maandag 3 augustus 2015

Sassenach-sjaal

Veelvuldig hang ik de laatste weken 
's avonds languit
voor de computer in onze Villa...

Wat is namelijk het geval?

Ik ben fliefd!
Ik zucht en zwijmel….
...en laat me vervoeren door
niet alleen een fascinerende televisieserie
(die wij sinds kort dankzij de Oudste via de computer kunnen volgen)
maar vooral door
al die mooie en prachtige kostuums en BREIWERK
die er in deze serie te zien zijn!!!

W*O*W
wat is dat genieten J!

afbeeldingen Starz en ontwerpen Terry Tresbach

Iemand al enig idee waar ik het over heb?
Al jarenlang ben ik groot fan van de boeken van Diana Gabaldon.
Zij schreef een serie boeken (nu al 8 delen!) met als titel ‘Outlander’
of in goed Nederlands ‘De Reiziger-serie’.


Als je een klein beetje van geschiedenis houdt,
van romantiek, hartstocht, passie en meer van dat soort dingen,
dan zit je bij deze serie goed.

Maar, waarom deze boeken hier de kasten van Villa Zeezicht vullen
 heeft nóg een reden:
ze zijn ongelofelijk schérp en goed geschreven.
Iets, waar ik zeer gevoelig voor ben!
Ik hou best van wat romantiek maar het moet allemaal niet te soft en zwijmelig zijn ;)
Graag wel een beetje stoer, verrassend en vooral met een humorvolle twist.

Maar nu… de T.V-Serie, de Kostuums en het Breiwerk!

afbeelding: Starz

Claire, de hoofdpersoon, draagt in de televisieserie
prachtige kleding uit de 18e eeuw.
Ontworpen en gemaakt door designer Terry Dresbach.
Ik zit er ademloos naar zitten te kijken.. vooral naar het stoere breiwerk ;)
Krijg meteen weer zin om de naalden ter hand te nemen!
Om creatief te worden en mezelf uit te spatten in prachtige wollen creaties!

afbeeldingen en ontwerpen Terry Tresbach

In ieder geval heeft dit alles geresulteerd in een geweldige bestemming
voor mijn vorig jaar geverfde en getwijnde Filigrain wolletjes.



Dankzij de inspiratie van Terry Tresbach
staat er inmiddels een stoer breiwerk op de rondbreinaalden.
Niks verfijnde haaksels of ajourbreisels!
Gewoon een grove, driekantige sjaal in ribbels ‘a la Claire’.




Hopelijk is hij klaar voordat het kouder wordt!
Dan waan ik me in het Schotland van de 18e eeuw
en blijf ik lekker warm in mijn ‘Sassenach-sjaal’ J !

Pluk de dag!


26 opmerkingen:

  1. Je maakt me erg nieuwsgierig. Ga eens speuren waar ik de serie kan bekijken.
    Kostuums zijn prachtig. Zou best zoiets willen proberen en kijken hoe dat staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laat ik nu toch deze serie helemaal overgeslagen hebben... Hoe is het mogelijk! En nu die prachtige kleding! Ze heeft op één van de foto's ook een omslagdoek, die van voren lijkt te sluiten. Beeldig! Ik kan me goed voorstellen, dat het je inspireert..
    Je breiwerk in wording ligt trouwens op een mooie ondergrond - vloerkleed? Ander breiwerk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vloerkleed ;)! Mijn 'Zee-kleed' voor de zomerse maanden!

      Verwijderen
  3. O wow.....ik hoorde een jaar of twee geleden over de boeken. Deed er nooit iets mee.
    De manier waarop jij het beschrijft maakt dat ik ook wil. De boeken, de serie, het breiwerk.....heerlijk!! Dank je wel hoor.
    Dag,
    Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaaaa, leuk, nog een 'Outlander' fan!!!!
    En je bent niet de enige die al het breiwerk zo leuk vind. Er zijn pagina's op FB met vele andere liefhebbers.
    En je hebt er een mooie kleur voor gekozen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ken de boeken nog de serie maar ik ben er inmiddels wel achter door even te surfen hoeveel handwerksters zich al hebben laten inspireren door ' Outlander' kom de prachtigste breiwerken tegen.
    Droeg vorige winter ook gebreide polswarmers maar heb dit mode verschijnsel nooit met deze historische serie geassosieerd.
    Met jou mooie garen zal de Sassenach-Sjaal in de koudere maanden een welkom,warm en draagbaar kledingstuk zijn.


    BeantwoordenVerwijderen
  6. Herkenbaar!! Een tijd geleden bij HBO aan de buis gekluisterd gezeten. Zó mooi!
    En idd, die kleding! Super!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fantastisch! Een heerlijk aanstekelijke blog en prachtige foto's met hele mooie kleuren! Fijn om zo mee te kunnen genieten :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ben ook al jaren fan van Diana Gabaldon!! Alles wat jij noemde spreekt me aan in haar boeken, het is een erg intelligente vrouw en dat merk je. Voor mij ook heel leuk was het medische aspect van de verhalen: een 20-ste eeuwse verpleegster die haar kennis gebruikt in de 18-de eeuw. Verslavend!!
    Jammer genoeg heb ik nog geen medium gevonden om de serie te zien. Gaat vast nog eens komen. En als ik deze foto's zie komt er dan heel veel moois qua aankleding voorbij! Binnenkort eens actief zoeken!!
    Liefs, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk je breiwerk wat zo' n serie al te weeg kan brengen ,mooie kleding inderdaad ,met zo n dikke doek kom je straks de winter goed door

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De serie is prachtig maar de boeken zijn nog veel mooier vindt ik. Je sjaal zit er nu al prachtig, het materiaal maar vooral de kleur dat wordt een "warme winter" voor jouw. Dag Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nou ...., je hebt m'n interesse gewekt met deze serie!!! Ik ben helemaal niet zo'n 'kijker', maar ik geloof dat ik hier wel enthousiast van word..
    Nu nog even dubben of de boeken of de film voorrang krijgen...
    Wat gaaf dat je geïnspireerd bent door deze kleding! Ik zie je al lopen met de doek om je schouders, enne... er hoort dan ook echt zo'n 18e eeuwse jurk bij hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat een inspiratie en wat een mooi breiwerk ha ha tv kijken is dus zo raar nog niet , ( moet ik toch ook eens vaker doen )

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je hebt inspiratie! En dat hebt je te baat genomen, leuk hoor, je hebt al een groot stuk gebreid. Wat een mooie wol!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig wordt je omslagdoek. Bij Dees, ook een liefhebster van Outlander, zag ik al een omslagdoek uit deze serie. http://bijdees.blogspot.nl/2015/04/outlander.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Willy, en wat leuk om nog een echte fan tegen te komen :) Ik ben er meteen wezen kijken, bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  15. Dacht dat deze serie op ITV wordt uitgezonden maar kijk weinig series meer de laatste tijd.Maar deze kleding en breisels zijn schitterend! Wat krijg je een mooie slanke taille in deze jurken en laat ik ook nog gek zijn op Schotse stoffen!
    Jouw omslagdoek past helemaal bij deze maand met de kleur van heide.
    veel breiplezier
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bedankt voor de tip! Ik word wel nieuwsgierig naar de serie na het zien van deze aanlokkelijke beelden! Wat leuk ook dat deze serie jou en andere handwerksters zo inspireert. Prachtige wol heb je uitgezocht voor je sjaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik zocht nog verder naar patronen, die geïnspireerd zijn door de Outlanderserie en vond een schitterende kantsjaal op deze site
    http://bridgetsbrei.blogspot.nl/ - vooral de speurtocht erachter om het patroon te ontdekken is heel interessant om te lezen..

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat breiwerk is ook zo mooi! Alleen daarvoor zou een mens al fan worden! Wat een stoere sjaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Net terug uit het Engelse en Schotse land en dan lees ik dit blogje....waar zijn mijn breinaalden?? Oh echt prachtig en die beelden van de serie smaken naar meer. Heb even op youtube gespiekt...mooi!!! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  20. http://blog.lionbrand.com/2015/10/09/sneak-peek-knit-and-crochet-kits-inspired-by-outlander-the-series/
    Lion.brand gaat patronen uitgeven gebaseerd op de Outlander serie! Iets voor jou?
    Moest aan je denken toen ik dit zag. Door jou ben ik de serie gaan lezen, erg leuk vind ik het. Dank je wel voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk Doortje, ik wist het niet.. Super dat je het ons laat weten :) Thnx!!

      Verwijderen
  21. Hallo villa Zeezicht, ja ik ben ook zo'n fan,en ben op zoek naar Nederlandse breipatronen,kun je mij daar aan helpen?
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anita, helaas... ik zou het echt niet weten. Daarom heb ik zelf maar wat verzonnen. Succes met zoeken!

      Verwijderen