dinsdag 25 augustus 2015

De Door-Geef-Cake

Niet origineel, maar wel heel erg lekker,
deze bramencake
die gisteren in Villa Zeezicht uit de oven kwam.


Hoe is het spreekwoord ook al weer?
"Beter goed gejat dan slecht bedacht?"

ArankaYmmeOnliemie en Marloes 
 gingen me al voor.

Echt origineel voel ik me dan ook niet, hihi…
Maar ik snap het best;
zo’n lekker recept willen we toch allemaal uitproberen?
Zeker nu er zo’n overvloed aan vers fruit voorhanden is!


Aranka bedacht hem, Ymme deed er wat ander fruit in,
Onliemie prees hem aan,
Marloes maakte hem dieetbestendig en
nu genieten we ook in Villa Zeezicht
van deze smaakvolle vruchtencake!


Met speltbloem,
bramen uit eigen moestuin,
en gezoet met rijststroop
(ik verhit liever geen honing,
boven de 40°C gaan alle goede eigenschappen dood)
voldoet hij precies aan onze wensen!


Zelf voegde ik nog een ‘topping’ toe.

In een pannetje verwarmen:
beetje verse vijgenjam,
zest van een halve citroen,
scheutje citroensap
en drupje agavesiroop.

Dit lauwe mengsel ging
als finishing-touch
over de bramencake heen.


Dank dames, die mij voor gingen,
voor dit smaakvolle delen J!
Enne… wie volgt mij weer op?

PLUK DE DAG!


40 opmerkingen:

  1. Mm, dat ziet er lekker uit. Dadelijk ga ik het recept eens lezen en kijken of ik mij weer eens als Mina Bakgraag zal opwerpen.
    En ach, goed gejat en eerlijk gemeld is al heel wat waard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit lijkt me ook echt een recept voor jou ;) Wie weet heb je 'eigen oogst' van je balkon!

      Verwijderen
  2. Haha, leuk hé.... blogland!
    Deze ziet er ook heerlijk uit! Mét zelfgemaakte vijgenjam zeker:-)
    Groet Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook deze bramencake ziet er lekker uit net als de baksels van de andere dames waar ik even een kijkje nam.
    Altijd leuk dat linken en gelinkt worden want zo kwam ik op blogs uit waar ik vast nog eens verder ga snuffelen omdat ik er gezellige en leuke posten tegen kwam.

    Koken,bakken en braden is mijn grote hobby en probeer vaak recepten uit die ik tegen kom op internet, zo kwamen er afgelopen week een appel en blauwebessen cake uit de oven die ik deelde met lieve mensen die op bezoek kwamen.En ik legde de cake's ook vast op foto, nou nog de tijd en energie vinden om er een aangeklede blogpost van te maken.

    Fijne dag en lieve groet en bedankt voor het delen,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd naar jouw recept, Ger! Altijd leuk om weer variaties uit te proberen!

      Verwijderen
  4. oeh lkkr!!! eens kijken of dat ook van amandelmeel of kastanjemeel gaat..............

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een volgende keer zou ik zeker 50 gr amandelmeel nemen en dat combineren met 150 gr speltbloem (zodat je in totaal weer aan 200 gr komt). Kastanjemeel weet ik niet, maar dat hoor ik graag van jou!

      Verwijderen
  5. Zz zie je maar weer ,ziet er verrukkelijk uit dat ga ik er ook eens overheen doen ....mmmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, erg leuk Marloes en dank je wel voor het delen :)

      Verwijderen
  6. zooooo daar moet ik dus zeker ook eens aan beginnen !!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog even kijken bij Appie welk fruit het gaat worden, maar vanmiddag wil ik het gaan proberen :-). Hij lijkt me zo lekker!!
    Alleen, die vijgenjam wordt lastig ;-). Misschien eens bij jou in de buurt gaan fietsen?
    Lieve groet, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wie weet is er ook in jouw buurtje wel iemand die verse vijgen te geef heeft!

      Verwijderen
  8. Jammie alweer iets lekkers! En wat is er heerlijker dan delen? Behalve dan dit lekkers eten!
    Appie verkoopt/verkocht ook bijgenaamd in hoge smalle jampotten.
    Ga het over een paar weken ook maken alleen rijststroop ken ik niet-- dat maar eens opzoeken.
    Groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik rijststroop vaak als alternatief voor geraffineerde riet- of bietsuiker bij het bakken. Het is behoorlijk zoet en niet al te duur. Vaak te koop in natuurvoedingswinkels.

      Verwijderen
    2. Reageer je eens op een tablet ipv gewoon op de computer blijkt dat ding een eigen leven te leiden!!! ggggrrrr
      Bijgenaamd moet zijn-vijgenjam-!!! Dat lijkt toch niet op elkaar!
      Voor de potjes vijgenjam kijken bij de natuurproductenschap in je super.
      gezellige dag
      groetjes,Truus

      Verwijderen
  9. fantastisch,
    ik ben geen bakker, maar als ik het zou doen zou ik er blauwe bessen in knikkeren:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammie ;) Maar die hingen niet in mijn moestuintje, haha!!

      Verwijderen
  10. ziet er heerlijk uit,maar zal bij mij echt mislukken want ik kan totaal niet bakken,alles wat ik bak gaat mis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet zeker dat dit zou lukken hoor!! Je hoeft alleen maar alles bij elkaar te gooien, te mixen en in de oven te doen ;)

      Verwijderen
  11. Kijk, dat vind ik nou leuk, een recept met bramen. We hebben er nog genoeg, dus ik ga het recept eerst even opslaan naar mijn eigen digitale kookboek en dan eens kijken of ik alles in huis heb. Eet smakelijk, dames.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oooh... Jammmm.... Het is dat ik nu geen puf heb om boodschapen te doen (laat staan bakken :-))), maar anders...
    Wist ik trouwens niet van honing! Dankjewel!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hmmm, ziet er lekker uit ! Gebruik je van rijsstroop dan dezelfde hoeveelheid als van honing ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, alhoewel ik een volgende keer ietsje meer zou gebruiken dan de 75 gram die Marloes aangaf.

      Verwijderen
  14. Klinkt als een perfecte allergievrije cake voor mij! Ik ga hem zeker onthouden en hopelijk ook maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ziet er heerlijk uit . Ik zal het recept eens lezen......

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat ziet dat er lekker uit. Ik maak nooit zoiets ben daar te lui voor. Nu maar hopen dat Herman wat meer tijd heeft straks al hij op pensioen is....
    Heerlijk hoor
    Groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat ziet er heerlijk uit! Maar ik ben net wat kilo's kwijt, dus ik begin er niet aan ;-).

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, herkenbaar ;)! Ik moet eerlijk bekennen dat ik daarom de laatste tijd ook een stuk minder vaak bak dan voorheen, ook ik groei langzaam dicht ;))

      Verwijderen
  18. In aanprijzen ben ik goed! Heel erg goed! In proeven ook! Bakken? Dat is heel wat anders maar misschien moet ik het toch nog eens een keertje proberen... je doet me zin krijgen. Zou ik durven?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja..die ga ik zeker snel maken...ziet er heerlijk uit! Leuk hé..zo'n doorgeefrecept wat steeds weer verandert! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super ;) Ik ben benieuwd wat jouw creatie gaat worden Petra ;)!! (lees: uitdaging!)

      Verwijderen
  20. Hoe een recept zijn eigen weg gaat en telkens weer is het resultaat om van te snoepen. Bedankt voor het verwijzen naar mijn blog.
    Lieve groetjes,
    Ymme

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tuurlijk Ymme, graag gedaan, ik vind het superleuk dit recept en hoe het zo rond gaat! Lieve groetjes terug!

      Verwijderen
  21. Oh jeetje, wat ziet dat er lekker uit zeg. Die ga ik vast en zeker ook een keer proberen.
    Ik heb nog aardbeien en rabarber in de vriezer, zo uit de buurtmoestuin vandaan. Daarmee zal het ook vast wel heel erg lekker zijn. Soort van Aardbeien/Rabarber/Crumble maar dan zonder crumble.
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh Mirjam, wat een gaaf idee :) En, weet je wat er nog in mijn vriezer ligt?? Precies :) Ik wacht eerst jouw versie af, haha!

      Verwijderen
  22. Zo leuk.... snufje dit, beetje dat, hier wat aanpassing, daar wat verandering en ineens is daar zo'n heerlijk resultaat... enig!
    Nazomergroetjes van huis tot huis

    BeantwoordenVerwijderen