zondag 7 februari 2016

Repelsteeltje

“Niemand weet,
niemand weet,
dat ik Repelsteeltje heet!”


Op zoek naar een manier om die
vreselijke  dot vlas weg te werken
- die in mijn groene ‘Challlege’ tasje zit -
kom ik Repelsteeltje op het spoor...


Dat gemene mannetje, wat in het sprookje
gouddraad van stro kan spinnen.
Maar als beloning daarvoor wel het kind opeist
van dat arme meisje dat met de koning mocht trouwen…
Behalve… als ze zijn naam weet te noemen,
dán mag ze haar kindje houden!

Gelukkig loopt het sprookje goed af.
Nu maar hopen dat het met mijn dot vlas ook goed komt!


Het sprookje Repelsteeltje is opgetekend door de gebroeders Grimm
en komt uit de omgeving van Kassel en Hessel, Duitsland.
Oorspronkelijk heette het verhaal ´The name of the helper´
en er zijn verschillende varianten van het verhaal bekend.

Het sprookje gaat over een motief uit het oude volksgeloof,
namelijk dat de naam van een persoon op magische wijze met hem of haar verbonden is.
Als iemand de werkelijke naam van een wezen of iemand van het kleine volkje kent
kan hij daarmee macht over hem krijgen.


Het bijzondere is dat dit soort verhalen 
oorspronkelijk in heel West- en Midden Europa voorkwam.
De ene keer in de vorm van een dwergensage,
de andere keer in een ‘domme duivel’verhaal.

Vaak waren ze bedoeld om vrouwen te waarschuwen
en het vermoeden bestaat dat dit soort sprookverhalen
al in de Middeleeuwen ontstaan zijn.


’Vrouwenzaken’, adviezen en waarschuwingen
werden op spinavonden door vrouwen onderling aan elkaar
en aan hun jonge dochters doorgegeven.
Meestal in de vorm van verhalen, mythen en sagen.


Mooi om te zien
dat vrouwen al eeuwen samenkomen
om handwerk en ‘het leven’ samen te delen.
Want de reden dat ik bij Repelsteeltje terecht kom
komt tenslotte
door de Challenge van onze eígen Spingroep!


Terug naar het vlas.
Repelen, roten, brakelen, zwingelen, hekelen…
Allemaal handelingen die te maken hebben met het bewerken van vlas
voordat het tot linnen draden gesponnen kan worden.

Repelsteeltje lijkt me dan ook een zeer logische benaming
voor een dwerg die uit stro goud kan spinnen ;o)

Ik ben er inmiddels achter dat ik mijn dotje vlas
eerst moet ‘hekelen’ voordat ik een poging tot spinnen kan wagen.


Eens kijken of ik een kam of borstel
kan vinden die hiervoor geschikt is..
Want… van een wezentje zoals Repelsteeltje
hoef –en wil! - ik liever geen hulp ;o)


16 opmerkingen:

  1. ach ja dat kleine mannetje Repelsteeltje ik heb het vroeger verslonden die sprookjes van grimm.
    succes met je dot wol komt vast goed !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het komt goed, succes! Leuk verhaal heb je geschreven, altijd genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor het repelen zul je vast wel een oplossing vinden.
    Maar de vloer op het laatste plaatje vind ik heel mooi voor een quilt ook qua kleuren.
    Gezellige zondag en succes.
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik denk dat het helemaal goed gaat komen hoor,
    sterker nog,
    ik twijfel er geen minuut aan :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat superleuk om dit verband te zien van vlas met een sprookje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toen mijn kinderen klein waren had ik een cd met sprookjes, dus als jij het over Repelsteeltje hebt hoor ik hem (en mijn dochters) zingen: Niemand weet, niemand weet.. dat ik Repelsteeltje heet.. Mijn kinderen zijn de deur al uit, maar zulke dingen blijven je bij.
    Succes met je dot vlas!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtig blogje! Een mooi 'verhaal' en mooie tekeningen maken het weer een plezier om te lezen.
    Succes met je hekelen (wat dat dan ook is :-)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig! Ook wij hadden een sprookjesplaat (elpee) met het sprookje van Repelsteeltje en ik hoor hem nog zingen :-) "En ik ben zo blij dat niemand weet, dat ik Repelsteeltje heet!"
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ah, wat fijn om weer van jou een verhaal over sprookjes, sagen en legenden te lezen!!! En dan nog wel Repelsteeltje: één van mijn lievelingssprookjes. Als was mijn refrein ietsje anders: "Heerlijk, heerlijk; niemand weet .. enz". Ik moest ook denken aan Griekenland, waar we wat mensen kennen. Daar zijn ook hele strakke regels t.a.v. het aanraken en de naam noemen van baby's in het eerste levensjaar.
    Verder meen ik dat vlas nogal hard aan de handen is!! Als van dat hekelen nu maar geen hekel gaat krijgen aan je huiswerk.
    Liefs, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Neeee, die Repelsteeltje kan maar beter niet helpen :-))
    Wat een prachtige prenten heb je ons laten zien!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat een mooie platen!
    HIer zijn de sprookjes ook zeer gewild! Een mooie Grimm waar we uit voorlezen en op school natuurlijk!
    Maar de achtergrond bij de sprookjes en de moraliteit natuurlijk vind ik altijd heel bijzonder. Leuk!
    Ik ga je volgen hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn moeder ( overleden in 2010) zong al een liedje over repelsteeltje. Ze kende het uit haar jeugd, dus het is zeker 75 jaar oud. Leuk dat zoveel meer mensen het kennen. En ik weet nu eindelijk waarom hij Repelsteeltje heet , nooit geweten dat die naam echt betekenis had. Bedankt voor het mooie verhaal. Bracht me even terug naar mijn zingende moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een heerlijk sprookje...wat heb ik het vaak voorgelezen uit het grote rode sprookjesboek! En wat heb je er mooie prenten bij gevonden...past helemaal bij jouw spinuitdaging! Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Voor mij allemaal nieuwe termen die je gebruikt, heb ook nog nooit gespind. Leuk om te zien dat Repelsteeltje verband houdt met repelen....

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat heb je hier een ontzettend leuk stukje geschreven. Ik vond het sprookje Repelsteeltje vroeger altijd echt heel erg spannend. En eigenlijk best een beetje eng. Dat kan ik me nog goed herinneren.
    Heel leuk om te lezen over die vrouwen die al eeuwen samenkomen om te handwerken en hun verhalen en levens te delen. Wij, mijn twee zussen, een schoonzus en jarenlang ook mijn overleden vriendin, en ik komen nog steeds eens per maand ongeveer een avond samen om te handwerken en tussendoor kletsen we elkaar weer bij over van alles en nog wat uit onze levens. Dit doen we al 30 jaar inmiddels...
    Succes met je vlas. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Vlas, datis echt wel een Zeeuws product. Ik heb met veel materiaal gesponnen, zelfs, iech, met hondenhaar. Maar vlas, nee nooit. ben benieuwd hoe het wordt. Dankzij dat vlas kwam Repelsteeltje weer tot leven. Ik heb ervan genoten.

    BeantwoordenVerwijderen