woensdag 20 januari 2016

Bergen en Geborgenheid

Voordat de sneeuw viel,
en ons een paar geweldige winterse dagen bezorgde,
beleefden en genoten we intens
van de wereld van heuvels, bergen en bossen.


En… al ben ik écht een kind van de zee..
een bescheiden deeltje van mijn jeugd bracht ik door
tussen rotsen en dennen, riviertjes en dalen.


Dierbare herinneringen die ik koester
en die verankerd liggen in mijn ziel.


Zodra ik de grens met het vlakke land passeer,
de wegen beginnen te stijgen en dalen,
de loofbomen vervangen worden door dennenbossen
en riviertjes m’n pad gaan vergezellen
begint mijn hart te zingen.


Daarom reizen we
zo af en toe
naarmate weemoed en behoefte groeien,
naar de natuur van mijn jeugd.


Dit keer werd dat een weekje Eiffel.

Vertrouwd genoeg om ‘thuis’ te komen
en nieuw genoeg om vol uitdagingen te zijn
 ;o)


Mooi om te ervaren dat elke natuurbeleving
zo zijn eígen lessen brengt.


De oneindigheid van zee, golven en strand
geven me altijd weer klaarheid, helderheid, rust en ruimte.


Maar… het onvoorspelbare landschap van heuvels en rotsen
brengen me juist onverwachte wendingen, verrassingen en avontuur!

De weidsheid van de heuveltoppen wordt
altijd afgewisseld
 door de geborgenheid van diepe dalen.


Geuren 
van lang vervlogen tijden…

..van dennengroen,
steen en rotsen,
gevallen bladeren,
water
en de rook van houtvuur..


Dit alles omarmt me,
koestert me,
en maakt dat ik weer even ‘thuis’ kom..

Hier
in dit mooie, geborgen heuvelachtige land.


En…

..wat word ik dáár blij van J!


24 opmerkingen:

  1. Mooi verwoord... Prachtige foto's... Spontaan zin om óók te gaan!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk om er even tussenuit te kunnen en te genieten van zo'n schitterende omgeving! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi poëtisch blogbericht. Het heeft je goed gedaan en dat is te merken.......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat je weer even "tuus" bent geweest! Ik kom pasen in Ostkappel vieren :) geniet lekker na, groetjes BB

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie woorden Stefanie, heerlijk om te lezen en wat een sprookjesachtige sfeer!
    En wat fijn dat blije hart!!
    groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi om jouw mijmeringen te lezen. Poëzie zonder rijm, maar wel met hele mooie foto's. Zo laat je ons de sfeer proeven die jou zo dierbaar is.
    Heerlijk dat jullie zo samen hebben kunnen genieten en ik denk zo maar dat dit nog lang een als een gloeiend kooltje je herinneringen zal warmen.
    Liefs, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En in het bos ruikt het ook zo lekker.. Ik ben nu ook gewend geraakt aan de weidsheid van het Friese land: je ziet zo lekker het weer aankomen ;-)). Maar de bossen zijn ook van mijn jeugd, heerlijk: bomen om je heen, bladeren op de paden, lekker zacht..
    Precies als jouw foto's! Geniet nog lekker na!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk blog en prachtige foto's
    Groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb je dat mooi beschreven! Ik heb het andersom, juist als ik over de duinen kijk en de zee kan waarnemen, maakt mijn hart een hele flinke sprong van blijdschap. Maar voor die sprong ben ik wel anderhalf uur onderweg ;-).

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat klinkt dit uit je hart ik ben er door geroerd ,geniet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig ! Ben blij dat jij weer wat vaker een blog schrijft......ik geniet altijd van jouw foto's en mooie woorden. Dank je wel !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb je dat mooi verhaald, zo met die foto's erbij. Echt mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dank voor dit mooie verhaal en foto's.
    Bij mij is het net andersom --jeugd aan zee en nu het bos in de achtertuin.
    Gezellige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een mooie wandeling weer!!! Ik mis alleen wat.......... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat heb je dit mooi en beeldend beschreven en dan ook nog de mooie foto's erbij, prachtig!!
    Wat is de natuur mooi en veelzijdig hè.. voor elke gemoedstoestand is er wel een juiste sfeer te vinden, heerlijk!

    Liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat heb ik genoten van je blogje. Prachtige foto's en een verhaal dat je hart raakt.Zelf heb ik dat sprongetje als ik weer op Zweedse bodem stap.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  17. dat blije gevoel straal je uit hier :-) wat fijn hé, als natuur je zo intens gelukkig kan maken.
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtige foto's waardoor ik ga verlangen naar ons Franse huis waar we zulke natuur dicht om ons heen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zoals altijd heb ik weer genoten van je prachtig geschreven tekst (kon ik dat maar...) en van de schitterende foto's. Dit keer heb ik ze extra goed bewonderd: sinds een paar dagen hebben we weer een 'echt' fototoestel, misschien kan ik straks ook een paar mooie foto's plaatsen (maar eerst valt er nog genoeg te oefenen en af te kijken.....bij jou bijvoorbeeld :-)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief Marjan, dank je wel ;) Ik doe altijd maar wat hoor! Gewoon heeeel veel oefenen en klikken en vervolgens streng selecteren. Neem er lekker de tijd voor!

      Verwijderen
  20. Heerlijk beschreven en prachtig landschap. Ik word er ook blij van, dank je!
    Fijn weekend, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen