woensdag 14 oktober 2015

Contouren en duidelijkheid

De zomer,
daar heb ik een haat-liefde verhouding mee.

Ik hou van de zon, de warmte,
de bloemen en insecten..
Het leven op het strand, aan zee,
het gevoel van vrijheid en zo meer.


Maar óók vind ik de zomer lastig.
De zomer daagt me uit.

Trekt me naar buiten: 
nú moet ik, 
nú schijnt de zon..
NU moet ik genieten want straks..
..straks is de zomer weer weg.


En, op de een of andere manier geeft dat druk.
Het verbreekt mijn dagelijks ritme.

De dingen die ik graag doe,
(en moet doen)
worden dan ineens afhankelijk
van de zon en het weer.


Spontane buitenactiviteiten,
haast verplichte ‘leuke’ zomerdingen..
ze móeten nú gedaan worden.

De zomer is hier maar zo kort,
NU moet het gebeuren!



En voor mijn eigenste chaotische persoontje
is dit een lastig iets..

De zomer trekt me als het ware ‘uit mezelf’..
En dat kun je gerust een uitdaging noemen ;o)


Nee, dan de herfst!
Als de bladeren verkleuren en dwarrelen,
en het weer héérlijk koud wordt,
dan kom ik tot rust.


Tijdens mijn verplichte dagelijkse rondje buiten
- voor de broodnodige conditie ;o) –
zie ik aan de bomen
de contouren van de Orde weer terugkomen.


Zwarte takken verschijnen in de bomen.
De naakte, donkere en grillige lijnen
worden na het vallen
van steeds meer bladeren,
steeds duidelijker zichtbaar.
Ze laten kaalheid en grenzen zien..


Die herfstbomen doen me mijmeren.
Over orde en chaos.
Over helderheid, overzichtelijkheid.
Over grenzen en focus.
Precies wat ik nodig heb om knopen door te hakken.


En dat doe ik dan ook!

Dag Koor, dag Moestuin, dag Baan…
’t Was fijn bij jullie..!
De tijd is nu aangebroken om afscheid van jullie te nemen.
En te gaan herstellen van een te drukke tijd.
En de herfstbomen?
Die laten me zien dat het goed is… ;o)



26 opmerkingen:

  1. Bij deze ontdek ik hier schrijverstalent !
    Goed in woorden , en goed het begrip HERFST in
    verhaal gebracht.
    Ik vond het fijn om te lezen ,dank ook voor de mooie foto's !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Stefanie, je beschrijft heel goed wat er gebeurt als het zomer is!! Het moet NU gebeuren!! De zon schijnt!!
    Van die onrust had ik ook veel last deze zomer: het wordt mooi weer, we moeten nu naar de caravan! Ondanks het prepensioen voelde ik te veel onrust. Ook wij gaan dat anders doen.
    Bij jou voelde ik het al eerder aankomen. Jij hebt ook tijd en ruimte voor jezelf nodig om goed te kunnen functioneren. Ik ben blij dat je de knopen hebt doorgehakt en de contouren weer scherp ziet.
    Liefs, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb bewondering voor je ! Helaas zie ik het nog niet zo scherp als jou. Al denk ik wel veel over dingen na, is mijn energiepeil na een half jaar weer terug op het oude niveau....ik merk dat mijn hoofd door de burn out (of wat daarvoor afspeelde) zo uit balans gegaan is, dat dat meer tijd nodig heeft. Ik ben "onderuit" gegaan maar kom er sterker uit dat is wat ik zeker weet. Het heeft alleen nog tijd nodig ! Geniet nog van de herfst die jou helpt !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het lijkt mij lastig om op die manier de zomer te ervaren, ik ken het gevoel persoonlijk niet. Nu heb ik ook geen last van chaos in mijn hoofd, maar mijn dochter wel en zij vertelt daar ook wel eens over. Soms wordt ze er gek van, dat het allemaal maar blijft doormalen en zou ze zo graag een uitknop willen hebben om weer rust te kunnen scheppen.

    Je moet in je leven vooral doen waar je je goed bij voelt, daar zijn de dagen te kostbaar voor. En als je beslissingen zo goed voelen, heb je blijkbaar de juiste keus gemaakt. Nu nog gaan genieten!!

    Wat heb je dit trouwens mooi verwoord!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk, dat iemand het uitspreekt, wat ik ook ervaar... Geef mij de herfst maar, wel lekker weer, heel erg mooi buiten met als die kleuren, maar er hoeft niet zo veel meer! Ik kan weer lekker op mijn kamertje zitten werken, zonder iemand die roept, dat we buiten koffie meoten drinken.... Concentratie, naar binnen kijken, laat mij maar lekker even gaan!
    Dankjewel voor je blogje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig beschreven en wat goed dat je de rust en orde als het ware voelt neerdalen.
    Zennnn.... Geniet van de rust en het ONTmoeten!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk, ook jij houd van de HERFST, dat heb ik ook. Je komt tot rust, ontspant en geniet. Jij weet het precies te beschrijven.
    Dank je wel voor je prachtige blogverhaal, ik geniet hier zo van!
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je bent een woorden kunstenaar .......mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo waar! Knap van je dat je knopen hebt doorgehakt, moedig.
    Geniet van dit heerlijke jaargetijde :-)
    Hartelijke groet,
    Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat weet jedat weer helder te omschrijven Stefanie. Ook ik vindt de zomer te veel "gemoet" , te rommelig en te
    onrustig! Nu het weer herfst is en ramen en deuren lekker dicht blijven, zodat ook de "buitengeluiden"er niet
    meer zijn komt er weer een gevoel van rust en ruimte, heerlijk ook dat het zo lekker fris is buiten en vroeger
    donker.
    Geniet er van en neem genoeg tijd voor je herstel, erg belangrijk!
    Groetjes, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik herken het ook zo. Ik wilen moet naar buiten. Deze zomer was het anders, het was zo warm en alleen in de schaduw was het goed . Ik heb dagen buiten gezeten, detectives zitten lezen en naar de blauwe lucht zitten kijken. Deze zomer was zo rustgevend en zo heerlijk. Aan het eind van de dag plukte ik de bloemen van de afrikaantjes om te drogen en om deze winter mee te verven. De scherpe lucht die vrij kwam bij het losmaken van de bloemblaadjes zal me voor altijd aan deze zomer blijven herinneren. Vandaag is de houtkachel aan gegaan en de kraanvogels vliegen massaal over. Iedereen zegt.....de winter komt eraan en dat is ook goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is een herkenbaar blogje Stefanie, de herfst geeft helderheid, en wat je zegt voel ik ook zo, de zomer is heerlijk, maar op een totaal andere manier, het trekt je buiten jezelf, en de herfst laat je weer terugkomen, evenals de winter. Prima!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig in woorden gevat! Ik ben een zomermens, juist met mooi weer kan ik mezelf terugvinden door alleen maar gewoon lekker buiten te leven. Nu het herfst is en kouder wordt moet ik me er echt toe zetten de dagelijkse frisse lucht en beweging te pakken.. Dat geeft mij druk en onrust.. En toch doen je woorden me wel wat! Goed dat je bepaalde keuzes hebt gemaakt, ik hoop dat het je de broodnodige rust geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Al ben ik midden in de zomer jarig...een zomermens ben ik zeker niet. Ik hou wel van de rijkdom uit de natuur maar het is mij al heeeeel snel te warm. Hahaha...zeker nu ik 51 ben ;) Vanmorgen zei ik nog dat ik deze kou heerlijk vind...het jaargetijde ook maar het in het duister opstaan...pffffff, tis niet snel goed hé met mij! Jij beschrijft het mooi...ik heb er echt over na lopen denken....ik heb ook meer rust bij die duidelijkheid. Fraaie plaatjes heb je er weer bij gekozen! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik hou van alle seizoenen, maar nu de natuur haar jasje aan het uittrekken is en het zo koud is denk ik hmmm,ik ben toch meer voor de zomer geloof ik , maar het zal de overgang zijn, :-) van warm zonder jas naar koud met jas en muts op,
    da's dan weer wat minder :-)

    maar hier komt licht uit dit blog, mooi joh,


    Dank je wel voor je lieve berichtje,
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je hebt je gevoelens mooi verwoordt met daarbij prachtige foto's. Alhoewel ik een vrij stevig in mijn schoenen sta herken ik die zomerse onrust wel. Ik had dat ook toen ik nog werkte. Ik moest er van mezelf van genieten maar tegelijkertijd had ik zoveel andere dingen te doen. Nu ik gepensioneerd ben heb ik er geen last meer van. In Frankrijk genieten we zo wie zo veel van de zon en ik heb ook meer tijd beschikbaar om te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat heb je mooi het verwoord. Sinds ik een "oude dame" ben, heb ik minder last van die gevoelens te moeten, maar ik heb ze zeker gehad.
    Ben nooit een zomermens geweest, altijd herfst en winter.
    Nu ik het in jouw woorden teruglees, brengt dat echte rust, dank je wel.
    Alle goeds voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat zijn behoorlijk groe veranderingen. Wat schreef je het mooi op. Samen met hele mooie foto's. Zelf ben ik meer een zomerkind. Maar de herfst heeft ook wel weer wat. Lekker aan de slag in huis. Radio aan. Lapjes erbij. Dat is klein geluk.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige foto's van de herfstkleuren staan er bij je verhaal.
    Vroeger had ik altijd die onrust in mijn innerlijk maar sinds ik hier woon en de kinderen op zichzelf wonen moet ik niets meer van mijzelf en dat geeft zoveel rust.
    Wens jou deze rust ook toe en geniet van al het moois om je heen.
    hartelijke groeten, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi beschreven en fijn dat je knopen hebt doorgehakt, al zal dat best moeilijk zijn geweest. Gelukkig staat het bloggen niet in het rijtje ;) Geniet van alles waar je nu mee bezig bent. Fijn weekend, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat heb je dit mooi geschreven Stephanie. Als ik dit zo lees dan denk ik; ja, zo is het, daardoor komt het. Ook hier veel te veel hooi op mijn vork genomen. Niet zo zeer de echte zomerdingen, maar ik kan zo slecht nee zeggen als er iets voorvalt waar mijn hulp bij gevraagd wordt. Ik zie nu ook dat rust (en in mijn geval regelmaat) heel hard nodig zijn. En als die rust dan terug is, dan kan ik alles weer veel beter overzien...
    Ik ga er aan werken.
    Fijn weekend, geniet ervan...
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  22. mooi beschreven hoor,ik hou van de lente en de zomer.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik ben onder de indruk van je verhaal.
    Het is of ik mezelf lees.
    Liefs,
    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ja, de herfst is wel de ultieme tijd van nadenken en reflecteren ...
    En het is goed om dat te doen, te wikken en te wegen, en dan je besluiten te nemen.
    Maar toch houd ik enorm van de lente en de zomer! Ze zwiepen mij niet op, geven me juist energie en bieden me mogelijkheden. En ik dan kan ik de rust nemen om overwegingen te maken. Door ervaring (helaas) heb ik geleerd bijtijds bij te sturen.
    Dat gaat jou ook vast lukken, je hebt al wijze besluiten genomen!

    BeantwoordenVerwijderen