dinsdag 6 mei 2014

Zielige Vogeltjes..

Al wekenlang genieten we hier bij Villa Zeezicht van Pa en Ma Koolmees.
Vol enthousiasme en gekwetter scharrelen ze aan de achterkant van onze Villa
naar allerlei eetbaars voor hun opgroeiende kroost,
die we luid piepend daar hoog bovenin Villa Koolmees tekeer horen gaan!


Het kwetteren van de jonkies was de laatste weken veranderd van luidruchtig naar zeer luidruchtig,
een teken dat het uitvliegen niet meer zo heel lang op zich zou laten wachten!

En.. gisteren was het zo ver..!
Ik bedoel, je weet het nooit precies wanneer dat plaats zal vinden,
maar tot onze grote schrik vonden we ineens,
in die hooguit 5 minuten dat we even in de keuken waren,
een van de jonkies dood op de grond voor het tuinbankje L
Och, wat zielig!!

Waarschijnlijk was zijn eerste solovlucht niet gelukt
en nu lag dat ukkie daar.. met een gebroken nekje op de grond…
Het was waarschijnlijk de grootste waaghals geweest,
die iets te overmoedig was..!

In Villa Koolmees klonk nog wel
het gepiep van een ander jong, dus er was nog hoop..

Vanmorgen, toen ik de bio-bak naar de weg reed en terug de tuin in liep
zie ik daar ineens onze ouwe Donald achter een mini-koolmeesje aanzitten!

Oh, ik wist niet hoe snel ik hem in zijn nekvel moest grijpen en binnen moest opsluiten!!
En daarna natuurlijk op zoek naar dat Sukkeltje…
Gelukkig vond ik hem in een hoekje van de tuin en kon ik hem snel pakken.
Hij trilde van angst en ik voelde het klein hartje tekeer gaan!

Na even bijkomen zette ik hem hoog bovenin het houthok, vlak onder
zijn Ouderlijk Huis. In de hoop dat Pa en Ma, die steeds luid kwetterend rondvlogen
hem weer onder zijn hoede zouden nemen.

Nou, het duurde even hoor!
Een hele ochtend heb ik hem moeten bewaken!!
Hij deed nog wat halfhartige pogingen om naar boven te vliegen..


maar dat lukte nog niet echt…


van de bigbag naar de schutting…


… van de schutting op de grond..


(ook niet zo slim, ik schonk nog maar een bakje koffie in
want dit zou nog wel eens een lange ochtend kunnen worden ;)
maar uiteindelijk, na een lange rusttijd op wat houtjes



bleek hij ineens in de Sering te zitten!

Sindsdien is Sukkeltje niet meer gesignaleerd.
Hopelijk heeft-ie wat krachten opgedaan en werken zijn vleugeltjes nu goed ;)
En vindt-ie vannacht een veilig plekje om te slapen..


Het ga je goed, Sukkeltje!!


1 opmerking:

  1. heb je 5 mei MeesTV gezien? http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1415068
    iets voor jou, denk ik ...

    BeantwoordenVerwijderen