zaterdag 26 december 2015

Het lekkerste kerstsnoeperijtje van dit jaar!

De eerste Kerstdag brachten wij met (een deel van) mijn familie door
in een sfeervol boerderijtje op het platteland.

(foto: Bad Domburg)

In zo’n nostalgisch huisje, waarvan je normaal alleen maar van kan dromen.
Met vrij uitzicht over de landerijen, in de donkere verte alleen de lichtjes van het dorp-aan-zee…

Het boerenhuisje was mooi gerenoveerd: fris, met alle oude details nog in tact.
Ingericht in een combinatie van rustiek en modern.
(zo vreselijk leuk… zucht ;o)

(foto's: Bad Domburg)

Broer en sister-in-law hadden dit stulpje gehuurd
om de feestdagen in het Zeeuwse door te kunnen brengen..
maar… wij wilden er eigenlijk állemaal wel blijven, hihi!

Speciaal voor deze Kerstdag was er uit de keuken van Villa Zeezicht
een suiker- en glutenvrije Ierse Christmas Pudding mee gekomen.


Dit in het bijzonder voor mijn Engelse schoonzus (glutenvrij) en mijzelf (suiker-en tarwevrij).

En, wat vond ik het héérlijk om weer eens zo uitgebreid te bakken en te experimenteren!
Het originele recept komt van Koken met van Boven.
Het was een leuke uitdaging om hier een dieetvariant van te maken!


(En nee, die marsepeinen versierseltjes en gesuikerde sterretjes waren voor de kids ;o)

Als je gewend bent om normaliter nooit mee snoepen van lekkernijen,
dan is deze calorieënbom
wél een behoorlijke aanslag op je ‘lijn’…
Maar… schoonzus en ik offerden ons er graag voor op!
;o)

Van alle heerlijkheden
die er dit jaar uit de Kerstkeuken van Villa Zeezicht kwamen
stond dít snoeperijtje echter met stip op nummer 1!
Zóóóó simpel en eenvoudig… en zóóó waanzinnig lekker!
Om je vingers bij af te likken,
en ook nog eens super gezond J


Gluten- en suikervrije chocolade-kokosbolletjes!

Wat heb je nodig voor ca 10 grote of 15 kleine bolletjes:

·         ca 10 zachte, grote dadels, pitten verwijderd en in grove stukken gesneden
·         ca 5 eetlepels amandelmeel
·         ca 2 eetlepels (raw) cacao
·         ca 1/2 eetlepel kaneel
·         ca 2 eetlepels gedroogde cranberry’s (ongezoet of  gezoet met appeldiksap)
·         ca 3 eetlepels geraspte kokos
·         wat extra kokos om de bolletjes door te rollen

Hoe maak je ze:
Doe alle ingrediënten in het bakje van de staafmixer.


Maal alles fijn en door elkaar tot er een rulle massa ontstaat.


Doe deze massa in een bakje en rol er met twee handen bolletjes van.
Mocht het iets té rul zijn waardoor het niet genoeg plakt, dan kun je eventueel een klein scheutje water, sinaasappelsap of cognac (bij feestelijke gelegenheden ;o) toevoegen.


Rol deze bolletjes door wat geraspte kokos.
Laat ze in de koelkast ca 1 uur opstijven.


That’s alle folks!!

En nu… lekker nagenieten en uitbuiken!


16 opmerkingen:

  1. Dat ziet er lekker uit Stefanie!! Ik heb het gepind, dan kan ik het later nog terug vinden ;-), want de ingredienten heb ik nu niet in huis.
    Wat een sfeervolle plek hadden jullie voor de familie! En dan samen met je familie genieten van de goede dingen; dat is volgens mij de essentie van Kerst!
    Liefs, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk allemaal! En die kokosbolletjes ga ik maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker,leuk en het ziet er gezellig uit,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige plek om kerst te vieren. En dan nog met zulke lekkernijen.
    De kokosbolletjes die ga ik zeker maken. Ze lijken mij heel erg lekker en ook nog suikervrij! Dank je wel voor het recept.
    Lieve groet Will

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De enige suiker die er in zit is van de dadels zelf, dus vruchtensuiker Will!

      Verwijderen
  5. De kokosbollen zien er Zweeds uit zeg :-). De boerderij lijkt me een mooie plek om kerst te vieren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat klopt Hans, goed gezien ;o) Voor de kinderen koop ik altijd de Zweedse kokosballetjes bij het grote Zweedse warenhuis. Maar omdat ik die zelf niet mag eten bedacht ik deze alternatieve dieetvariant in dezelfde stijl!

      Verwijderen
  6. Het ziet er heel goed uit! Ik ga 't even doorgeven aan een vriendin die pas te horen heeft gekregen dat ze ook glutenvrij zal moeten gaan eten...
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een ontzetten leuk huis, fijn om daar de kerst te mogen vieren. Ik had de uitzending waarin de Christmas Pudding werd gemaakt gezien en wilde daarna het recept opslaan. Vergeten natuurlijk maar nu alsnog kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijk plekje en mooi die gepotdekselde achterkant van het huis.
    Gezellig bij elkaar -meer is er niet nodig.
    Dank voor je recept --de balletjes lijken me lekker maar er komen een paar zonder kokos.
    Gezellige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtig plekje!
    Ik zit nu het liedje 'Chocolate balls' te neuriën uit South Park, hihihihi!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O jee, wat een heerlijk huisje om een paar dagen in door te brengen. En zeker tijdens feestdagen met familie zo bij elkaar. Ik geloof direct dat dit heel gezellig is geweest. Je had een heel mooie cake gebakken en ik vind die bolletjes helemaal te gek. Ga ik uiteraard ook een keer proberen. Even je recept opslaan hoor...
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh lekker, dit ga ik opslaan, ben gek op alles waar kokos in zit of er op! Dank je wel ;-)
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind die eerste foto al een waar snoeperijtje!! Dit recept ga ik zeker maken...heerlijk lijkt t mij. Mooi die Christmaspudding! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen