zondag 13 juli 2014

Gluren bij de buren

Wat is dat toch.. thuis…
Is thuis de plek waar je woont?
Waar je spullen staan of waar je je post krijgt?

Is thuis de plek waar je gezin, je geliefden wonen?
De plek waar je warmte, geborgenheid en veiligheid voelt,
je eigen ‘nest’ ?


Waar je niet anders hoeft te zijn dan wie je bent.. gewoon.. zonder toeters en bellen?

En.. moet thuis aan criteria voldoen.. zoals mooi zijn.. modern zijn.. of juist niet..
Een ‘VT-wonen-huis’, een ‘At Home-huis’ of een ‘Pippi Langkous-huis’?


Is je thuis juist een weerspiegeling van je innerlijk?
En zie je in iemands inrichting een kern van de innerlijke mens?


Of, nog interessanter, geef je juist met de inrichting van je huis weer wie je graag zou willen zijn?

Met regelmaat kan ik verrast zijn door iemands huis!
Zeker als ik de eerste keer bij iemand binnen kom.
Je hebt dan vaak al een glimpje eigenheid van diegene opgevangen
en het grappige is dat je dan ook vaak al - ongemerkt –
een inschatting hebt gemaakt van iemands inrichting.

En.. hoe mis kan je het dan soms hebben, hihi!
Of hoe aangenaam verrast ;)


Bij de bijzondere theaterwandeling
gaat het net ietsje anders!

foto Saris & den Engelsman

Daar mag je bij vier verschillende privéwoningen in de binnenstad van Vlissingen
zó maar naar binnen..
Terwijl je niet weet, wie daar woont.. van wie dit huis is.
Of waarom haar/zijn huis zo is, zoals het is…

foto Saris & den Engelsman

Door je nieuwsgierigheid niet te bedwingen en ongegeneerd rond te snuffelen
mag je proberen een glimp op te vangen van de persoon/personen achter het huis…
en.. hoe boeiend en intrigerend is dit!!!


foto Saris & den Engelsman

Aan het einde van de –soms hilarisch vormgegeven – rondrit-en wandeling
(jawel, je begint in een heus minitreintje inclusief Franse accordeonmuziek
plus bijbehorende tour guide met ‘nutteloze’ informatie)

foto Saris & den Engelsman

ontmoet je uiteindelijk de bewoners.
Oh, niet in het echt, maar in een mediavoorstelling.
En.. dat is verrassend!
Maar ook ontroerend… en indringend.
Want het gluren is hierdoor veranderd in een ontmoeting.
Niet alleen met onbekenden, maar ook met jezelf..
..en je eigen huis!

En dat is het knappe van deze theatershow!


17 opmerkingen:

  1. Wat een leuke activiteit is dit! (en wat een leuke petten ;-) Lief van de bewoners dat ze hun huis hier voor open stellen.
    Wat kan je je soms vergissen in iemands interieur hé. Dan verwonder ik me dat ik zó op het verkeerde been stond. Maar als ik dan even rondkijk dan past het huis/interieur soms beter bij de bewoner dan mijn eerste verwachting.
    Dank voor weer een verrassend berichtje!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een bijzondere show. Ik denk dat je je dan nog behoorlijk kunt vergissen, over het huis en de juiste bewoners. Bij mijn collega's kom ik eigenlijk nooit thuis en automatisch heb je een beeld van hoe ze wonen...een weerspiegeling van het bureau misschien, waar ze vaak aan zitten te werken? Toch zou dat bij mij ook niet opgaan, mijn bureau op het werk is zeker niet zoals thuis...is rommeliger dan ik thuis bijvoorbeeld ben.

    Een fijne zondag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo zeg, dat lijkt me inderdaad heel boeiend... Je kunt je inderdaad nogal eens vergissen in een 'thuis'. Zo was ik laatst bij iemand op bezoek en die woont toch in een heel mooi huis. Ik was stiekum best benieuwd naar hoe het er binnen uit zou zien. Nou, het was er netjes... Heel erg netjes... En super mooi gestyled... Maar totaal zonder persoonlijke spullen... Het leek wel een showroom, ik kreeg het er gewoon koud... Een 'thuis' moet toch wel een soort van spiegel van jezelf zijn, met de dingen om je heen waar je je fijn bij voelt en die iets voor je betekenen... Ik geef toe dat ik best wel gevoelig ben voor mode in het interieur, maar het moet vooral persoonlijk zijn vind ik, eh... vinden wij. Gelukkig denkt Ben er hetzelfde over...
    Maar deze theatervoorstelling lijkt me wel heel leuk, even gluren bij de buren, wie vindt dat nou niet leuk...
    Ik wens je nog een heerlijke zondagmiddag en alvast een heel fijne nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik herken helemaal wat je zegt! Kan me ook niet voorstellen dat je je huis helemaal onpersoonlijk inricht... maar ja, je komt het soms echt tegen, vaak heel onverwacht! Van die showrooms zeg maar.. Krijg er altijd de kriebels van ;)
      Nou, in Villa Zeezicht mag het dan misschien wel een rommeltje zijn bij tijd en wijle, maar dan wel een persoonlijk rommeltje, haha!

      Verwijderen
  4. Stefanie, wat een grappig fenomeen? Dat lijkt me nou eens interessant. Vaak klopt het huis wel bij de personen die er wonen, maar soms is de combinatie inderdaad 'want to be' of 'ik woon hier wel, maar ben er nooit' of 'totaal oppervlakkig'! Grappig zo'n theatertour, ben benieuwd waar ze deze nog meer organiseren.
    Fijne zondag.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk, legaal gluren! Het voelt altijd een beetje ongemakkelijk als je bij het binnenkijken 'betrapt' wordt. Maar hier mag het dus echt :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is leuk zeg Stefanie, ik ben dol op gluren, ben altijd zo nieuwsgierig hoe andere huizen er van binnen uitzien. Ik houd van knus en gezellig en absoluut niet van showrooms, zo onpersonlijk en kil!
    Leuk om je weer op mijn blog tegen te komen. Ik ben er even uitgeweest maar probeer nu het bloggen weer op te pakken, groetjes Linda.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat leuk! Oh en dan zeker afsluiten met een voorstelling...bijzonder! Misschien zet de trend wel voort door heel Nederland ;) Ik herken wel wat je zegt over huizen...soms dat ik denk...ooh, ik zou hier meteen aan de slag gaan met bv opruimen. En dat zegt dan weer heel veel over mij want ik kan niet goed tegen stapeltjes. Jan wel!! ;) Leuk hoor dat gluren. Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat vind ik dit hilarisch....en dan die petten en die trapjes en alles blauw.....wat een vondst. Ik vind het geniaal bedacht als voorstelling! Dag, Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk dat je na het gluren " kennismaakt" met de bewoners ! Vindt het met die blauwe petjes net buurman en en buurmanpoppetjes, haha ! Jammer dat Vlissingen niet om de hoek ligt......

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk is dit! Het doet me denken aan een tvprogramma waarin de buren kennismaken met het leven van hun buur en dat ze geen idee hebben van het leven van die persoon.
    Voor iedereen heeft 'thuis' een andere betekenis-denk ik.... Als ik aan een paar mensen denk,die ik goed ken,dan heeft de een een showhuis en mag er geen pluisje op de grond liggen en staat alles op de plek.En bij de ander moet alles bij elkaar passen:de kleur van de lamp moet terugkomen in de tafel en het schilderij moet weer passen bij de gordijnen en....
    Misschien is je huis een uitstraling van hoe jij in het leven staat......denk ik....misschien?
    En bij mij? --vroeger heel netjes,maar nu....
    groetjes,Truus uit Drenthe
    ps begin maar niet aan pinterest,want het is vreselijk! ....verslavend...zuuuuucht (lol)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O, O, O, ik moet dit blog snel in mijn lijstje zetten want inmiddels was ik je helemaal kwijt en het is hier juist zo leuk. Ik kom graag weer langs.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik gluur bij jou...en wat zie ik een foto ? van een Labyrinth..daar wil ik wel meer van weten..heb je dat gelopen ? of ergens gezien in het echt ? L.H

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze laatste vakantiestop: de kathedraal van Chartres!! Zoooooo bijzonder :)
      Helaas konden we het niet lopen, dat blijkt alleen in de maand mei te kunnen.

      Verwijderen
  13. Wat een super leuk idee!!! En die petjes, Zo Grappig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een ontzettend leuk gebeuren Stefanie. Het doet me ook denken aan dat tv programma waar Truus over schrijft.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik hou van een opgeruimd maar leefbaar huis. Verder sobere inrichting en zo zie ik er ook uit dus volgens mij zou niemand dat verbazen..haha. Maar ik heb mij inderdaad ook wel eens flink vergist daarin. Leuk dat gluren. Hartelijke groet Silja

    BeantwoordenVerwijderen