zondag 13 september 2015

Gulle Herfst

De nazomer gloort in al zijn glorie.
Overal om me heen zie ik en ruik ik
hoe de zomer zich terug trekt
en de herfst zijn trage vingers over het land uitspreidt.
Moedertje Aarde is ook dit jaar weer gul
en maakt me blij met rijp fruit, bessen en prachtige zonnebloemen.


Binnenkort, op 23 september, vieren we Mabon.
Mabon is het tweede Oogstfeest in deze periode van het jaar.
Op Mabon duren dag en nacht even lang
en vanaf dán
gaan de nachten weer lengen.
Het is één van de acht momenten in het jaar
waarop ik bewust even stil sta...
Wie ben ik en wat doe ik hier op deze Aarde?
En… met welke intenties doe ik dat?


In vroegere tijden was Mabon
niet alleen maar een Oogstfeest
waarin de oogst werd binnengehaald,
en waarop men dankbaar was voor de gulle gaven van Moeder Aarde.
Het was ook een periode van her-balanceren,
van dingen weer recht zetten en met schone lei beginnen.
Zo vereffenden boeren rond Mabon o.a. hun schulden bij hun schuldeisers.


Mabon staat daarom tevens
voor een periode van taxatie, afwegen en afsluiten.
Wat heb ik het afgelopen jaar gedaan,
hoe was dat voor mij,
welke oogst bracht dit mij,
en maak ik deze keuze opnieuw?


Maar… Mabon staat ook voor ontspannen en uitrusten!
Van ál het vele werk wat is verricht.
We mogen dingen nu los laten,
onze ‘innerlijke oogst’ meenemen
en ons klaar maken voor de komende wintertijd.


Al enige tijd worstel ik met allerlei zaken die ‘iets’ van me vragen,
en die vooral ook veel kósten: energie, tijd, aandacht..
Ze grijpen in mijn leven met zwarte klauwtjes
en laten me niet zomaar los.
Nu de zomer voorbij is
en we afscheid nemen van de uitbundigheid van de zon
ervaar ik deze worsteling steeds sterker…


Mooi, dat dit alles zo samen komt met Mabon.
Ik ga eens kijken naar mijn eigen, persoonlijke oogst van het afgelopen jaar.
Voelen hoe dankbaar ik hiervoor ben,
maar ook afwegen of ik opnieuw de keuzes wil maken
om me te verbinden met alles wat ik deed.


Ondertussen geniet ik van de gulle herfst!
Sier ik mijn huis met bessen, bladeren en bloemen
en… ben ik vooral dankbaar voor dit rijke leven J!

PLUK DE DAG!


P.S. Alle tekeningen zijn afkomstig en geleend van Internet.

17 opmerkingen:

  1. Aah Stefanie, wat laat je me weer nadenken. Jouw beschouwingen en het delen van je overwegingen laten mij ook eens stilstaan bij mijn "oogst" van dit jaar. En dat ik/wij e.e.a. volgend jaar anders doen, daar zijn we al even over aan het praten. Maar de wisselingen van de seizoenen zijn er wel de juiste momenten voor.
    Ik ben benieuwd wat jouw conclusies zijn na deze tijd van introspectie. Alle positieve energie opleverende dingen optellen en dan de energie-slurpers er naast zetten. Altijd spannend. Succes daarmee <3.
    Liefs, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel mooi geschreven, het doet me nog meer nadenken over mijn eigen 'gedoetje'. Dankjewel!
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik sier mijn huis met bessen, bladeren en bloemen en ondertussen geniet ik intens van het leven in het besef dat het ook anders kan zijn. Een zus, een broer en twee zwagers veel te jong overleden...... Ik ben samen met mijn man dankbaar voor iedere dag die het leven ons geeft. Ik geniet van het wandelen in de natuur van mijn kleinkinderen, van mijn moestuin en nog zo veel meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel goed om eens stil te staan bij de dingen die je doet. mooi Blogje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nu ik hoop dat Mabon ook hier de rust zal brengen waar jij en ik naar verlangen en ook dat ik het evenwicht kan vinden waar ik behoefte aan heb, maar ook wil genieten van de kleuren en geuren van de herfst en mij voorbereiden voor de donkere dagen.
    Dus ik heb van alles wat ik deed geminderd en nu nog de geuren binnen halen, nu ruikt het naar mijn eerste gebakken ronde cake, straks afwerken en er heerlijk van smullen, maar ook de tijd nemen om te genieten van alles om mij heen! Ik wens je een heerlijke herfst! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je dat mooi verwoord, Stefanie. Ik heb er geen speciale momenten voor maar probeer wel met regelmaat stil te staan bij alles wat ik doe en hoe ik het doe. Kijken of er dingen anders of beter of prettiger kunnen. Mij afvragen of ik er voldoende voor een ander ben of dat daar ook verbeterpunten liggen. Ik denk dat het heel goed is om stil te staan bij de wijze waarop je je leven leidt. Dan is het toch geweldig dat jij tot de conclusie komt dat je zo dankbaar bent voor dit rijke leven!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een bijzondere blog met prachtige foto's en illustraties. Pure filosofie!
    Ik ben benieuwd naar je conclusies. Ondertussen heb ik hier van genoten.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is interessant. Ik kende Mabon (de term) helemaal niet. Maar ik hérken het wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank voor alle mooie plaatjes en je gedachten.
    Ben ook net weer even met de neus op een paar gebeurtenissen gedrukt--wat doe ik hier mee/hoe ga ik hier mee om???
    Door allerlei omstandigheden al veel kunnen loslaten.
    Hoop dat jij ook je standpunten kunt bepalen en hoe/wat je nu gaat doen--succes en wijsheid.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat is het geweldig om Mabon te vieren.... stil en in gedachten..... klaar voor de donkere dagen......
    dank je wel voor je mooie blogje....
    Herfstige groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja het is mooi en goed om af en toe eens te bezinnen en te kijken of dit is wat je wil ,prachtige platen genot voor het oog

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is heel goed om met regelmaat stil te staan en je af te vragen hoe of wat. Prachtig als dat allemaal samenvalt met momenten die de natuur aangeeft. Op het balkon raakt het al aardig in verval, maar het was weer een uitbundige bloemenzomer, vol verrassingen. Wat je zaait zal je oogsten, maar soms weet je niet wat je zaait en is de verrassing des te groter. Dat geldt voor bloemen, maar ook voor het leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi logje...en zo is het idd. Terugkijken op mijn blog vind ik ook vaak leerzaam...je ziet dan waar je 1 of 2 jaar geleden mee bezig was...wat er toen in je leven speelde. Hoe is dat nu? waar sta je nu....ik vind het heerlijk om zo bezig te zijn ;) Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie blog. Komt voor mij ook echt op een moment van terugkijken. Dank je wel Stefanie, voor het delen van je gedachten en de mooie illustraties.

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De herfst is heerlijk Stefanie, en dat worstelen......doe je dat al niet heel erg lang? Doen we dat allemaal eigenlijk niet op zijn tijd? Mooie foto van de lampionnetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtig blogje, dank je wel.Het doet me denken aan sprookjes, heksenrituelen. Het voelt zo goed om zo met de seizoenen te leven.

    BeantwoordenVerwijderen