maandag 13 oktober 2014

Lof der Luiheid

Herkennen jullie dat?
Dat je eigenlijk alleen maar moe bent..
Dat lijf en geest zeggen: genoeg voor nu... hoog tijd om uit te rusten.
Hoog tijd om even een aantal dagen ‘niks’ te doen en te relaxen..
Even rustig bijkomen van alle drukte en emoties.
Maar.. dat het leven om je heen maar blíjft trekken, vragen, eisen en doorgaan.

En als het niet het leven om je heen is, dat claimt,
dan zijn het je eigen gedachten wel.
Hoeveel patronen zijn er niet ingesleten
in de loop van al die -bijna vijftig – levensjaren?
‘Ik moet’ is een mantra geworden..
luiheid is een zonde.. 
en ‘niets doen’ is gewoonweg niet meer van deze tijd!

Ik ‘moest’ vandaag van mezelf:
·         stofzuigen
·         de was opvouwen
·         de w.c poetsen
·         een en ander op zolder reorganiseren
·         in de moestuin werken
·         lekker en gezond koken
·         kattenvoer halen
·         de ramen zemen
·         afwassen
·         en boodschappen doen

En.. ik voelde me verplicht om:
·         een aantal lieve vriendinnen te bellen die ik al veel te lang niet meer gesproken had
·         een koorvriendin te bellen die een ziek dochtertje heeft
·         alle binnengekomen stukken door te lezen voor onze stichting-in-oprichting
·         een mening te hebben over allerlei 'andere' zaken
·         te wandelen voor de broodnodige conditie
·         en drie gemiste liederen in te studeren voor de koorrepetitie vanavond…

En toen..
haha, toen stak mijn koppige temperament de kop op!
En… deed ik vandaag helemaal niets van dit alles ;)
Nou.. bíjna niets dan.

De katten hebben hun brokjes gekregen.
En ik heb lekker en gezond gekookt J
De statuten zijn doorgenomen, maar dat is dan ook alles.
De rest van de dag bracht ik door met 
mijn verwaarloosde CAL haakdeken




een aantal potten thee op de bank..


en een nieuw haakwerkje ;)


Héérlijk!

Het is, dat ik morgen met de Jongste afgesproken heb om inkopen
te gaan doen voor haar kamer (lees: naar het bekende Zweedse woonwarenhuis).
Ook leuk natuurlijk!
Maar.. anders deed ik morgen nog zo’n heerlijk lui dagje ;)
Lof der Luiheid..
..ik kan het iedereen aanbevelen J!!



28 opmerkingen:

  1. Zo'n dag is helemaal niet verkeerd, je kunt ook teveel naar je toetrekken. Soms moet je gewoon pas op de plaats maken. Goed gedaan dus.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n dag maakt dat je er weer tegen kan, nou een beetje tegen kan. Volgens mij kan je wel een paar van dit soort daagjes gebruiken lieve Lupineke!
    In elk geval morgen ook lekker genieten met jongste... Lieve groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed zo!!!! Je hebt het meer dan verdiend !
    Lieve groet,
    Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Stefanie,
    Zulke 'luie' dagen zijn zo nu en dan heerlijk... Ik heb ook altijd van die 'moet nog' lijstjes. En meestal vind ik het heerlijk als een dag lekker productief geweest is. Maar soms heb je zo'n dagje van alleen-maar-leuke-dingen-op-de-bank-doen heel hard nodig... Je knapt er zo heerlijk van op... en toch heb je genoeg gedaan vandaag, want je deken is lekker weer een stuk opgeschoten...
    Ach, ik 'moet' ook nodig nog een keer naar Ikea, heb nog een lijstje van dingen die ik daar 'moet' halen...haha... daar gaan we weer...
    Ik wens je een fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aah ja, ik ken het! Die te moeie dagen..... dan MOET je eigenlijk helemaal niks meer moeten. En dat is een kunst hé, niets doen. Maar als het je lukt kan je er de vruchten van plukken voor de rest van het jaar. Hier is het herfstvakantie. Ik MOET ook een tandje lager van mezelf. En dat lukt wonderwel;-)
    Dag Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zó verstandig en zó goed van je! Dit moet je vaker gaan doen, beloof je dat?
    Ooit had ik iemand nodig die mij leerde dat het eerste dat 'moet' is: IK.
    Dat stond op een enorm blad en daar moest ik maar eens over nadenken. Het kwam er op neer dat als je niet genoeg past op IK je er aan onderdoor gaat en dan kan je helemaal niemand meer helpen of bellen of steunen of wat dan ook. Ik kreeg toen verplicht een periode van 'eerst aan mezelf denken en daarna aan de anderen". Jouw Lof der Luiheid is dus eigenlijk een Lof-der-verstandig zijn! Geef er maar lekker aan toe, je zult zien dat de wereld evengoed doordraait als jij even niet meedoet en daarna draai je gewoon weer met de wereld mee, tot je (op tijd) weer een dagje voor jezelf hebt.(zónder schuldgevoel!)
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja nou en of ik dat gevoel ken! En je doet er heel goed aan om dit serieus te nemen. Want al die gewone dingetjes zijn helemaal niet zo gewoon en als ze je teveel energie gaan kosten dat is het hoogtijd om ze onder de loep te nemen...
    Evenwicht, balans, tot jezelf komen ..., het zijn allemaal hele mooie woorden met een geweldige inhoud, maar je moet het zelf doen en toepassen. Niemand anders kan dit voor je doen. Dus op z'n tijd een flinke dikke vette streep door al die moetlijstjes, Stefanie ..., je schouders ophalen en in jezelf prevelen "so what!" en lekker je eigen ding doen, zoals je morgen van plan bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh oh, zo herkenbaar!!! LOL Lekker doen waar je zin in hebt is soms zo goed!!!

    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Soms als ik overloop, hou ik ook zo'n dag. Gewoon omdat er dan niets uit mijn handen komt of niet het begin kan vinden in de hectiek. Veel plezier bij het zweedse warenhuis en met je dochter !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk in een lage versnelling leven, hou het maar even vol, is goed voor lichaam en geest!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk zo'n dag als je dat kunt...!
    Lieve groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha ha het is dus van alle generaties want ik hoor er mijn dochters ook al over. Maar ik denk dat bij jou de verwerking van een drukke tijd een beetje op gang komt en dat is goed. plan nog maar eens zulke dagen in, dat is goed voor je!!!!
    sterkte en veel groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Af en toe de boel de boel laten is heel gezond! Je hebt heel wat voor de kiezen gehad de laatste tijd en dan mag een beetje luiheid wel hoor. Even je motor weer opladen. Veel succes morgen bij de Zweden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk! Ga zo door! ;)

    Groetjes, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goed zo! En weet je wat ook heel fijn is om te doen? Een dutje tussen de middag... Knap je ook zo van op!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nou je hebt anders nog genoeg gedaan hoor!!,....

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel veel plezier morgen met je Moeder/dochter dag-heerlijk!
    Ga ik ook binnenkort doen.
    gezellige dag!
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  18. heerlijk zeg:-)
    dat moet je gewoon veel vaker doen, het leven op je af laten komen zoals het komt,
    al dat moeten moeten moeten,
    ik ben er allergisch voor:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ooh dat klinkt heerlijk! En wat zien je foto's er gezellig uit. Geniet van je 'niets hoeven dagjes'.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vind de titel al zo mooi!! Om je lekker in rond te wentelen...in die luiheid ;) Heel verstandig en dan doe je volgende week lekker toch weer zo'n dagje. Doen hoor...zó belangrijk. De boog kan nou eenmaal niet altijd gespannen staan. Liefs en veel plezier in 'Zweden' ;) Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zo herkenbaar, al die moeten-dingen. Fijne dag met je dochter!
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Maar...je bent toch hoop ik wel wezen zingen ..want dat kan nooit geen kwaad !! L.H

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Durf het bijna niet te zeggen, maar.. zelfs zingen komt er al een paar weken niet van :((
      Hopelijk na de herfstvakantie weer!

      Verwijderen
  23. Heel herkenbaar allemaal. Goed dat je jezelf zo nu en dan een dagje "luiheid" gunt. Dat zouden we allemaal eens wat vaker moeten doen...

    Fijne zondag nog en een lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  24. hey, lieve meid, dank je wel voor je reactie op mijn blog!!
    wat een herkenbaar verhaal schrijf je hierboven!! Ik lijd zoals heel veel vrouwen ook aan! Ik leer ook tijdens het revalideren dat ik dit soort dingen naast me neer moet leggen!! Want waarom mailen, lezen enz enz als je geen tijd hebt, zelfs gestresst bent van al dat moeten! Ben je bang dat iemand je niet aardig meer vindt?? Ja, eigenlijk ben ik dat! Wil je dan dat de hele wereld je aardig vindt? Ja, eigenlijk wel! Leg dat naast je neer, wees een realist...........en dat probeer ik dus, Stephanie!! En lukt het, Syl?? Heel soms, heel soms kies ik nu voor mezelf!! Maar oh oh, wat is dat moeilijk.........:)
    dag meis, lieve groet, Syl

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Nu nog, terwijl ik bijna 66 jaar oud ben, heb ik het gevoel te 'spijbelen' als ik midden op de dag zit te lezen. Aan de andere kant geeft het me ook een lekker gevoel om dat 'zomaar' te doen. Met het ouder worden kan ik gelukkig steeds meer de boel de boel laten en interesseert het me ook steeds minder wat anderen van me vinden. Heel gezond voor lichaam en geest om een dagje de stekker eruit te trekken!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hahaha ja heel herkenbaar!!! En idd is het dan juist heerlijk om je kont tegen de krib te gooien(die van jezelf nogal liefst) en heerlijk niets te doen alleen datgene wat je wil.
    Tja ik moet van het weekend ook heel veel ............

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Héél herkenbaar; jezelf gek maken...
    Knap gedaan, even afstand nemen!

    BeantwoordenVerwijderen