donderdag 29 september 2016

Tussen Mabon en Michaël

Al eeuwenlang wordt bij allerlei culturen en volkeren
de dankbaarheid voor een goede oogst
aan het einde van de zomertijd
uitbundig gevierd.

Zo vierden de Kelten op het moment waarop dag en nacht even lang zijn Mabon.
Op Vrijescholen viert men het Michaëlsfeest.
Weliswaar beiden op een andere dag,
maar vlak bij elkaar, en met ongeveer gelijke inhoud.

Dat het uitroeien van een ‘heidens’ oogstfeest, zoals Mabon, geen optie was,
ontdekten de katholieke kerkvaderen tijdens de kerstening van de Keltische volken.
Die daarom vervolgens (heel slim) besloten
het traditionele en eeuwenoude oogstfeest aan het einde van september
om te toveren tot het feest van Sint Michael, de strijder tegen de draak
en beschermer van de kerk.


Michaelmas werd het genoemd, een afkorting van St. Michael’s Mass,
naar de mis, waarop St. Michaël op 29 september geëerd werd.
Omdat de dag van St. Michaël dichtbij de herfstequinox ligt wordt
het Michaëlsfeest ook vaak geassocieerd met het begin van de herfst.

Er zijn talloze verhalen en legenden over Sint Michaël.
Ook in de schilder- en beeldhouwkunst zijn er vele afbeeldingen
terug te vinden van Michaël, met zijn zwaard en de verslagen draak.


De éne keer vieren wij hier, in onze Villa, een bescheiden oogstfeest met Mabon,
de ándere keer doen we dat tijdens het Michaëlsfeest, zoals vandaag.
Net even, zoals het uitkomt ;o)
Beide tradities zijn me zeer dierbaar,
vanwege hun herkomst, rituelen en inhoud!


Het Michaëlsfeest heeft, naast het element van dankbaarheid
voor de goede gaven van het afgelopen jaar,
nog een interessant element:
het afwegen van goed en kwaad en de strijd tegen de negatieve krachten.
Daar staat het beeld van die die draak voor!

Dat kan natuurlijk allereerst een ‘draak’ in jezelf zijn..
Die valkuilen waar je altijd in blijft denderen, of
die ene eigenschap waar je zo lastig mee om kunt gaan..


Maar het kunnen net zo goed ‘draken’ zijn, die van buitenaf komen..
Mensen in je omgeving, lastige situaties, dingen die tegen zitten..
Hoe ga je daar mee om?
Wat onderneem je, hoeveel moed heb je om het aan te gaan?


 Michaël kan ons helpen om je hiervan bewust te worden,
en om de ‘strijd’ hiermee aan te gaan.

Het beeld van deze aarstengel kan je ondersteunen
om moeilijke opgaven niet uit de weg te gaan,
maar om ze tegemoet te treden, én te verslaan..!
Het feest van Michaël is dan ook een feest van moed en moedskrachten!


Maar, ook Michaël heeft het element van dankbaarheid in zich…
Als je terug kijkt, kun je misschien toch dankbaarheid voelen
voor wat een moeilijke tijd in je leven je gebracht heeft..
Of de dankbaarheid voor mensen om je heen,
die je steunden en er voor je waren (of zijn)..



Mooi vind ik het, die rituelen, die dit bijzondere moment in het jaar markeren!

Mijn lievelingslied van dit feest is 
'Michaelmas Time'.
Helaas vond ik nergens een opname om hier te delen,
daarom de tekst als afsluiter ;o)


Ik wens iedereen een mooi Michaëlsfeest toe!!


18 opmerkingen:

  1. Beeldjes. Altijd leuk :-). Dat van Mabon wist ik niet. Weer wat geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk,die informatie. Toen ik ruim 45 jaar geleden in zeeland bij het onderwijs begon te werken, had men tot mijn verbazing in de herfst "dankdag voor het gewas". Dat kende ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier in de traditioneel protestante kerkgemeenschappen worden deze twee dagen nog altijd gevierd. Mooi vind ik dat , dat deze tradities ook hier nog steeds leven!

      Verwijderen
  3. Heel leuk en interessant om te lezen. Inderdaad mooi, dat met die "draken".
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel, prachtig blogje! Gister en vandaag hebben wij een jarige dame, Michaëlskinderen dus...je snapt dat deze tijd voor mij extra bijzonder is! Ik wens jullie een mooi Michaëlsfeest toe. Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gefeliciteerd met je Michaels-kinderen!! Heel krachtige kinderen moeten dat zijn ;o)

      Verwijderen
  5. Traditie is mooi en ik hou daar van.
    Misschien daarom ook vind ik Engeland ook zo geweldig.
    Wij vieren altijd dankdag en in het voorjaar biddag voor het gewas.
    Gezellig weekend
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een bijzondere traditie, moet eerlijk bekennen dat ik er nog nooit van gehoord had.
    Mooi dat je dit met ons deelt
    Met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn favouriete feest. We vieren het nog ieder jaar met onze (volwassen) kinderen en hun vrienden. groet, Arjanne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mooi,
    ik heb toch een leuk liedje gevonden voor je :-)

    https://youtu.be/prl1XdLeCvM?list=PLPWwE41mMWgzupFx8Pwz3ziHgX1-EdXg2

    al is het misschien niet wat je zoekt,

    Mabon oogstfeest... ik oogst me helemaal suf aan walnoten bij een vriendin :-)
    ben zo rijk als een koning :-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, leuk Dien, ik had het ook gezien! Mooi he ;o)

      Verwijderen
  9. Wat leuk! Ik had er nog nooit van gehoord. Wel de beelden gezien en achteraf misschien 'Joris en de draak' gezegd tegen Michaël...

    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige tekst heeft het lied. Ik kende het niet. Het is jammer dat door de achteruitgang in kerkbezoek ook de Dankdag voor het Gewas verdwijnt. Vroeger was het zelfs een vrije dag van school.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heb je dit mooi verteld. In ons dorp Stolwijk met een overwegende christelijke bevolking wordt nog altijd Dankdag voor het Gewas gevierd.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een interessante post! En aangezien ik er nog nooit van gehoord had, was het ook nog eens leerzaam!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie logjes maak je altijd over deze bijzondere dagen. Fijn om er zo meer over te weten.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen