zondag 3 januari 2016

Heb ik weer…!!

We staan met z’n drieën in de minituin van Schoonzus. Klaar voor het grote werk.
Kettingzaag en takkenscharen liggen klaar.
De aanhangwagen staat op de parkeerplaats naast het tuintje.
We zijn gehuld in werkgoed en beschermende handschoenen.

Twee bomen moeten er om bij Schoonzus.
Van de drie. Twee ‘niet-zo-grote’ bomen.
In haar kleine tuintje ogen ze echter behoorlijk…

Jammer is het wel.
Van die bomen.
Dat vind Schoonzus zelf ook.
Maar gelukkig blijft er nog eentje staan. Zo krijgt ze meer licht
maar houdt ze toch nog wat groen.


Het gaat goed. Eén boompje is al helemaal om.
Schoonzus en ik sleuren de takken en stam naar het parkeerplaatsje
en knippen de zijtakken zoveel mogelijk af.

Zien jullie het voor je?
Het is een leuke klus.

Het tweede boompje gaat ook gestaag.
De bovenste zijtakken zijn al door de Houthakker weggezaagd.
Een klein keepje erin, en dan de zwaartekracht zijn werk laten doen.
Schoonzus en ik trekken die takken naar de goede plek
zodat ze niet op de auto’s of het dakje van de buren vallen.


De tweede stam blijft nu nog over. Daar kan beter een touw aan, zegt de Houthakker.
Met dat touw kunnen we hem de juiste kant op trekken.
Het is een zware stam. Die wil je niet op de verkeerde plek.

Twee touwen maakt de Houthakker vast.
Eén voor Schoonzus en één voor mij.
Hij zaagt een inkeping. De stam doet nog niet veel.
“Trekken”, roept de Houthakker, “naar de kant van de aanhanger..!!”
Maar Schoonzus denkt dat we de stam los moeten trekken.
En ik sta precies dáár, waar dat stuk stam uiteindelijk neer moet vallen…


De Houthakker maakt het inkepinkje ietsje groter.
Nu komt de top van de stam in beweging.
Schoonzus gaat nog harder trekken.
Ineens dendert de stam met een noodvaart recht op me af.
Door de onverwachte snelheid kan ik niet meer weg.
In een reflex draai ik me om.
Dan knalt de stam om mijn achterhoofd...
Ik lig op de grond en zie sterretjes…!
Nooit gedacht dat dat echt bestond: sterretjes zien...

Het duizelt me en er stroomt een klein straaltje bloed in mijn nek.
Een vreemde gewaarwording.
Alsof ik niet echt ík ben…

Geveld door een boom!


Schoonzus helpt me overeind en naar binnen.
Ze dept mijn achterhoofd schoon. Vraagt hoe ik me voel.
Gelukkig zit er alleen maar een schaafwond op mijn hoofd.
En een sneetje. Dat schrijnt en prikt wat.
Mijn hoofd voelt duf.

Ik voel me stom. Hoe ongelofelijk stom kun je zijn
om onder een boom te gaan staan die afgezaagd wordt!
Schoonzus en de Houthakker zijn bezorgd.
Maar ik voel me verder oké.
Wat geschrokken natuurlijk.. maar vooral stom.


We gaan gewoon verder met sjouwen.
De rest van de stam is snel weggezaagd.
Het opruimen gaat ook vlot.
Het bloeden is bijna gestopt.

We eten een soepje in het dorp van Schoonzus. Aan de haven.
En maken foto’s van mijn gebreide deken bij de vissersschepen.
Alles oké!
Maar… het is een rare dag!
De klap van de stam op mijn hoofd werkt vreemd door…
Gelukkig heb ik geen hoofdpijn of andere ongemakken.
Alleen nog die schaaf op mijn hoofd.
En een wat stijve nek.

De komende dagen maar eens rustig aan doen.
Gelukkig is mijn deken af.
Daar kan ik nu lekker onder!
 ;o)


31 opmerkingen:

  1. Oeps....dat ging dus niet helemaal naar wens! Geen wonder dat je je een beetje vreemd voelt, je hebt tenslotte een flinke tik gehad. Echt rustig aan doen hoor, want anders komt de hoofdpijn alsnog om de hoek zetten!

    Sterkte! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgende keer ook maar een helm opzetten. Beschermende broek en handschoenen waren dit keer niet genoeg. Sterkte. Hoop dat de hoofdpijn gauw over is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jemig wat een verhaal. Nu inderdaad maar heel rustig aan doen. Zoals ik hierboven ook al lees. Echt hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jee, jij hebt geluk gehad, dat had heel anders kunnen aflopen. Blijf maar lekker poosje/paar daagjes onder je dekentje liggen en is gauw je hoofdpijn over. Beterschap.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pfffff, bijna te spannend om te lezen. Maar ik haalde de laatste punt. Jongens wat spannend. Je begrijpt, ik was bang voor een soort herhaling.... Maar alleen maar bloed, geen nekkraag, zwaailichten en maanden gedoe!
    Ach, ik heb ook vaak op 'de verkeerde' plek gestaan. Hoe een boom zal vallen weet je nooit van te voren, ook al wordt er nog zo goed gezaagd en geduid waar ie zal vallen. Dus helemaal niet stom van je! Ik wens je rust en rust en rust toe!
    Groet Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jeetje, dat is erg, pas de komende dagen goed op! Sterkte en beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooohhh wat gevaarlijk! Misschien moet je toch voor de zekerheid de dokter even raadplegen: sterretjes zien is niet 'normaal' immers, zelfs niet met de restjes vuurwerk die hier en daar nog op straat liggen :-) Maar even serieus: niet zomaar mee doorlopen hoor, stel je voor dat je er ongemerkt iets aan overhoudt (hoofdpijn of zo...)
    (Bezorgde) groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jeetje wat een spanning ,ik dacht ook meteen aan hannahs verhaal van toen , rustig aan hoor kan best harder zijn aangekomen dan je nu denkt .bij twijfel aktie ......

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Getver, wat een verhaal! Ik begrijp dat dit al een paar dagen geleden gebeurd is, en aangezien de tekst vrij uitgebreid is en ik geen fouten zie, ga ik er vanuit dat het goed met je gaat... Maar wat had dit veel slechter af kunnen lopen! O, o, houd het in de gaten en weer voorzichtig! Beterschap gewenst.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik denk zelfs aan een lichte hersenschudding... Rust houden, hoor! Even een paar dagen kalm aan en dat dekentje ( wat zo beeldig is geworden) komt nu goed van pas! Misschien is een helm wel een goede voorzorgsmaatregel als jullie weer eens aan de gang gaan, je weet niet wat bomen voor plannen hebben.... 😏

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeetje! Ik zo voor de zekerheid toch even de huisarts bellen morgen.
    Dit zijn geen dingen die je licht op moet pakken. Ik ben een beetje bezorgd...
    Pas goed op jezelf. Beterschap!
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind ook dat je toch echt even naar de huisarts moet morgen, al is het alleen maar om ons gerust te stellen. Zo'n klap is toch niet niks........

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oei...link! Wat een schrik!! Een medisch advies...echt...verzin ik niet...als je vannacht gaat slapen...vraag of de houthakker jou elk uur wil wakker maken...en dan moet ie wel echt kontakt hebben...dus dat je dan je naam zegt of zo...1 gebroken nacht maar wel belangrijk hoor...24 uur na een klap op je hoofd moet je in de gaten gehouden worden. Doen hoor lieve Stefanie! Liefs en knuffel van dokter Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een schrik zeg! Pas inderdaad maar goed op jezelf! Je deken komt nu wel heel goed van pas. Hij is prachtig geworden! Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  15. oei dat kan best een hersenschudding zijn, vannacht de wekker een paar keer zetten! En na een dag of 2 kan het toch nog slechter met je worden, toch even langs de huisarts.... Sterkte groetjes BB

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jeetje, jeetje....jeetje mina. Dat is het enige wat ik kan bedenken als ik dit lees.
    Wat een schrik. Ook voor de anderen. En wat goed dat het 'met een sisser' afloopt.
    Ik wens je vooral niet meer van dit soort verrassingen dit jaar!!!
    Dag, Carin

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jakkes wat een pech! Maar net als de anderen zeggen-RUST!!! Het kan een lichte hersenschudding zijn maar ook een wiplash! En dat laatste is zeker geen pretje dat raak je nooit meer kwijt als je je groot houdt en geen rust neemt--ervaring.
    Blijf maar lekker onder je mooie Zeeuwse deken en bij twijfel ome dokter bellen-doen hoor!
    Sterkte en warme knuf
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  18. jeetje! Hoogste tijd om vertroeteld te worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Pff, heftig! En idd vannacht een paar keer wakker laten maken.. En de komende dagen in de gaten houden of je toch niet even een arts moet bellen.. Sterkte!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dat meen je niet Stefanie!!! Wat een schrik. Ik heb het hier voorgelezen aan manlief en met mij was hij geschrokken! Wij zijn ooit net aan ontsnapt aan de vallende takken van het snoeien van grote bomen op vakantie (geen waarschuwing) en laatst is onze eigen boom gesnoeid. Wat een kracht en een gevaar schuilt er in zoiets!! Kijk toch uit meissie!!!
    Hou het alsjeblieft toch goed in de gaten hoe het met je klachten verder gaat. Een whiplash lijkt me ook niet uitgesloten.
    Ons niet meer zo laten schrikken hoor!!! Onder je deken kruipen en rustig aan!!
    Liefs, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oei, wat heb jij geluk gehad, dat het zo is afgelopen. Vallende bomen zijn niet mis, die kunnen je heel hard raken.
    Doe het rustig aan, lekker onder je mooie deken kruipen.
    Sterkte, lieve groet Will

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Jeetje, da's heftig zeg!! Heel veel beterschap gewenst!
    Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oef, dat is goed afgelopen. Kruip jij nu maar lekker onder die mooie, warme deken en blijf daar maar een poosje. Ben je uit de gevarenzone;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ppppfftt jeetje zeg, dat had een stuk slechter af kunnen lopen!! Gelukkig niet meer dan een schrammetje zeg je.........let je wel even heel goed op jezelf!! Nou vooral lekker onder je dekentje blijven liggen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oei, zo zit een ongeluk in een klein hoekje. Ik ben blij dat je het kunt navertellen!
    Voor het nieuwe jaar wens ik jou en je familie veel liefde, geluk en gezondheid toe.

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Crisis wat een ellende doe idd maar ff kalm aan beterschap

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Manman, je had wel dood kunnen zijn. Pffff... heb jij geluk bij een ongeluk gehad. Spoedig weer helemaal beter dat wens ik je van harte!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Manman, je had wel dood kunnen zijn. Pffff... heb jij geluk bij een ongeluk gehad. Spoedig weer helemaal beter dat wens ik je van harte!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dit had ik gemist!! Dat is schrikken? Ik las je berichtje over de paarden op het strand en las toen over een boom en zo... even terugblikken dan maar. Het is gelukkig nog goed afgelopen, dat had heel wat slechter gekund. En echt geen last meer nu? Hou je nek maar even goed in de gaten.
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Oh, dat heb je nou als je achter loopt met vaste blogjes lezen zoals ik dat chronisch doe. Maar de beterschapswensen zijn er niet minder om. Ik hoop dat het inmiddels wat beter gaat.

    BeantwoordenVerwijderen