zondag 23 augustus 2015

Fietsers en vijgen

Er staan twee fietsers bij de brug.
Bepakt en bezakt staan ze daar.
Ze vallen nogal op met hun rode fietskleding, helmpjes en fietskar.
Ze kijken zoekend om zich heen.
Ik knijp in de remmen van mijn fiets
en vraag of ze het kunnen vinden.

Helaas…
De fietsers spreken alléén Frans.
Maar met handen en voeten
en met behulp van een kaart
laten ze weten dat ze naar de Veersedam, 
richting Noord-Beveland, willen.

Oeps.
Dat wordt een lastige uitleg!
Mijn Frans is behoorlijk roestig…
 En de fietsers spreken wérkelijk geen woord Nederlands.
Er zit maar één ding op: ze zelf de weg wijzen!

Zo fietsen we samen rond de Walcherse hoofdstad.
Helemaal van de ene kant, naar de andere.
Tot het punt waar ze zelf hun weg kunnen vervolgen.
Al hakkelend proberen we onderweg een kleine conversatie te houden.
Dat valt niet mee..
uhh… niet echt..
.. maar lukt best een beetje ;o)

Of ze geen ‘signale’ hebben, vraag ik de vrouw.
(‘Tomtom’ begrijpt ze niet..)
“Non”
Ze lacht breeduit.
“Want”,
en hier vertaal ik het maar even,
“dan zouden we niet zulke aardige mensen treffen als u..!”

Blij vervolgen de Franse fietsers weer hun weg.
 Richting Veersedam.
Ze zwaaien me enthousiast na.
Helemaal uit Parijs komen ze nota bene,
en ze lijken me nog ouder dan ikzelf ben.
Wat een bijzondere ontmoeting!
(En wat een flair, lef, en conditie en zo ;o)

Via een wat ongebruikelijke route fiets ik
deze keer terug richting onze Villa.
Helemaal tevreden.
Tot mijn grote verrassing zie ik onderweg,
bij de oprit van een huis,
zómaar een kistje met verse vijgen te koop staan!
Wow, het lijkt wel of die daar speciaal op míj liggen te wachten J!


Voor enkele euro’s laad ik mijn fietstas vol met verse, rijpe vijgen.
Jammie!
Dat wordt smullen!

Omdat ik mijn euro’s liever even afgeef
dan in het minuscule potje stop
 bel ik aan de deur.
En wat denk je:
blijkt de ‘verkoopster’ ook nog eens een bekende te zijn..
.. hihi, toeval bestaat niet!

Zij vind het géweldig leuk
dat ik haar vijgen wil kopen!
En, ik moet beslist mijn adres achter laten:
de volgende lading vijgen komt ze me zelf brengen..
.. gratis!
Omdat ze veel te blij is
dat ik haar vijgen graag wil hebben!


De rest van de middag sta te genieten.
 In de keuken van onze Villa J
Van een bijzondere ontmoeting,
een goede daad,
en…
het koken van



PLUK DE DAG!


25 opmerkingen:

  1. Nu benijd ik je dubbel! Zalig een eind fietsen en dan verse vijgen en zelf gemaakte vijgenjam! Meis wat heerlijk! Ik zal wel weer bij Appie gaan neuzen voor een pot met zo'n rood/wit geruit dekseltje! Maar ook leuk om op deze manier een bekende tegen te komen! Geniet er maar lekker van! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een bijzondere dag met verrassende ontmoetingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat knap, dat je toch het gesprek bent aangegaan en met het echtpaar bent meegefietst! En dan ook nog zo'n leuke koop met als resultaat heerlijke jam en een nog een leuke ontmoeting... Daar wordt je blij van!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal stefanie en krijg ter plekke zin in vijgenjam ......jummie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtdag! Leuk joh dat je met die Parijzenaars mee fietste... misschien had je ook met hen adressen moeten uitwisselen... had je een fijn logeeradresje in Parijs gehad! ;-) En dan nog een extra onverwachte ontmoeting dankzij zuiderse vruchten... raar toeval! En die vijgenjam lijkt me heerlijk! Zeeland staat bij ons niet meer op het fietsprogramma...daar fietsten we jaren geleden al maar het was wel heel tof! Binnenkort wel weer een weekendje met de Feeling naar Zeeland...dat is ook altijd genieten! Heb jij toch maar geluk om zo dicht aan zee te wonen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zomaar een vakantiedag terwijl je het niet eens bedacht had. Ja, wat zijn bijzondere ontmoetingen geweldig hè? Daar kunnen geen 'dingen' tegenop.
    Dag, Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk dit soort ont-moetingen ...juist zo stroomt de energie weer en dat is het fijnste wat je kunt hebben. Wat een fijn blogje weer Stefanie!! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zien die vijgen er lekker uit!!!!!!! En had me maar even gebeld om,de Fransen de weg te wijzen..........

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoog tijd dat de Fransen eens Engels leren, alhoewel je dan niet mee gefietst had en niet zo'n antwoord had gekregen. Erg lief van je !
    Vind vijgen er mooi uit zien en jij hebt geluk.....ik vind ze niet lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een dag met een "Gouden rand", heerlijk toch!!!
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een cadeau, zo'n dag!! Zo'n bijzondere ontmoeting met buitenlanders en ondanks taalbarriere fijn contact! Daar wordt je al blij van, maar dan ook nog een lievelingskostje tegenkomen met daarbij nog een bijzondere ontmoeting; ongelooflijk :-)))))).
    Elke keer als je die jam ziet of eet, zul je vast vanzelf een glimlach krijgen!!
    Liefs, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jammie!
    Geniet ze
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat heerlijk om te lezen en wat heerlijk zal die vijgenjam zijn! Ik ben er dol op! Ik fiets morgen even naar Appie om te kijken of ik vijgenjam kan scoren in die goede aanbieding van de jam van de "goede moeder"!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk zo'n ontmoeting. En aardig van jou om ze te begeleiden. En die vijgen....mmmmm!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wie goed doet, zo zie je maar weer zeezicht, dat is een spreuk die komt altijd uit :-)

    wat fijn voor je .
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuke ontmoetingen en het levert weer een heerlijk verhaal op en lekkere jam niet te vergeten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. leuke fietstocht met een ontzettend leuke afloop

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dit had je ten volle verdiend! Ik mag hopen dat die Fransen nog vaker zulke aardige, behulpzame mensen als jij tegenkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat zijn de mooiste ontmoetingen en ook degene die het langste blijven hangen.
    Leuk ook van die vijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dievijgen had je natuurlijk dubbel en dwars verdiend! Wat lief dat je de toeristen mee hebt genomen tot voorbij de stad. Je hebt deze mensen een geweldige vakantieherinnering gegeven, ik denk dat ze het 'later' vast nog wel eens zullen hebben over die lieve Hollandse vrouw!
    Wat leuk dat je de vijgen bij een bekende hebt gekocht en dat je daar weer een portie vijgen cadeau van krijgt. Heerlijk zo'n blogje over onbetaalbare 'cadeautjes'!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Om vrolijk van te worden, onverwachte ontmoetingen die je dag vullen en een glimlach op je gezicht toveren. Jij was trouwens ook goed bezig :-)!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  22. wauw he wat knap van je,ik zou echt niet helemaal mee gereden zijn hoor hihi,maar gelukkig was jij daar en jij deed het wel.

    BeantwoordenVerwijderen