zondag 21 februari 2016

De juiste kleur…

Getsie, wat is dat toch lastig!!
De zoektocht naar de juiste kleur voor op de eettafel…
Grumble.
Het wil maar niet lukken
L


Wat is er aan de hand?
De nieuwe eettafel in onze Villa
(nou ja, nieuw.. hij staat al weer een aantal maanden)
bleek een onbehandeld bovenblad te hebben.
Niet echt op gelet om eerlijk te zijn.
De aankoop kwam in een impuls
want zowel de afmeting, kleur als prijs
was bij deze tafel perfect!
Inpakken en meenemen dus ;o)

Maar tja… dat bovenblad…
Elk glas of morsje water werd direct een vlek.
Na wekenlang op iedereen gemopperd te hebben
leek het me zinvol om het blad te gaan behandelen.
Met een lak of wax.. of zo..


Maar ja, dan moesten natuurlijk wel eerst die vlekken weg!
Daarom verfde ik een dunne laag wit op het blad.
Van – uiteraard!- Annie Sloan krijtverf.
Maar, dat stond zo W*I*T
en de vlekken kwamen net zo hard weer tevoorschijn.
Hhhhmmmm…

Ander tintje dan?
Donkerder?
Ik kwam er niet goed uit.

Ineens wist ik het!
Natúúrlijk.. het zou Duck Egg worden!
Dat is zo’n verstilde grijs-groenige tint
die perfect bij mijn lente vloerkleed past J
Dus een potje gekocht.


En…?
Ohh neee… 
Duck Egg ziet er uit als P*I*S*T*A*C*H*E
Getverderrie… helemaal niet mooi!
Jakkie bah.. L


Tja.. dan toch maar kiezen voor een donkerder tint?
Want ook leisteen grijs lijkt me wel mooi.
Dus wederom naar de winkel.
Ik word een gewaardeerde klant ;o)
En een mini-potje leisteen grijs gekocht.
Van de kaart.
Mooie kleur!!

Gelukkig eerst op een losse lat uitgeprobeerd.
En wat blijkt?


Het wordt P*A*A*R*S L
Gewoon écht knal-paars… !!
BBrrrrr….
Gelukkig dat ik een proeflat geschilderd had.

(Kijk ik nog eens goed op het potje..
wat denk je?
heet het Old Violet, haha!)

Laatste kans nu!
Nu ben ik het zat!!
Vandaag Paris Grey met wat Graphite gemengd…
en net zo lang ‘mixen en matchen’ totdat de kleur me perfect lijkt!


Bovenblad midden-grijs geverfd
en het onderstel maagdelijk wit…

Ook het 'zitbankje-wat-eigenlijk-een-salontafel-is'
opgefrist in dezelfde tint.



(Met natúúrlijk een lakje erover tegen morsen en kringen  ;o)
Rambo interieurbeits zijdeglans - tip van de woonwinkel)

En… nu?
Hélemaal blij J!!


38 opmerkingen:

  1. Het was even een speurtocht, maar uiteindelijk is het je toch gelukt! Mooi!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was even tobben, maar de aanhouder wint, echt heeeel mooi geworden!
    Geniet ervan zo op de zondagavond
    Groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een boel gedoe en veel werk, maar gelukkig mooi geworden

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tjongejonge - dit is het moment voor de uitreiking van het diploma Eerste Klas Doorzetter! Het is prachtig geworden, dankzij je doorzettingsvermogen. Nu kun je echt genieten van die fijne tafel. Zo te zien ben je goed geholpen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja hoor, de poesjes vonden het ook een erg leuke klus ;o)

      Verwijderen
  5. Haha, wat een verhaal! Dus ook nog eens tussendoor een verkeerde kleur meegekregen.... Vind ik trouwens wel leuk: paars! Ik houd van paars! Toch... ik snap het wel: het uiteindelijke resultaat is heel mooi! Veel plezier ervan!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mocht je nog eens in Zeeland zijn, dan staat het potje paars voor je klaar :)) Ik zal het voor je bewaren!

      Verwijderen
  6. Annie Sloan is leuk, maar de vlekken komen er inderdaad weer door. Het resultaat is mooi geworden. De kast mag er ook zijn :-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Al een ouwetje, zeker 20 jaar geleden bij Ikea gekocht. Het is een grenen televisiekast, de deuren kunnen aan de zijkanten naar binnen geschoven worden. Ook met Paris Grey 'gesloand' maar dan heel erg verdund. Staat helemaal vol met t.v, apparatuur, dvd's en cd's.. Alles uit het zicht: héérlijk!!

      Verwijderen
    2. 20 jaar geleden :-). Zo lang houden de meubels het bij ons niet uit.

      Verwijderen
  7. Lees dat je in eerste instantie de kleur perfect vond.
    Misschien een tip voor volgende keer wanneer je meubelstuk wil behandelen tegen kringen,vlekken of krassen.
    Onze eettafel gemaakt van oud grenen hebben we jaren geleden geschuurd en behandeld met Glitsa eiglans
    Glitsa meubellak is een kleurloze, waterverdunbare meubellak voor binnen. Het is een zeer slijt- en kras vaste meubellak geschikt voor zacht- en hardhouten tafelbladen, kasten, stoelen en andere meubelen die onbehandeld of al eerder gebeitst zijn.
    Ik ben er zeer tevreden over,kan er op knoeien wat ik wil,vochtig doekje er over halen en het blad is weer schoon.

    Maar op jou manier doe je wel de nodige ervaring op wat verfsoorten betreft en de kwast hanteren;-)

    Het resultaat ziet er in elk geval goed uit en helemaal van deze tijd met andere kleur blad dan tafelpoten en het bankje doet goed mee zo.

    Fijne zondag voor wat er nog van over is,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een mooie set is het toch weer geworden, effe foeteren maar dan heb je ook weer resultaat! Geniet ervan zonder kringen ;) BB

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ha mooi, ja soms komen de kleuren anders uit, maar je hebt goed gekozen:-)
    top

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nu maar hopen dat dit de juiste kleur blijft. Hihih...
    Ze zien je aankomen bij de winkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hahahaha, dit lijkt wel zo'n probleem-logje van mij :-). Geweldig om je zoektocht naar de perfecte kleur mee te beleven! De frustraties bij de zoveelste foute kleur zijn zelfs 200 km verderop voelbaar :-D!
    Maar als je dan de goede hebt , dan ben je ook niet meer te houden!!! Hup, tafelblad; en hup, wit op de tafelpoten; en hopla, het bankje ook meteen even meegeverfd!!! Meesterlijk.
    Ik heb een sterk deja vue gevoel wat me terug voert naar eerdere Annie Sloan berichten van jou :-D!!!
    Liefs, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Altijd moeilijk om een juiste kleur te kiezen. Het schilderen doet de man, maar die bemoeit zich echt niet me de kleur. Er staat nu nog een kastje in de garage waar ik over aan het tdenken ben welke kleur daar op gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Daarom ben ik zo blij met mijn oude veelgebruikte bakkerstafel. Een kring of vlek meer of minder maakt niks uit ;-)
    Jij hebt je niet verveeld de laatste week.. maar dit grijs is mooi ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat snap ik, zo'n tafel lijkt me ook geweldig!! Oud en verweerd, dan maakt het allemaal niet zo veel meer uit en geven de vlekken juist meer charme ;o)

      Verwijderen
  14. Poeh.... Wat een trial and error! Maar het eindresultaat mag er zijn.
    Dat duck egg leek mij ook wel wat, maar ik ben blij het bij jou gezien te hebben. Scheelt mij een 'error' hihihihi!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ligt er vast aan hoe het licht erop valt, maar ik vond hem absoluut niet grijzig genoeg!

      Verwijderen
  15. Jeeee, wat een kleurperikelen, maar het eindresultaat mag er zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nou je hebt in ieder geval je schilderkunst weer even kunnen oefenen :-) Moeilijk hé om een goede kleur op en kaartje te vinden en oh, waarom lijkt dat kaartje zo vaak niet op het eindresultaat... :o(
    Gelukkig heb je volgehouden (je moest natuurlijk :-) en nu staat er een prachtige set die in een showroom niet zou misstaan, maar gelukkig staat hij bij jóu! :-) Gezellig.
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Och heden, wat een zoektocht naar de perfecte tint...! Maar het is je toch maar mooi gelukt, ondanks alle vergeefse pogingen. ´k Vind het prachtig geworden!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hahahaha, het lijkt mijn verhaal wel met de tafel, het lijken allemaal geweldige kleuren, maar best heftig, ik zat met de donkere wax, om dat mooi egaal te krijgen, gelukkig is het goed gekomen bij je!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wilde net roepen ,lekker zelf even mengen ,maar je was zelf al op het idee gekomen ,mooi,resultaat

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het is duidelijk: "De aanhouder wint". Mooi geworden.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Voorlopig heb je weer genoeg verandering gehad en ben je er weer even van genezen nu je de juiste kleuren hebt. Kleur kiezen is niet het makkelijkste karweitje !

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nouuuuu...dat eendeneikleurtje zou hier zeer zeker niet misstaan...ik ben dol op die mooie zachtgroene kleur dus dank voor de tip! ;) Jouw grijs ziet er mooi en strak uit...past erg mooi bij de kast! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Het was even zoeken naar de juiste kleur, maar nu is je tafel een plaatje!!

    Lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een zoektocht! maar het resultaat mag er zeker zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ach wat een zoektocht. Gelukkig is het goedgekomen en heel mooi geworden.
    Heerlijk verhaal heb je er ook weer van gemaakt.
    Fijne woensdag, liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het was even een 'gedoetje' ;o) Maar nu extra genieten van het resultaat!! Vooral nu je gewoon met een nat lapje de vlekken weg kan vegen, haha!

      Verwijderen
  26. Hoi, ik ben nieuw bij je, moest lachen om je verf-perikelen....Zeer herkenbaar !
    Maar gelukkig is het goed gekomen met je tafel, wat frustrerend is dat he, als het steeds niet naar je zin is.
    Ik heb mij TV kast onlangs geverfd met krijtverf van de Kwantum, in een Blauw grijze kleur, lijkt erg op " jouw " duck-egg...haha maar ik vind hem helemaal super! Zo zie je maar,smaken verschillen gelukkig!
    O, ja, dat verhaal over Hamelen is ook zo leuk, daar zat ik wekelijks ademloos naar te kijken ...echt nostalgie!
    Ik heb me aangemeld bij je hoor!
    Lieve groet,Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom hier Sandra, en ik ga beslist ook eens bij jou kijken :)

      Verwijderen
  27. oh erg he hoe die kleuren soms anders zijn als je ze ergens heb opgesmeerd......grrrr maar al met al is de tafel nu goed behandeld met meerdere lagen en hij is er een stuk mooier op geworden!!

    BeantwoordenVerwijderen