
heel klein zelfs ;)!


Tuurlijk ga ik regelmatig de wijde wereld in..

genieten van allerlei leuks!
Wat onderzoek doen of interessante dingen ontdekken
voor de streekdrachtgroep, de visserstruien..
Of een dagje zingen, zoals morgen in het mooie Maastricht.. ook zo heerlijk!!
Ik zou het niet kunnen laten (wink!)


Maar de afgelopen periode maak ik steeds méér die terugtrekkende beweging.
Naar het kleine, het stille…

Naar dat koolmeesje.. wat lentebloemen.. de woeste golven..!
Merk, dat ik steeds minder behoefte heb met alle hectiek om me heen.
De snelheid, druk en intensiteit van alles wat ‘moet’..
ik heb er géén zin meer in!


Waarom ik geen smartphone heb, vragen een aantal mensen me.
Want dat is zo leuk, dan kunnen we ‘appen’! En.. dat kost niks!!

Ik wil geen smartphone. Ik wil niet appen..

Ik wil niet constant in open verbinding staan met anderen.. altijd maar bereikbaar zijn,
altijd maar mijn mail kunnen ontvangen.
Ik beslis zelf wanneer ik daar zin in heb. 
Dan zet ik de computer aan..
of uit!


Ouderwets? Zal best!
Maar het bevalt me prima!
Al die prikkels van onze snelle harde wereld
wil ik helemaal niet binnen krijgen!
Dan blijf ik constant informatie van buitenaf opnemen.
Daar word ik moe van, letterlijk 'geprikkeld'.. en.. dat gaat met me op de loop.


Maar.. dat bloggen van jou dan? Vragen diezelfde mensen.
Dat is toch hetzelfde als ‘appen’?

Voor mij niet.
Bij bloggen deel ik wat ik meemaak, ervaar, fabriceer en voel.
Gewoon, wanneer ík daar zin in heb, of merk dat er iets ‘uit’ moet ;)!
En het fijne is dat niemand dit hóéft te lezen.. of mooi, leuk of bijzonder hóéft te vinden!
Dat mag iedereen zelf weten, hihi!
En als ik wil weten hoe het met iedereen in Blogland is,
nieuwsgierig ben naar wat iedereen aan het sjouwen is,
dan ga ik gewoon gezellig een rondje doen ;0)


Hier, op Villa Zeezicht zal het leven voorlopig klein blijven.
Lékker klein, met aandacht voor
eenvoud,
voetstappen op het zand
waterdruppels op een blad
en met af en toe
een uitstapje naar het leven buiten mijn Villa..!


Al jarenlang koester ik de woorden van een Indiaanse leermeester:

“Bedenk dat alle ellende en droefenis in de wereld wel bestaan,
maar niet voor jou bestemd zijn.
Mijn volk kent slechts het woud en de bergen
tussen de sneeuwtoppen en de oceaan.
Meer niet.
Ook jij bent niet verantwoordelijk voor de hele aarde
en kunt niet al haar lasten op je schouders dragen.
Houd je wereld klein, binnen de reikwijdte van je handelen.
Dat is genoeg”


24 opmerkingen:

  1. Ah Lupineke, wat leuk dat je morgen in Maastricht komt zingen!
    Wil je verklappen waar je te beluisteren bent?

    Wat betreft je standpunt over het bewaken van je eigenheid/oog hebben voor de natuur en het niet meedoen aan zaken als Facebook en wat jij 'appen' noemt: ik geef je groot gelijk!

    Maria.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      met ons koortje doen we mee aan de Korendag Zuid-Nederland van de Vrijescholen in Maastricht. Die wordt gehouden in de Bernard Lievegoedschool. Het is een hele dag feest, ons optreden(-tje) is om 14.10 uur!
      Groetjes!!

      Verwijderen
  2. prachtige foto's allereerst! En wat je schrijft is voor mij heel heel herkenbaar. Daarom stel ik op FB bij heel vaak..'niet meer volgen' in. Dan komen ál die nieuwtjes, leuke ideeën etc niet meer steeds voorbij als ik daar even wil spieken ;)Het appen vind ik erg handig met onze dochters...makkelijk even iets zeggen en dán weet ik dat ze het lezen..haha. Maar verder doe ik ook zo min mogelijk mee aan al die prikkels. Ik had even geleden zelfs iemand die echt nijdig was omdat ik mijn mobiel maar niet opnam ;) hij stond op stil..lekker rustig! Maar goed..je ziet zo wel hoe de 24/7 bereikbaarheid die tegenwoordig mogelijk is ook verwachtingen kan scheppen. Bloggen vind ik idd iets heel anders, dat heeft niks met bereikbaarheid of prikkels te maken. Jij blogt wanneer jij zin en tijd hebt en wij lezen wanneer wij weer zin en tijd hebben. Die laatste wijze woorden ga ik overschrijven...prachtig en zó waar! Heel veel plezier morgen, liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi dat laatste in bijzonder ja die houden we hoog in het vaandel,want zo voel ik het ook steeds meer.........

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooh Stefanie, wat mooi geschreven!!! En die woorden van die Indiaanse leermeester, tja hij heeft helemaal gelijk...
    Veel plezier in Maastricht, geniet ervan.

    lieve groet,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Lupineke,
    Ik herken mij zelf ook in jouw woorden. Heb dus ook geen mobiel meer. Hoef niet altijd bereikbaar te zijn.
    En die spreuk op het eind......prachtig. Ga ik ook opschrijven.
    Groetjes,
    Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O zo waar, ben het helemaal met je eens. Wat een heerlijke blogverhalen heb je toch altijd, zo wijs mens ben je, heerlijk!!!
    Dank voor je bezoekje :-D

    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou.. wijs ;)! Het heeft soms eerder iets te maken met een ezel en een steen, hihi!

      Verwijderen
  7. Leuk, kom ik voortaan hier op bezoek. Dank je voor deze mooie wijze woorden...ergens wist ik het maar nu door jouw blog begrijp ik weer waarom ik altijd zo moe word van al dat nieuws en al die (leuke) dingen die ik van mezelf zo vaak moet. Ik ga er aan werken. Hartelijke groet Silja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Silja, het gaat met vallen en opstaan ;)
      Ineens vallen er soms wat dingen op zijn plek.. maar dat kan best lang duren hoor!
      Fijn dat je hier herkenning vind! En dank voor je lieve reacties!

      Verwijderen
  8. Helemaal mee eens met alles wat je schrijft!!!!!
    Heb ook alleen maar een gewone telefoon en geen mobiel of wat dan ook en Lappie--meer dan genoeg.
    Ga je gedicht overschrijven en ophangen!!!
    Helaas kan ik geen volger worden,want dan moet ik weer wat aanmaken en daar heb ik geen zin in!
    goed weekend en geniet en blijf dat doen wat er ook gezegd wordt!
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha Truus, doe maar gewoon waar je zin in hebt ;)!
      Maar.. ik ben altijd heel blij met je reacties! Alsof je een verre vriendin van me bent ;0)!
      Lieve groet!!

      Verwijderen
  9. Prachtige foto's!!!!
    Truus u D.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Teddy Verstraten17 mei 2014 om 03:12

    Gezellig hier! Oh ik ben vreselijk met al dat internet, smartphone etc. Mijn hoofd loopt er inderdaad soms van om. Ik merk dat ik zelfs ongerust wordt als bv mijn vriend al een dag niet op whats app is geweest!! Er zal toch niks aan de hand zijn? Erg hè. Groetjes Teddy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie foto's!! Ik leef tussen deze 2 in, soms wil ik helemaal niets of niemand alleen maar rust aan de andere kant wil ik soms de hectiek en contact. Ik ben wel voor sommige mensen 24/7 bereikbaar bijv voor vaders...... maar neem 'm soms bij anderen ook gewoon niet op als ik er niet zo veel zin in heb.......
    Heel veel plezier in Maarstricht, hoor woensdag je verhalen wel..... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik heb me eigen weer aan gemeld hoor ,want ik wil je mooie verhalen niet missen..
    Mooie strandfoto's ....Veel sucses in maastricht !!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige foto's....ik ruik de zee, en voel en hoor de wind...bijna.. ;-) Mooi..!
    En wat je beschrijft...zo herkenbaar! Je schiet er niets mee op, 24/7 bereikbaar zijn, en alles (alle ellende van de wereld) maar te weten.. Bwah.. je wordt er alleen maar moe en naar van! Ik kan me ook helemaal vinden in je citaat!
    Ik ga je ook op dit blogje volgen hoor!
    Warme groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik herken veel van wat je schrijft. Mij wordt regelmatig gevraagd waarom ik niet op Facebook zit. Nou, omdat ik daar totaal geen behoefte aan heb, zeg ik dan. Vervolgens word ik dan wat meewarig aangekeken. Nee hoor, in mijn echte leven zijn al genoeg avonturen te beleven. Daar heb ik mijn handen vol aan. En als het me teveel wordt ga ik net als jij naar de zee. De zee kalmeert en troost. De zee geeft rust. Je maakt prachtige foto's. Ik krijg zin om nog even naar het strand te gaan. Geniet ze!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. en weet je wat zo fijn is het is jouw leven en je mag het ALLEMAAL ZELF BESLISSEN !! MAAR IK WAS AL BANG DAT JE WEER EEN POOSJE ZOU STOPPEN.. mag ook beste wel eens dan is het zoveelste leuker als je weer terug bent
    groetjes L.H<

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gelukkig...ik heb je weer gevonden, mocht je blog niet meer bekjken van blogspot. Maar vandaag zijn ze aardig en mag hetvweer...haha. en toen las ik van je verhuizing,ik verhuis graag mee hoor. Want wat lees ik jouw schrijfsels toch graag! Moet je niet gaan lachen hoor maar ik kan soms er echt even lekker voor gaan zitten, kop koffie erbij met wat lekkers en dan ga ik heerlijk jouw blog lezen, teruglezen..echt een momentje voor mezelf! Zo..mag best weleens gezegd worden vind ik want vaak reageren doe ik ook weer niet. Maar lezen dus altijd wel! Groetjes Jacq. Uit Oegstgeest

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ja zo voel ik het ook, heb ook behoefte aan rust en stilte (wat met een man in huis best lastig is, grijns!) en ik wil ook niet zo mobiel ding dat de hele dag rammelt, alleen die mensen die ik wil zien of spreken hebben mijn nummer en de rest van de wereld mag mijn blog lezen en commentaar geven, maar ik lees het alleen als ik er aan toe ben, heerlijk toch! Zo ben nu even bij jou en wat anderen op bezoek geweest en ga nu buiten genieten van mijn tuin en de vogels! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel herkenbaar en heel bijzondere foto's ook, ook nog mijn gebiedje, iets Noordelijker dan. Ik app ook niet, en mijn kranten en tv zijn al heel lang de deur uit (vroeger wel krantverslaafd). grtj L

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Via via kom ik hier in villa Zeezicht terecht. Wat een heerlijke verrassing. Sowieso omdat wij gek zijn op Walcheren, maar ook omdat ik herkenning vind in het leven met de kleine dingen. Ik heb me gemeld als volger, want ik wil graag zo af en toe eens wat van je lezen.

    BeantwoordenVerwijderen