vrijdag 8 juli 2016

Beukje van sits

Voor m’n streekdracht outfit maak ik een nieuw beukje.
Dat is het stukje kleding dat onder mijn jak komt.

Een mooi werkje om op te pakken
nu de rust rond het korte verlof weer is neergedaald ;o)


Het is niet alleen leuk om dit beukje met de hand te maken,
maar ook een uitdaging om op jacht te gaan naar geschikte stoffen.
Zo ontdek ik een geweldige site met replica stoffen uit de 18e eeuw.
Het zijn de sitsen van De Haan en Wagemaker.
Maar nu alleen nog via internet te bestellen.


Wat een walhalla…!

Deze stoffen worden ‘sits’ genoemd, een verbastering van het Engelse chintz.
Het zijn katoenen stoffen, die oorspronkelijk in o.a. India gemaakt werden
en met de VOC mee naar Nederland kwamen.
Hier raakten ze al snel in de mode bij de gegoede burgerij,
waarna ze enkele jaren later ook de provincie bereikten.


In bijna alle streek- en burgerdrachten uit het eind van de 18e eeuw
zie je deze stoffen in de kleding terugkomen .
Het blijkt dan ook lastig om 'nieuwe’ motiefjes in sits te scoren,
de meeste clubs komen wel op deze site terecht.


De oorspronkelijke sitsen werden geglansd.
En dat zie je bij deze replica’s terug.
Het lijkt alsof er een klein waslaagje over de stof zit. Móói!

Het patroontje is super simpel.
Het vergt alleen wat tijd en handwerk.



Zooo… m’n eerste beukje is af!
Het oude, versleten exemplaar kan terug in het depot.


En het streekdrachtseizoen kan van start J!

P.S. En wat zie ik onverwacht bij het blauw-gele Zweedse warenhuis liggen?


Haha, wat een leuke variatie op dit thema ;o)!!


23 opmerkingen:

  1. wat een heerlijke stofjes.......daar kan je zo hebberig van worden he ... maar ja ik heb geen tijd )-;

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige stoffen zijn het! Zo was ik een paar jaar geleden in een winkel in Hindeloopen, daar hadden ze toen ook van die schitterende stoffen liggen voor de plaatselijke (wondermooie) klederdracht. Ik kan me niet herinneren, waar die stoffen gedrukt werden, misschien is een nieuw bezoek aan het stadje weer een optie! Je beukje ziet er prachtig uit, je zult er weer keurig bij staan!
    Heerlijk om zo aan het werk te zijn, na de gezellige dagen met je man - lekker mijmeren terwijl je handen het werk doen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt helemaal Irene, in Hindeloopen verkopen ze ook sitsen. De streekdracht van Hindeloopen staat er écht om bekend. Je kunt daar dan meteen aan aflezen uit welke periode deze kleding oorspronkelijk stamde. Ik stond er helaas al een keer voor een gesloten deur maar ga zeker komende zomer voor een herkansing!

      Verwijderen
  3. Ik vind het zelfs al heerlijk om naar die stoffen te kijken. Ja, ook dat laatste stofje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige stofjes, mooi om mee te werken. Ik wist niet van het woord sitsen, leuk weetje.
    Grappig dat ze het ook bij het geel blauwe warenhuis hebben liggen, alleen zal daar de kwaliteit iets minder van zijn, vermoed ik zo.
    Fijn weekend, nu de rust is weer gekeerd
    Met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Manon, de kwaliteit is behoorlijk anders: de katoen is grover geweven, de print ligt er meer óp en de stof is niet geglansd. Maar... toch ging er een metertje mee, ik kon het niet laten!

      Verwijderen
  5. Mooie stofjes inderdaad! Je hebt weer een mooie "update" van je kostuum gemaakt. Een mooi seizoen gewenst voor de streekdrachten!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Akkelien, dat gaat zeker lukken! Mijn grootste wens nu is een nieuw jak, maar dat vraagt technieken die ik zelf niet in huis heb.. Wie weet kan dit komende winter gerealiseerd worden.

      Verwijderen
  6. hahahaha...te grappig...ik heb jouw foto in zitten zoomen omdat ik dacht dat die kaartjes van Nederland iets vertelden over de streekdrachten. Zoiets van waar veel streekdrachten werden gedragen of zo. Zie ik dat het het weerbericht is en dat je het als patroonpapier gebruikt. Prrroest!!! Die stofjes zijn geweldig mooi...ik weet hoe ze voelen idd...ik had ook zoiets verwerkt ooit in een kinderjurkje (uit lang vervlogen tijden ;)) Bij het geel/blauwe warenhuis heb ik ooit een mok gekocht met ook zo'n motief. Als ik er ben gaat er zeker iets van die stof mee...echt leuk! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hilarisch Petra, wat een tegenvaller moest dat voor je zijn ;o) Nee, ik nam gewoon wat krantenpapier omdat mijn patroonpapier op was, hahahaha!!

      Verwijderen
  7. Prachtige stoffen, daar wil je toch graag mee werken, iets leuks van maken!
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb zitten genieten van al die mooie stoffen op die site. Veel patroontjes die bekend zijn. Terwijl ik bijna nooit meer wat naai zou ik wel een kast vol willen hebben van deze stoffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi is deze stof en ik heb ook een stof die hier veel op lijkt maar met een gelere ondergrond en niet 'gewaxt'.Het lapje ligt al meer dan 20 jaar in de kast want ik vind het te mooi om te verknippen!
    Vorige week met een vriendin in Staphorst naar het Museum geweest omdat ik een workshop Staphorster stipwerk heb gedaan en klederdracht mijn interesse heeft.
    Veel plezier met je nieuwe beuk en de klederdrachtdagen-komen er veel dagen?
    Zonnig weekend
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Weet je dat een collegaatje van mij in de jaren 70 , 80 altijd wat extra stof kocht omdat haar Walcherse moeder daar dan een beuk ban maakte? Moeders liep er dus heel modern bij in de dracht! Toch vind ik deze sitsen net even mooier....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk Anny! Ja, de stofjes die de laatste jaren gebruikt werden voor beukjes waren van heel andere soort en stoffen, vaak de felgekleurde synthetische materialen ;o)

      Verwijderen
  11. Dankjewel! Ik heb veel geleerd; een paar minuten geleden wist ik nog niets van beukjes en sitsen, hihihi!
    Mooi klederdrachtseizoen gewenst!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Allereerst van harte gefeliciteerd voor Jongste, wat fijn dat hij geslaagd is!
    (en ook fijn voor zijn moeder; die spanning is voorbij *Ü*)
    Wat gezellig dat de Stuurman (alias Houthakker) even thuis kon zijn om bij te praten. 'Het gaat niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit'zegt men altijd en dat is natuurlijk ook zo, maar ik kan me voorstellen dat je hem nog wel wat langer 'over de vloer'had willen hebben ;o)
    Wat heb je een schitterend vissersvest gebreid! De raglanmouwen geven het inderdaad iets extra's en de steek die je gebruikt hebt vind ik heel apart. Leuk dat je er ook een baret bij hebt (is hij al af?).
    En dan je Beukje. Bij het lezen van dat woord dacht ik meteen aan een klein boompje; ik heb geen verstand van klederdrachten hé :o) maar ik vind ze wel erg mooi! Leuk om te zien dat je krantenpapier gebruikt als patroondeel, dat deed mijn moeder ook altijd!
    Fijn dat het Beukje gelukt is, ga je nog meer klederdrachtonderdelen maken?
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. THNX Marjan! De baret is niet af. Ik kom niet uit de laatste toeren, de steek die daar gevraagd wordt kan ik niet achterhalen. Over een week of wat ga ik hiervoor hulptroepen inschakelen ;o) En verder hoop ik inderdaad nog meer replica streekdrachtonderdelen te gaan naaien, maar dat is vooral afhankelijk van het vinden van de juiste stoffen.

      Verwijderen
  13. Wat een prachtige stoffen zeg. Wat heerlijk dat er nog nieuwe stoffen te koop zijn om toch nog een replica van een mooi kostuum te maken. En wat grappig dan dat I.kea een gelijkende stof in het assortiment heeft zitten. Wat heeft dat warenhuis met de Hollandse klederdracht?
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ook bij de Zweedse folklore deze soort prints gebruikt zijn - en worden ;o)

      Verwijderen
  14. Jij loopt er weer helemaal top bij in je prachtige klederdracht. Leuk die Zweedse variant.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen