donderdag 18 februari 2016

Van Repelsteeltje naar Hamelen

 Hihi, dit is zo leuk!
Ik ga van de hak op de tak ;o)

Zo spring ik van m’n dotje vlas uit mijn challenge-tasje
naar Repelsteeltje,
en van Repelsteeltje naar

‘KUNT U MIJ DE WEG NAAR HAMELEN VERTELLEN, MENEER?’


Kunnen jullie me nog volgen ;o)??

Ooit kregen wij, toen onze kids nog klein waren,
twee gekopieerde cd’s met hierop een verzameling liedjes uit Hamelen.
Jarenlang schalden deze liedjes dan ook door onze huiskamer.
En zongen (vooral) de Jongste en ik uit volle borst mee.
Héérlijk!!


Eén van de liedjes op de c.d. was:

“Niemand weet, niemand weet, dat het Repelsteeltje heet”


En kijk, zó komt Repelsteeltje weer om de hoek kijken J!

“Koken is een kunst
Soep is mijn leven
Zalig is het roeren in een ketel of een pan
Koningen die zouden
ik-weet-niet willen geven
als ze m'n recepten hadden – man, man, man!
Willen weten wat ik in m'n soep doe
Ik stuur ze voor de grap de grootste troep toe

Pudding is een grap
Pap is een gave
Hoeveel puur genoegen kan ik peuren uit puree
Koningen genoeg
die al hun schatten gaven
als ze m'n recepten kregen – nee, nee, nee!
Roepen: ‘k trek meteen mijn hermelijn uit!
Wat doe jij erin naast dat ravijnkruid?

Niemand weet, niemand weet
Dat het repelsteeltje heet
Niemand weet, niemand weet
dat het repelsteeltje heet
Niemand weet, niemand weet
dat het repelsteeltje heet

Lekker is niet lang
Lekker is een vinger
Maar ik ken wat lekker is, toevallig op m'n duim
De repelstelen voorraad wordt geringer en geringer
Maar in onze kelder is er ruim, ruim, ruim!
Vorsten spioneerden in mijn keuken
Daarom zit mijn schuimspaan vol met deuken!

Niemand weet, niemand weet
Dat het repelsteeltje heet
Niemand weet, niemand weet
dat het repelsteeltje heet

Niemand weet, niemand weet
dat het repelsteeltje... (ssst!)

Snippertje ajuin
Tijm en vermicelli
Snuifje zwarte peper en een ietsiepietsie zout
Kruiden uit de tuin
á  la tante Nellie
Paddestoelen, hopsaklaar en - fout, fout, fout!
Daar wordt er een goede soep nog niet uniek van
Hoe komt er in een goede soep muziek, man
Niemand weet, niemand weet...
Niemand weet, niemand weet...
Niemand weet,...”



De meesten van jullie zullen ze vast nog wel kennen van vroeger:
Bertram Berendbroodspot, Liedwientje Walg,
Aernout Koffij en Hildebrand Brom.
De hoofdrolspelers, samen met de zingende kinderen natuurlijk,
uit de immens populaire televisieserie
uit de jaren 70 van de vorig eeuw.


Ook ík zat als meisje wekelijks aan de buis gekluisterd!
Vond het ongelofelijk spannend allemaal
en leefde intens mee met het wel en wee
van de groep kinderen die door de rattenvanger van Hamelen
weggelokt was naar Het Land achter de Kei…
Een magisch sprookjesland waar van allerlei vreemde wezens,
zoals prinsen, trollen en reuzen woonden...


Het was voor het eerst dat ik als jong meisje
een fantasieverhaal visueel verbeeld zag
en me kon laten meevoeren in een magische wereld…
Geen wonder dat ik toen, en nu nog steeds, nog steeds grote FAN ben J


Alle karakters en avonturen weet ik niet meer precies.
Da’s echt veel te lang geleden.
Ik herinner me bijvoorbeeld nog wel
een vliegend tapijt, een grote pompoen,
enge heksen die om een put dansten
en meer van dat soort details.


Bertram en Liedwientje
werden gespeeld door Loeki Knol en Rob de Nijs, 
twee geweldige zangers en acteurs,
 zonder wie deze serie nooit zo groot geworden zou zijn.


Samen met hun (soms wat onbenullige en hilarische) helpers
Hildebrandt Brom en Aarnout Koffij,
gespeeld door Ab Hofstee en Martin Brozius,
moesten zij de kinderen weer terug brengen naar Hamelen…
Maar hoe?


Het spannende kwam van de slechteriken in deze serie,
zoals bijvoorbeeld Gruizel Gruis, Prins Guurt van Grasp
en uiteraard de engste van allemaal:
Wenzela de Ijsheks!



Uiteindelijk, na jarenlange spannende avonturen
lukt het ze om weer terug te keren naar hun eigen Hamelen.
En… leven ze allemaal nog lang en gelukkig!


Heerlijk om weer eens hardop mee te zingen
met al die geweldige liedjes,
die ruim dertig jaar na dato nog steeds
even melodieus, fris en sprankelend klinken als toen!
De ruim 120 liedjes zijn gemaakt door het gouden duo
Harrie Geelen en Joop Stokkermans.


En… met het liedje over het geheime ingrediënt 'repelsteeltje'
in de soep van Hildebrand Brom
ben ik weer even dat kleine meisje van toen... J!


N.B. Alle prachtige foto’s van Hamelen die op Internet circuleren
bevatten copyright en mogen niet gratis gepubliceerd worden.
Daarom bij dit logje helaas wat minder duidelijke afbeeldingen van o.a. YouTube.

22 opmerkingen:

  1. Weer even terug in de tijd met Hamelen! Je weet dat het niet in mijn kindertijd op tv was (ben toch wel wat jaren ouder dan jij ;-)] en mijn eigen kinderen kwamen pas later. Maar toch heb ik er als twintiger wel e.e.a. van mee gekregen, vooral het Hamelen-lied zelf vond ik zo mooi. Ik vond het een heerlijk sprookje vol gevaar, helden, mooie kleren en prachtige liedjes. Leuk om daar even in terug te zijn!!
    Enne .... hoe gaat het met je vlas spinnerij??? Niet voor niets begin je weer over Repelsteeltje ;-)!!!
    Liefs, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk om even weg te dromen bij Hamelen. Toch is het eerder ruim 40 jaar dan 30 jaar geleden. Wat vliegt de tijd. Kun jij je Oebele nog herinneren, dat is nog ouder. Ik had trouwens nooit gedacht dat er 120 liedjes aan te pas kwamen. De titelsong is natuurlijk het bekendst. Onlangs bij 90 jaar KRO nog een stukje uit Hamelen gezien.
    Dank je voor dit mooie logje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk Willy, de tijd vliegt ;o) Van Oebele herinner ik me te weinig, alleen het liedje en bepaalde beelden. Ik was waarschijnlijk net iets te jong om er echt veel van te onthouden.

      Verwijderen
  3. Ook ik ben weer even een jong meisje :-) De avonturen kan ik me ook niet echt meer herinneren, maar het vliegend tapijt nog wel en spontaan komen er wat liedjes naar boven borrelen. Leuk dit jeugdsentiment! Dat de foto's misschien niet geweldig zijn, geeft niks, dat hoort bij die tijd :-)
    Net als Willy moest ik ook gelijk aan Oebele denken, dat was volgens mij ongeveer in diezelfde tijd.
    Dank je wel voor dit klein-meisje-moment!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn oudste inmiddels 45 jaar) keek er altijd naar en ik keek me, vond het net zo leuk. Hier hebben we nog een CD van 'Ja zuster, nee zuster'. Gekopieerd door een van mijn zonen van de oude LP uit het huis van mijn schoonouders. Onze kinderen kunnen alle liedjes meebrullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik was toen al juf dus ik moest wel kijken anders wist ik niet waar de kinderen het over hadden, hahaha. Zonder gekheid ik vond het geweldig

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel veel later is er nog een musical geweest. Dat was denk ik in 2004 of zo. Daar ging deze fan natuurlijk naar toe. Loeki Knol deed weer mee. Nu als Lidwina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, leuk he! Die hebben wij op dvd (helaas niet in het echt gezien) maar ook die is eindeloos bekeken!

      Verwijderen
  7. Ja inderdaad wat leuk was dat ,en repelsteeltje daar was ik als kind echt gek op

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oebele is Hupsakee, Oebele is hopfalderare.....
    Het komt allemaal weer terug, ik ben ook nog steeds een grote fan van Hamelen (cd-tje zing ik zonder aarzelen mee) en ook van Oebele. Het jubileumprogramma heb ik opgenomen, want het was één grote berg juegdsentiment. Heerlijk ook die tekst, die je in je blogje zet, jij kunt het vast ook zo meezingen, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bíjna helemaal, Irene ;o) Maar ik oefen nog elke dag! De mooiste zin vind ik trouwens: "Hoeveel puur genoegen kan ik peuren uit puree." Wie dit soort zinnen kan maken is in mijn ogen een werkelijke taalkunstenaar... Hier kan ik zo ongelofelijk blij van worden, haha! Ik moet hem dan ook aan iedereen laten horen!

      Verwijderen
  9. Weet je dat ik dat helemaal gemist heb! Veel te druk met m'n net verworden zelfstandigheid en geen plaats meer voor "kinderprogramma"s". Maar het is wel een soort gat in het collectief geheugen wat er bij mij is ontstaan. Het is me allemaal vreemd!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O ja zeker ken ik Hamelen nog wel. Wat hebben we daar vroeger van genoten. Dat was nog in een tijd dat er op woensdagmiddag en zaterdagmiddag tv was voor de jeugd. En verder alleen 's avonds uitzendingen voor de volwassenen en de al wat oudere jeugd. Maar echt niet 24/7 tv zoals tegenwoordig. Als ik dat aan mijn eigen kinderen vertel geloven ze het zowat niet.
    Ik wens je een heel fijne dag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is in onze huidige wereld niet meer voor te stellen ;o)

      Verwijderen
  11. Ik was (en ben) van de Swiebertje en Pippi en Emil. Dat keer...nou keek?...ik verslond het ;) Mn broer en mn moeder keken Hamelen...daardoor ken ik wel de liedjes maar het boeide mij niet. Geen warme herinneringen dus hier. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach... wat jammer nou ;o) Van jóuw favorieten is vooral Pippi mijn idool!!

      Verwijderen
  12. Leuk om dit weer te zien! Was idd een geweldige serie!
    Ze gingen met het tapijt weer terug dacht ik.
    Dank voor het delen en weer even jong zijn.....
    Goed weekend
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoiets Truus ;o) Ik weet het ook allemaal niet meer precies.. Wat zou het geweldig zijn om de serie terug te kunnen zien!

      Verwijderen
  13. Ik ken Hamelen wel, maar misschien was ik nét te jong om het heel bewust te volgen?
    Wat een geweldige Repelsteeltje tekst, hihihi!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die tekst he, daar ben ik ook helemaal leip van op het moment! Die zit zo waanzinnig goed in elkaar, daar kan ik een enorme bewondering voor hebben. Al dagen draai ik de c.d weer, tot groot ongenoegen van de Houthakker. Leuk dat jij het ook ziet!!

      Verwijderen
  14. of hoe een blog je terug katapulteert in de tijd:-) heerlijk dat meezingen toch ...
    ik vond het ook altijd erg leuk en spannend

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk nostalgie, we hebben ervan genoten.

    BeantwoordenVerwijderen