zaterdag 12 juli 2014

In de olie!

Of ik ook een recept had, vroeg Marloes…
…van die ingemaakte aubergines.
Die ik laatst in het snijbietrecept gebruikte…


Het was even zoeken, maar uiteraard stonden ze 
– gewoon –
in mijn favoriete inmaakboekje.


Dit jaar lukt het niet om mijn aubergineplanten fatsoenlijk op te kweken.
Gebrek aan een kasje en een overvloed aan slakken
zorgen er voor dat ik deze aubergines helaas moest kopen ;)


Maar dat maakt dat er niet minder
genoten werd in de keuken van Villa Zeezicht J!

Benodigdheden

·         aubergines (met 4 aubergines grote vul ik vier flinke potten)
·         grof (zee)zout
·         extra vierge olijfolie
·         takjes rozemarijn
·         takjes tijm
·         takjes oregano
·         roze peperkorrels
·         teentjes knoflook

Handig om te gebruiken:

·         vergiet
·         diep bord
·         gewoon bord
·         schone theedoeken of keukenpapier
·         houten prikker met scherpe punt
·         grillpan of elektronisch grillijzer
·         metalen rooster om af te laten koelen
·         kookkwastje

Werkwijze

1.       Leg de plakken aubergine in lagen in een vergiet en bestrooi elke laag dun met grof zout. Zet het vergiet op een diep bord. Dek het vergiet af met een gewoon bord en laat de aubergines een uur of zes staan, zodat het vocht kan uitlekken. Leeg indien nodig het diepe bord.


1.       Spoel de plakken snel af (de aubergines mogen niet te veel vocht opnemen) en laat ze wat drogen op een schone doek.

 1.       Kwast ze dun in met wat olijfolie.
2.       Verwarm een geribbelde grillplaat (ik gebruik een elektronisch grillijzer) tot hij goed warm is. Grill de plakken aubergines in porties. Keer de plakken als dat nodig is om een ruitmotief te krijgen.


1.       Laat de plakken afkoelen.
2.       Vul gesteriliseerde potten (10 minuten in de oven op 120˚C) met schroefdeksel om en om met plakken aubergine, olijfolie en kruiden, peperkorrels en knoflook.


1.       Sluit ze goed af en zet ze zeker een maand koel en donker weg. De aubergines zijn zes maanden houdbaar.


En.. zijn de aubergines op? 
Dan hou je nog een overheerlijke kruidenolie over J

Fijn weekend allemaal!!


N.B.
Aanvulling:
lees bij het gebruik van rauwe knoflook in olie de volgende link:
http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkwijze/Olie_maken/olie_maken.html


18 opmerkingen:

  1. Ja zo zie je maar weer .... in de Vogezen kan het plenzen, maar hier was het ook niet mis...en die slakken !! er was hier een complete plaag. Maar dan heb je , als het zulk akelig weer is tijd om een voorraadje Aubergines in te leggen/.
    Mooi plaatje ..eet smakelijk !! L.H

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat klinkt goed! Ik ben niet zo creatief in de keuken, maar het lijkt mij erg lekker.

    En die slakken...praat mij er niet van. Gisteren haalde ik uit één plant vijftien naaktslakken, ze eten hun favoriete planten in onze tuin compleet kaal :-( .

    Fijn weekend, we krijgen mooi weer de komende dagen! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je nog nooit zoiets gedaan hebt, dan wordt het met deze uitleg een eitje!! En het ziet er ook nog zo mooi uit!
    Blijft wel dat je het vooral leuk moet vinden om te doen, want ik denk dat je (net als met jam maken) best een tijdje bezig bent.
    Maarrr ..... dan heb je ook wat :-)).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oehh klinkt goed!! Ook maar eens proberen. Bedankt voor de uitleg en recept!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Suuuuuuupeeeeeeer die ga ik doen van de week ,heerlijk!!!!!!!dank hiervoor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alleen om naar te kijken is het al een genot, zo mooi met die kruiden. Dank je voor het recept, dit past zeker in mijn straatje. Hartelijke groet Silja

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Stefanie,
    Dat is nog eens een mooie uitleg, en met prachtige foto's erbij. Dat moet wel heerlijk zijn, om zo even een pot te kunnen pakken met zoveel lekkers er in... Dank je wel voor het delen hiervan...
    Ik wens je een fijn weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik heb jarenlang eierschalen gespaard voor onze buurvrouw. Zij legde dat om haar planten en daar konden de slakken niet overheen en dus bleven ze van haar planten af.Maar ja..misschien zijn Zeeuwse slakken leniger dan hun Haagse neefjes??? Tis te proberen ;) Ik vind het een leuk recept om te gaan maken en idd...die kruidenolie die je dan nog overhoudt...heerlijk!! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Teddy Verstraten13 juli 2014 om 00:45

    T ziet er heerlijk uit maar....ik lust geen aubergine. .... Zou je dit ook met courgette kunnen doen? Want daar ben ik dol op. Aubergine en courgette gaan vaak in dezelfde recepten, ik vervang ze eigenlijk automatisch al. Het is niet het uiterlijk hoor...de aubergine ziet er prachtig uit, mooie kleur. Maar die structuur als je bijt....haha..dat is voor mij de boosdoener.Groetjes Teddy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuk idee Teddy, daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Ik ga het zeker proberen, want de courgettes groeien wel volop. En gegrilde courgette is ook zoooooo lekker :) Eerst snel weer grote potten sparen ;) En bedankt voor de tip!!

      Verwijderen
  10. Mooi en duidelijk uitgelegd Lupineke en die slakken?? Wat wil je ook met al die regen in Zeeland! Hier drogen ze uit door de warmte,dus zoeken ze een lekker plekje in 't donker en komen straks massaal weer tevoorschijn-hele hordes!
    Ga het zeker eens proberen-jammer dat je geen pinsymbool hebt,dan kan ik het makkelijk opslaan.
    Succes met je boek-gezien het recept,wordt dat een heel goed boek.
    gezellige zondag
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh jee Truus, ik ben helaas (nog) niet zo van de Pin it... Daar zou ik me dan eerst uitgebreid in moeten verdiepen, haha!
      Wie weet, als ons boek af is ;)

      Verwijderen
  11. Het ziet er al prachtig uit, en ik kan me zo voorstellen dat het heerlijk smaakt!
    Groetjes Betty.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O, dát ga ik doen! En ik ben heeeel benieuwd wat er nog meer in dat boekje staat.... neem je het eens mee? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben niet zo gek op aubergines en dacht ook aan de courgettes, als ik een keer tijd heb en op dat moment veel courgettes, dan zal ik het eens proberen. Heb vandaag een leuk boek gekocht over inmaken e.d. bij Villa Augustus (van de week blog ik hierover)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. bedankt, dit wil ik ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dankjewel voor het recept, ziet er zo gezellig uit in die potte met roze peper en kruiden. Mag ik je nog een kleine tip geven over knoflook in olie? Dat is geen goede combi voor een langere periode! http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkwijze/Olie_maken/olie_maken.html
    Aan de rechterkant van de pagina lees je meer.

    BeantwoordenVerwijderen