dinsdag 16 februari 2016

Jammie!

Hoog bezoek in Villa Zeezicht!
Vriendinnen Jeanet en Anna komen om de koffie ;o)
En dit keer niet zomaar voor de gezelligheid,
nee…
.. dit keer voor een heuse echte officiële vergadering!


Want alle zaken rond en over onze ‘Visserstruien’ moeten
met enige regelmaat
- onder het genot van wat lekkers, natuurlijk –
uitgebreid besproken en vastgelegd worden
J


Het lijkt me een uitermate goed moment
om voor de meiden
een bakexperiment te doen.
Twee van de drie verdragen namelijk geen
tarwe, koemelkproducten en geraffineerde suiker.
Leuke uitdaging!


Dit keer ga ik kokosolie en kokosbloesemsuiker uitproberen.
Kokosolie komt in de plaats van roomboter, margarine of zonnebloemolie.
Kokosbloesemsuiker wil ik graag eens proberen
omdat de meningen hierover zo positief zijn.
En tarwebloem wordt vervangen door speltbloem.
Maar… dat gebruik ik al jaren ;o)

Het eindresultaat is jammie!
(Natuurlijk vergeten een foto te nemen
vóórdat we er van gingen snoepen ;o)


De kokosolie doet zijn werk uitstekend.


Het is een prima vervanger voor roomboter en vooral ook veel gezonder.
(En nee, je proeft écht geen kokos ;o)
 Hou alleen even in de gaten dat je de kokosolie helemaal laat smelten.
Blijven er kleine brokjes over, dan blijven dat namelijk brokjes.

Bij het vervangen van suiker door kokosbloesemsuiker heb ik  
een gelijke hoeveelheid aangehouden.


Om eerlijk te zijn vind ik het de cake daardoor zelf behóórlijk zoet!
Maar van de vriendinnen, die gewend zijn aan het eten van suiker,
komen – gelukkig!-  geen klachten ;o)

Er is eigenlijk maar 1 nadeel aan het gebruik van deze twee
kokosproducten: ze zijn flink dúúr!
Véél duurder dan gewone suiker en boter...
En… da’s eigenlijk best jammer voor zulke gezonde ingrediënten!

(N.B. Natuurlijk kun je dit recept ook met suiker, boter en tarwebloem maken.
Hou dan gewoon dezelfde hoeveelheden aan die vermeld staan.)

CHOCOLADECake met PEER, HAZELNOTEN EN ROZIJNEN
GEMAAKT MET SPELTBLOEM, kokosolie en kokosbloemsuiker

NODIG
·         250 gram kokosbloesemsuiker
·         250 gram kokosolie (als de kokosolie nog hard is: even verwarmen tot hij het gesmolten is)
·         5 eieren
·         250 gram speltbloem
·         half zakje bakpoeder
·         zest van 1 citroen
·         vanille essence (ik gebruikte een zelfgemaakte essence van 3 gehalveerde vanillepeulen op 500 gram wodka, 4 maanden laten intrekken!)
·         50 gram rozijnen
·         40 gram grof gehakte witte hazelnoten
·         2 á 3 verse peertjes, niet te zacht
·         2 eetlepels cacao


·        AAN DE SLAG!
·         Oven voorverwarmen op 180°C
·         Week de rozijnen in een schaaltje met de vanille essence (hoeft maar ¾ onder te staan)

·         Meng in een mengkom de kokosbloesemsuiker met de gesmolten kokosolie

·         Mix tot het goed gemengd is
·         Mix de eieren er één voor één volledig door
·         Voeg de zest van de citroen toe en een eetlepel vanille essence.
·         Mix het mengsel goed door elkaar.
·         Meng de speltbloem met een half zakje zelfrijzend bakmeel en twee eetlepels cacao. Zeef dit samen boven het cakemengsel, mix dan alles zachtjes door elkaar tot een kleffe massa ontstaat
·         Voeg de gehakte hazelnoten toe en meng ze rustig door het cakebeslag
·         Zeef de rozijntjes, maak ze droog in een schone theedoek en schud ze goed in een schaaltje door een eetlepel speltbloem, zodat elk rozijntje een laagje bloem heeft

·         Zeef de rozijntjes van de overtollige bloem en meng ze rustig door het cakebeslag en daarna ook de overgebleven vanille essence 
·         Schil de peren, verwijder het klokhuis en snijdt ze in stukjes van ca 1 cm. Meng de peerstukjes door het beslag

·         Doe het beslag in een cakevorm of brownie vorm.
·         Bak de cake ongeveer 20 minuten op 180°C in het midden van de oven. Temper daarna de oven naar 160° en bak de cake nog ca 30 á 35 minuten (bij gebruik van een traditionele cakevorm kan dit ca 40 á 45 minuten zijn)

Snoep smakelijk!
 J

24 opmerkingen:

  1. Dat ziet er erg lekker uit, zo is vergaderen geen straf :-)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan iedereen verzekeren, het was superlekker! Precies goed, precies wat een mens nodig heeft op maandagmorgen - naast het heerlijk gezelschap van 2 geweldige mensen en een heerlijke bak koffie! Ik heb genoten, jammie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vergaderen met iets lekkers erbij maakt het nog leuker dan het al is. Mijn jongste dochter vroeg mij ook een keer kokosolie mee te nemen, het was inderdaad aan de prijzige kant.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het voordeel dat de producten zo duur zijn, is dat je niet veel bakt.....haha (althans dat merk ik hier).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt hoor! Dat merk ik hier ook ;o) Is ook beter voor de lijn, haha!

      Verwijderen
  5. Wat ziet dit er lekker uit. Kokosbloesemsuiker heb ik nog nooit gebruikt, maar aangezien ik ook zoveel mogelijk zonder suiker eet, ga ik dit recept zeker een keer uitproberen.
    Groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Succes Manon! Ik ben benieuwd wat je er van vind.

      Verwijderen
  6. heerlijk ziet het er al uit! morgen naar de molen kijken of ze ook spelt hebben? groetjes BB

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht het wel. Tegenwoordig verkopen ze het zelfs in de reguliere supers ;o)

      Verwijderen
  7. Wow, wat ziet dat er lekker uit! En die koffie anders ook wel ..., wat leuk met zo'n roomhartje erin...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, niet zelf gemaakt hoor! Uit mijn verzameling 'koffie-met-tekeningetjes' ;o) Zo knap ben ik niet...

      Verwijderen
  8. dat is zo wie zo een heerlijke vergadering geworden zie ik wel :-)
    lekker hoor,

    ja jammer dat alles wat gezond is zo duur moet zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De eerste indruk als je jouw recept leest is er één van WOW ... lekker zeg!! Dat het dan ook slecht voor je is, is ons met de paplepel ingegeven. Heel lekker en gezond gaan niet samen :-). Nou, bij jou wel dus!!! En als Jeanet het dan nog even bevestigt, dan moet het waar zijn. Heerlijk!!! Meteen opslaan dit recept!! Dat was aangenaam vergaderen :-).
    Lieve groet, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat ziet er heerlijk en gezellig uit. Ik ga het niet meer opslaan. Eerst maar eens alle andere zaken die ik van blogs opsla afwerken, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dan maar flink oefenen om zulke mooie koffie te maken. Goedkoper dan de kokosolie en -suiker.
    Maar het gebak ziet er heerlijk uit beter dan mijn appeltaart waarin de slagroom(30 %) vergeten was.
    Zonnige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach.. wat vervelend nou.. Was hij toch nog te eten? Of voor de vogeltjes??

      Verwijderen
  12. Een heerlijke vergadering :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Met aantrekkelijk bakkie koffie en ''gezond lekkers'' is het goed vergaderen.

    Al maanden lang lees ik telkens weer opnieuw hoe gezond het gebruik van kokosolie wel niet is....
    en blijf me afvragen of het werkelijk echt zó gezond is.
    Poosje geleden had ik een gesprek met mijn diëtiste die mij de vraag stelde welke vette ik gebruik in de keuken,mijn antwoord was dat ik al vele jaren geen harde vetten meer gebruik maar vloeibare waaronder olijfolie en kokosolie.
    Ook het gebruik van kokosmelk kwam aan de orde wat ik regelmatig gebruik in mijn Thaise recepten.
    Haar advies was toen om die kokosproducten zoveel mogelijk te vermijden in de keuken omdat ze een hoog verzadigd vetgehalte hebben.
    Kwam laatst voor mij interessante INFO tegen......
    http://www.vogue.nl/artikel/hoe-gezond-is-kokosolie-nou-echt

    veel leesvoer dat wel en aan het eind wist ik eigenlijk nog niet met zekerheid wat wel of niet gezond is;-)

    Fijne dag en lieve groet,
    Ger



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Altijd interessant om de verschillende meningen over voeding te vergelijken. Zo gaan er over het gebruik van suiker, oliën en vetten, tarwe enz vele verhalen, weetjes en feiten de ronde. Pas las ik een interview met een meneer die beweerde dat E-nummers helemaal niet gevaarlijk zijn en de hetze ertegen onzin. Ik probeer in deze vooral mijn eigen lijf als graadmeter te gebruiken en mijn logische boerenverstand. Kan me ook nog goed herinneren dat in de periode dat wij Hollanders meer olijfolie gingen gebruiken verteld werd, dat je er diarree van kreeg... Alles zonder bestrijdingsmiddelen, zonder kunstmest en met mate lijkt me dan ook het beste uitgangspunt!!

      Verwijderen
  14. Voor zulk hoog bezoek maak je natuurlijk graag iets heerlijks. Wat fijn dat het ook zo goed gelukt is.
    En de vergadering ook een succes geworden?
    Zelf gebruik ik gewoon boter en bloem en suiker. Ik verdraag alles goed, zolang ik er maar niet te veel van eet. Want dan zet het gewoon om in spek... haha...
    Nee, grapje, ik probeer ook weleens wat bijzonders uit, maar snoep er zelf niet te veel van. Het meeste wordt meestal weggegeven.
    Fijne dag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Voor zo'n vergadering wil ik ook best even komen, heerlijke koek erbij, super!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hmmm, zo is het goed vergaderen. Je recept is er een om te bewaren. Beetje anders en gezond.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen