donderdag 6 november 2014

Samhain

Gelukkig was het vanmorgen koud.. héél koud zelfs!
Want op de dag van Samhain,
waarbij er afscheid genomen wordt van de zomer
en de overgang gevierd wordt naar de wintermaanden,
hoort het natuurlijk geen 22 graden te zijn ;o)


Vanavond staan we hier in Villa Zeezicht stil
bij de mensen die ons dit jaar ontvallen zijn..
..proosten we op een mooie oogst
- zowel uit de tuin als innerlijk –
en steken we het vuur aan dat ons de komende koude winter zal verwarmen.

Vanavond staan we stil bij alle ballast die we bij ons dragen
en alle keuzes die we in ons leven maakten.

Vanavond maken we ruimte voor nieuwe plannen
want de volle maan die vanavond schijnt
markeert het punt tussen verleden en toekomst!

Vanavond staan we stil bij wie we zijn,
waar we vandaan komen en waar we naar toe willen gaan…

Happy Samhain!!


17 opmerkingen:

  1. Weet je dat ik hier nog nooit van heb gehoord...van Samhain? Ik heb er even op gezocht - op internet - dus inmiddels ben ik al wat meer op de hoogte. Ik hoop dat het nieuwe jaar ons allemaal veel moois gaat brengen!!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Samhain is een van de 8 Keltische feesten en de oorsprong van wat nu iedereen wel kent: Allerzielen & Allerheiligen en Halloween.

      Verwijderen
  2. Fijn om zo'n avond van herinnering en bezinning met je dierbaren te hebben. Daar gaan we in de normale dagelijkse beslommeringen veel te vaak aan voorbij.
    Voor jou ook een Happy Samhain.
    Lieve groet, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toevallig vertelde mijn dochter Sanne over Samhain, en dat dat de oorsprong is van al die andere feesten... Heel interessant vind ik dat toch wel...
    Ik wens je een heel fijne Samhain,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lichtjes staan al te branden en buiten staat de maan aan een heldere hemel--normaal al heel goed te zien in dit buitengebied,maar nu helemaal omdat de straatlantarens niet aan zijn.
    fijne Samhain
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb er ook even op gegoogled, kende het niet. Hier wordt Allerheiligen gevierd, bij het graf van overledenen worden bolchrysanten gezet. Kindren die naar Parijs zijn getrokken om te werken komen op 1 november terug naar huis om samen te zijn met de familie enn de graven van de overledenen te bezoeken.
    Geniet van de bijzondere avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik ken het ook niet maar zal het nog eens goed nalezen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wens jullie een mooie avond, wat een mooie afbeelding heb je gevonden!! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kende het ook niet hoor, Samhain... Maar het is goed om bewust stil te staan bij dingen en dit ook met elkaar te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook voor mij een nieuwe naam en een nieuw begrip. Je hebt vandaag weer heel veel blogsters iets wijzer gemaakt.
    Wat een mooie dag eigenlijk, ik vind het een uitgebreidere dag dan Allerzielen en Allerheiligen die wij vroeger thuis 'vierden',
    Ik wens jullie een Samhain toe (of ben ik al te laat?)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vindt de tekening zo mooi, waar heb je die vandaan ? Kende het begrip ook niet. Van de week wel dankdag gevierd, dankbaar voor de goede oogst en alles wat wij van God mogen ontvangen. Halloween doe ik niet veel mee, te amerikaans en daar ben ik op tegen. Ze willen al te veel aan nederlandse tradities sleutelen ! Allerheiligen/ allerzielen is hier meer een begrip dan dat ik er wat mee doe. In de kerk waar ik naartoe ga, staan wij eind november stil bij de broeders en zusters die ons dit jaar ontvallen zijn. Een ontroerend moment. Ieder doet het zo op zijn eigen manier !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is wel fijn om af en toe stil te staan en na te denken zoals jij en je gezin gisteravond deden. Want we zijn geneigd om te veel vooruit te kijken.......en dankbaar zijn met wat je hebt is in deze maatschappij ook steeds zeldzamer aan het worden. Daarom blij dat jij er over schreef ! Weer wat geleerd, dank je !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het maakt ook helemaal niet uit wat voor naam je zo'n moment in het jaar geeft. Elke godsdienst, stroming en levensbeschouwing gebruikt vaak zijn eigen naam en inhoud. Maar hoe het ook genoemd of gevierd wordt, het komt - denk ik - allemaal uit dezelfde bron! En dat verbindt mensen met elkaar!

      Verwijderen
  12. ik heb er ook nog nooit van gehoord maar wel mooi hoor dat je zo even stil staat bij alles .

    BeantwoordenVerwijderen
  13. happy samhain zeezicht,

    maak er een mooie avond van,

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi om zo even stil te staan. We deden het ook al met Allerzielen en er is ook nog de Dankdag voor het Gewas. Dat is ook zo'n mooie traditie om stil te staan en dankbaar te zijn voor de oogst van het afgelopen jaar. l

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja, het is goed om af en toe stil te staan bij de hectiek van het leven Stephanie, en soms moet je snoeien..........

    BeantwoordenVerwijderen