woensdag 11 mei 2016

Villa Zeezicht Update 3: wol verven

Een aantal jaar geleden heb ik eens samen met een voormalig (handwerk-)collega
strengen wol geverfd met wedeplantjes.
Het was een geweldig leuk experiment, waarbij we het hele proces,
vanaf het plukken van de wede tot aan het verven, in één dag voltooiden.

Het resultaat was toendertijd adembenemend:
vier prachtige strengen blauw-groene wol!!


Van één van deze strengen breidde ik een poppendekentje voor mijn klasje.


Die andere strengen bleven maar een beetje liggen…

Onlangs kwam ik ze weer eens tegen en tot mijn verbazing
zag ik dat de kleurstof bijna helemaal vervaagd was.
Ik vermoed dat dit komt omdat ze met natuurlijke middelen gebeitst waren.

Nou had ik bij de Spingroep gehoord dat je wol kunt verven met paaseiverf.
Ik bedoel.. dat is toch bijzonder?

Toevallig (??) lagen er in de kast nog twee zakjes met deze gekleurde verfpilletjes.
Hoog tijd om deze manier van wolverven eens uit te proberen!



Blauwe en groene verftabletjes bij elkaar.

(Enne, voor de duidelijkheid:
hier is dus niks natuurlijks aan..
puur chemische zooi om eerlijk te zijn.)


Ook maakte ik een bak met rood, roze en gele verftabletjes.



 Bij 1 klein bolletje deed ik nog een paars tabletje.

Het resultaat was hartstikke vrolijk!!
En… wat was het weer leuk om te doen J!
Dat geroerd in de teil en het spel van kleuren..
ik voelde me precies de Heks van Dovenetel, haha!




De ideeën voor deze prachtige wolletjes dwarrelen al weer volop rond in mijn hoofd..
.. nu eerst tijd vinden om er mee aan de slag te gaan ;o)!


20 opmerkingen:

  1. Een hele gok maar wat een mooie kleuren zijn je wolletjes geworden zeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn dit prachtige kleuren geworden! En dan met paasei- verf, je moet maar op het idee komen en het aandurven.
    Maar het was de gok waard, vind ik , ze zijn alle 3 even lief.
    Met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, wat een leuk idee, met paaseiverf. Daar zou je toch nooit aan denken. De wol ziet er (weer) schitterend uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wat een prachtige kleuren!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Chemisch of niet, de kleuren zijn echt heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weet je, ik denk dat het komt omdat er een verschil is in plantaardige verven. Er zijn grand teints (blijvende kleuren) en petit teints.....en wede is wellicht een petit teint? De kleuren van het wandkleed van Bayeux zijn in grand teints gedaan...en die zijn nog altijd mooi. Maar natuurlijk vervaagt het wel iets. Ik vind de paaseieren-verf echt tof trouwens. Dag,dag, Carin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet wat je bedoelt. Wede heeft eigenlijk maar een heel klein percentage 'blauwe' kleurstof in zich. Daarom was de komst van indigo natuurlijk ook zo'n succes... die hoeveelheid is vele malen groter. We hadden een babybad vol geplukte wede nodig voor het verven van 1 verfbad. Dat zegt wel iets ;) Het avontuur was natuurlijk geweldig leuk, zeker omdat het zo bijzonder voelt om die speciale kleur-eigenschappen uit de plant te kunnen gebruiken. Dat is natuurlijk met die verftabletjes wel even een beetje anders!

      Verwijderen
  7. Wat leuk om mee te kijken naar je verf-experiment!!! bij zo'n spingroep zitten natuurlijk ook zelf-verfers!! (Ik weet dat Riet het ook geregeld doet). Maar paaseiverf!!!!! Tja, waarom niet eigenlijk LOL !
    En al is het puur chemisch, giftig zal verf bedoeld voor consumptie-eitjes toch niet zijn???
    Het resultaat vind ik erg mooi! Mooie zachte kleuren; nu afwachten wat voor wilde ideën je er mee hebt :-).
    Lieve groet, Nelleke
    P.s. Dat kopje koffie drinken gaat voorlopig niet lukken Stefanie :-(. Pas in het najaar staat Zeeland weer in de planning. Wel weer in de bessentijd dan ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat leuk met paaseieren verf ook een stukkie goedkoper denk ik en voor mij heksje zeker de moeite waard omdat te proberen maar ik zal eerst moeten spinnen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een kleurrijke blog! Geweldig experiment met bijzonder resultaat :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Schitterend, wat zijn die kleuren mooi geworden! Paaseiverf, hoe komen ze erop! Maar juist het experimenteren is zo leuk! Geniet ervan en maak maar wat moois! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie kleurtjes zo bij elkaar. Zo komt de inspiratie vanzelf. Misschien is de met wede geverfde wol niet goed gebeits. Dat moet altijd wel bij plantaardig verven. Want zo snel vervagen de meeste plantaardig geverfde wolletjes niet is mijn ervaring. Maar... Ik verfde 30 jaar geleden voor het laatst plantaardig! Tegenwoordig moet ik er niet meer aandenken. Al dat gedoe met water en maar spoelen.. Dan valt me echt op dat ik een jaartje ouder wordt :-) groetjes uit het Westland. Anny.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Echt mooi geworden...die paaseitjeswol 😉leuk die updates! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh gave kleuren,
    ik geloof dat ik ze zo mooi vind dat ik de gekleurde strengen wol zou laten hangen:-)
    machtig mooi om te zien

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo mooi... die kleuren. Wat Klaproos zegt dacht ik ook: die strengen zou ik een tijd laten hangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo leuk om te doen he!! Heerlijk die mooie kleuren, ben benieuwd wat je ervan gaat maken. Tot maandag, lkkr gezellig weer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat heb je zo heerlijke kleuren bij elkaar gemaakt. En die strengen... ik zie al een heerlijke winterse sjaal en muts verschijnen. Als je nu begint, tussen al je andere bezigheden door, is het net af als de zomer weer voorbij is... Toch?
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooie kleurtjes bij elkaar! En wat geweldig leuk om te doen hé?
    Ben benieuwd wat die prachtige kleuren gaan worden. :-)
    Fijne dag!
    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heerlijk, dat 'heksen', top!!
    :-))))
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen