vrijdag 4 juli 2014

Kleurrijke snijbiet

In de moestuin staat een hele rij prachtige snijbiet.


Met hun overdreven felgekleurde stelen en nerven staan ze te pronken
alsof het een lieve lust is ;)


Ik snijd een aantal bladeren af en neem ze mee naar huis.
En heb werkelijk nog geen idee hoe ik ze zal gaan verwerken!

Eens kijken.. wat heb ik allemaal in huis…

vers courgetje
wat bosuitjes
rood vers uitje - allemaal uit de tuin -
verse rode puntpaprikaatje
knoflook uit La Douce France (van die geweldige grote roze!!)


Oké, die gaan we gezellig in wat kruidenolie smoren.


Ondertussen zet ik een pannetje volkoren basmatirijst op, altijd lekker en gezond!
En in de oven leg ik twee zalmfiletjes.
(Met olijfolie, zout, peper en dille erover, zodat ze lekker kunnen garen.)

Als de groentes lekker pruttelen en zacht worden
was en droog ik de snijbietbladeren.
Ik rol ze op en snijd ze daarna in fijne reepjes.


Zo!
Die mogen door de groentenprut. Lekker even op een hoog vuur meebakken!

Wat hebben we nog meer?

Ingemaakte aubergines van vorig jaar.. jammie!
Die zijn behoorlijk zout en sappig door de kruidenolijfolie 
waar ze een hele winter in rondgezwommen hebben ;)


Een plak of vijf mogen er ook door.

Eh.. nog meer in huis?
Half pakje fetakaas, in blokjes gesneden…
Klein handje rozijnen en een klein gesneden tomaat.
Beetje peper erbij en een handjevol basilicumbladeren.

Als alles tot een heerlijke massa is geprutteld zijn de rijst en zalm inmiddels ook gaar en klaar..
.. en smullen de Houthakker en ik van een overheerlijk snijbietmaal J

Oh… wat is de zomer toch heerlijk!!


18 opmerkingen:

  1. Teddy Verstraten5 juli 2014 om 00:03

    Ik zit nu net te ontbijten maar toch krijg ik al trek....komt absoluut door je smaakvolle foto's en je manier van schrijven! Ik moet nog verzinnen wat ik zal eten vanavond dus......op naar de reform voor snijbiet! Groetjes Teddy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie inspirerende kleuren! Heerlijk hé om te koken met wat je in huis hebt en er steeds weer iets bij te vinden wat ook wel in de pan kan. Eten uit eigen tuin smaakt altijd lekkerder dan uit de winkel, dat komt natuurlijk door de liefde en aandacht die er in gestoken is.
    Ik wist niet dat je naast de Zeeman ook een Houthakker in huis had, gezellig! ;-)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, de Stuurman wisselt wat van rol: thuis is hij Houthakker en aan boord Stuurman ;) Het ene vindt hij leuk en het andere.. ach ja, vul maar in!

      Verwijderen
    2. I like the red stem on the green leaf of the plant. It is beautiful. And the salad looks good. xo Jenny

      Verwijderen
  3. Bijzonder lekker lijkt me krijg ook al trek ,is een beetje op op mijn manier ,heerlijk we zien wat we hebben en koken maar ,
    Mooie snijbiet en heerlijke knoflook,maar de ingemaakte aubergine spreekt me ook erg aan ,misschien een receptje,lieve groet marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb al zitten zoeken waar ik het vandaan gehaald had, vorig jaar gemaakt en nu even niet direct voor de pak...
      Maar ik ga verder zoeken en als ik het gevonden heb zet ik het op mijn blog!!

      Verwijderen
  4. Weet je dat die knoflook het ook heel goed doet in je moestuintje?? 1 bolletje bewaren en de teentjes in oktober/november ergens in de grond steken heb je volgend jaar heerlijk eigen franse knoflook. Begin trouwens al honger te krijgen....geen idee hoe dat nu weer komt. ;-) Fijn weekend!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Worden ze bij jou dan ook zo groot? Dat is mij namelijk nog nooit gelukt, ik oogst altijd van die ieniebolletjes, blijkbaar ligt dat toch aan de warmte (lees ik ;)
      Maar ik ga het zeker (weer) proberen :)

      Verwijderen
  5. Die foto van je knoflook..met dat rood en blauw op de achtergrond...geweldig! Koop je dat op een markt in Frankrijk? Kijk...ik ga over ruim een week daar naartoe namelijk...haha. lekker blogje! Groetjes Jacq.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meestal lukt het me wel op ergens op een marktje (vooral in de Zuidelijke delen van Frankrijk) knoflook te scoren :)
      Vorig jaar 1 streng gekocht, maar daar redde ik het niet mee, vandaar dit jaar 2 strengen! Ze zijn zo veel lekkerder dan die bolletjes die je bij ons koopt.

      Verwijderen
  6. Heerlijk!
    Dank je voor het smakelijk vertellen, het water loopt me al in de mond.
    Ik sla het recept op, al moet het hier dan maar met gewone knoflook ;)
    Eet smakelijk, fijn weekend en lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schitterende groente ! Heb ze ooit eens in diverse kleuren gehad in de moestuin, alleen al leuk om te zien. Misschien volgend jaar weer en dan jouw recept erbij nemen, mmmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kan het bijna ruiken, wat daar staat te pruttelen.... dat moet wel heerlijk gesmaakt hebben, kan niet missen... Als ik zo lees wat er allemaal in is gegaan, en dan samen met lekkere rijst...!
    Mooie plaatjes heb je erbij gedaan, vooral de eerste foto's van de snijbiet zelf, wat mooi zijn die...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mmmm heerlijk!! prachtig die kleuren hé...en volgens mij bevat snijbiet veel ijzer. Ja..zomers koken is heerlijk en dan helemaal speciaal als veel uit je eigen tuin komt! Ik wist niet dat deze knoflook extra lekker is, t staat in ieder geval heel sfeervol in je keuken. Toch ook eens kijken deze zomer ;) Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk, zo'n rondgang door je tuin en keuken en de kookinspiratie die steeds groter wordt. Net als de inhoud van de pan :-).
    Ik wist ook niet eens dat snijbiet voor het roerbakken is, dacht als sla te bereiden :-o. Kun je zien dat ik nooit "van het land eet" al woon ik m'n hele leven al in dorpen op het platteland.
    Met alle heerlijkheden erbij werd het bijna een pan voor 2 dagen voor jou en Huisgenoot. (Ben ik stiekem nog nieuwsgierig hoe het er op jullie bord uitzag :-))]
    Liefs, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk zo'n maaltijd met een rijke keuze aan ingrediënten......dan voel je je ook echt een rijk mens. Mooie foto's en dan val ik op je mooie witte Creusetpan. Mijn pan heb ik al jaren en is oranje. Wat zou wit veel mooier staan in mijn keuken maar ja...deze pannen blijven goed..vervanging is niet snel nodig haha. Hartelijke groet Silja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, zal ik je eens wat vertellen? Die witte is gewoon een AH-pan!! Uit de uitverkoop ;)
      Ik had de deksel van mijn rode Creusetpan kapot laten vallen en blijkbaar kun je dus geen losse deksels kopen.. vreemd hè! Deze witte kwam ik toevallig tegen en aangezien hij voor een prikkie in de winkel stond heb ik hem lekker meegenomen :)

      Verwijderen
    2. Oh echt? Dat is echt boffen zeg, wat leuk. Groet Silja

      Verwijderen