zondag 23 oktober 2016

Dromen van Quilts

Ook al is het alweer een aantal jaar geleden
dat mijn laatste lappendeken uit mijn handen rolde,
toch lonken mijn dozen met lappies nog altijd,
en kan ik ze niet weg doen.
De reden?
Andere leuke (brei-)dingen slokken inmiddels al mijn tijd op!

Das soms wel eens jammer,
maar als je eenmaal aan een deken begint,
 dan wil je hem natuurlijk ook afmaken ;o)
Ik hoop nog altijd een keer een nieuwe deken te gaan maken!
Wanneer?
Ach… dat zal de tijd uitwijzen!

Het leuke is dat ik met mijn lappendekens indertijd
ook mijn tweede moeder heb aangestoken.
Jawel… ik bofferd, heb twee moeders:
een originele moeder en een bonus-moeder ;o)!

Mijn bonus-moeder is iemand die heel goed kan naaien,
poppen maken, breien, haken en zelfs schilderen.
Toen ze m’n dekens indertijd zag ging het bij haar ook kriebelen
en aangezien ze een hele werkkamer vol stofjes heeft
ging ze met behulp van de computer op zoek naar info en tips.
Inmiddels heeft ze een aantal heel mooie quilts gemaakt!
Écht super knap, ze weet er inmiddels méér van dan ik, haha!

Wat is er dus leuker om haar voor verjaardag een quilt-cadeau te geven?
 Ik beloofde haar een dagje uit naar de Quilt Tentoonstelling,
en deze week was het dan eindelijk zo ver!

Al vroeg in de morgen tuften we met ons autootje door het Vlaamse land
richting Maastricht, waar de Europese Quiltkampioenschappen plaatsvonden.
Na een gemoedelijke reis en een heerlijk bakje koffie dompelden we ons onder
in de wereld van de Internationale quilts!


En… wat hebben we on-ge-lo-fe-lijk veel gezien!


De meest mooie, knappe, kleurrijke, creatieve en ook
(ja.. het móet gezegd worden) lelijke quilts ;o)!!
Want als er zo ongelofelijk veel quilts tentoongesteld worden
(drie verdiepingen vol, we snapten toen pas waarom er mensen zijn
die een ticket voor drie dagen kopen)
ga je al snel selecteren op een aantal persoonlijke criteria.


Mooi – of niet mooi.
Knap gemaakt - of niet zo..
Handwerk – Machinaal
Kleuren die je aanspreken – of uhhh.. heel foute kleuren ;o)


Het bijzondere vond ik zelf de enorme verscheidenheid aan technieken en invalshoeken.
Met name de diversiteit tussen traditionele quilts
en de zogenaamde kunst-quilts is énorm!!!


En.. daar zit dan nog een behoorlijk grote groep quilts tussen die
wel modern van uitstraling zijn maar daar net tussen vallen.
Om heel eerlijk te zijn kon deze groep mij het minst bekoren ;o)
Tja, die smaken, hè, die blijven gelukkig verschillen!


Ook mijn tweede moeder en ik bleken niet alleen
van héél verschillende quilts te houden,
maar ook van héél verschillende kleuren en stoffen.


Dat was geen echte verrassing hoor, hihi!

En het maakte ook dat we allebei meer oog hadden voor quilts
waar je zelf anders wellicht wat sneller voorbij zou lopen.


Na een dag vol
bewondering
inspiratie
kleur
én 
emotie
(en ook nog eens heel leuke gesprekken met zowel overige bezoekers als makers)
sloten we de dag af met een aantal noodzakelijk(!!) quilt-inkopen
en een etentje op de Markt in Maastricht!


En die nacht?  
Heb ik nog een hele nacht gedroomd..

Niet alleen van een geweldig leuke dag, 
maar vooral
…van ál die prachtige quilts :)!


26 opmerkingen:

  1. Of ik mijn zus hoor praten. Die is ook quilt-gek. Ik stuur deze blog naar haar door. Kan ze genieten van je foto's. Ze zal ook niet alles zien in Maarstricht

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Izerina, al wil ik mezelf geen quilt-gek noemen hoor, en mijn lappendekens ook zeker geen quilts ;o)

      Verwijderen
  2. Dank je wel voor de schitterende foto-collages. Wat was er veel te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelf heb ik nog nooit een quilt gemaakt, maar ik vind het vaak ware kunstwerken. Gezellig om dit met elkaar te ondernemen!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk om te zien en te lezen!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik begrijp het je hebt je ogen uit gekeken

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel voor de prachtige foto's van de tentoonstelling. Het is voor mij iets te ver en ook geen mogelijkheid om te gaan, wie weet ga ik er eens naar toe.
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie reportage, ik heb zelf ooit 1 quilt gemaakt , maar ben nooit besmet geraakt met het quilt-virus.
    Alhoewel als ik deze mooie foto's zo zie, gaat het toch weer een beetje kriebelen.
    Nog een fijne zondag, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een kleur en wat een verscheidenheid. Jullie hebben genoten, dat staat vast.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heerlijk zeg, en wat zullen jullie genoten hebben. Je kijkt er je ogen uit en je krijgt nog meer zin om een quilt te gaan maken. En ik weet inmiddels hoe ontzettend leuk het is om te doen.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het blijft bij mij altijd wel trekken...de lapjes. Ik heb er ook best wat maar toch komen ze maar zelden de kast uit. Nou wie weet...ooit! Zo'n tentoonstellig (wowww wat een grote!!) inspireert wel hé...en je had het al over aankopen???
    Ik vind het altijd leuk om naar jouw collages te kijken..het zijn bijna zoekplaatjes want jij zet er vaak iets heel onverwachts of juist iets heeel alledaags op zodat het bij mij juist opvalt ;) Zo meen ik toch echt een slapende man te zien op een bankje...hahahaha...daar zou janmijneman ook kunnen zitten op zo'n lappenwalhalla!!! Zo grappig dat jij daar een foto van maakt! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw......
    Wat een heerlijke dag en wat een pracht Quilts
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank voor je foto's van de quilttentoonstelling.Vooral die man met zijn ogen even dicht-net iets voor jou om dat te zien!
    Gezellig zo samen er naar toe en helemaal als je interesses net even verschillen.
    Je weet he--een quilt bestaat uit 3 lagen. Uit hoeveel bestaat jouw lappendeken???
    Eerste blok van de Zeeuwse deken is gebreid--nee niet in 1x want dat willen de polsen niet.
    Ben benieuwd naar je lapjes!
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie foto's heb je gemaakt op het OEQC. Zoals mijn zus Izerina schrijft, ook ik ben behept met het quilt virus. Ook ik was in Maastricht. Wij stonden met onze stand op floor 0, tussen de trappen in, Stichting Verdanda. Heb genoten van alle mooie quilts die er hingen. Niet allemaal mijn smaak, maar over smaak valt niet te twisten.
    We moeten weer een heel jaar wachten op het volgende OEQC. Groetjes, Lenny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk Lenny, als jullie het patroontje van een blok weggaven voor een troost-quilt, dan hebben we elkaar beslist gezien!

      Verwijderen
  14. ohhhhhhhhhhhh... ik heb er maar een woord voor.
    "FANTASTISCH" wat een prachtige dingen zitten ertussen, ik kan me wel heel goed voorstellen dat je er likkebaardend langsloopt :-)
    de tijd komt vanzelf... of niet.... maar je krijgt het in.. en dan begin je:-)
    prachtig werk..

    een heerlijke dag vandaag lekker nagenieten van al die kleurtjes,
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een heerlijke dag zo samen!! En wat een inspiratie.. die kleuren en verscheidenheid aan quilts..

    Liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Toen je Lupineke was (o) volgde ik je en nu
    was ik je Zeezicht uit 't oog verloren ...;o)
    Maar hè he`...daar ben ik weer :o)) en ik heb snel op volgen geklikt ;o)
    Zo leuk en herkenbaar je post ! Sinds mijn moeder ( 16 jaar geleden) overleed ben ik heel blij met Dora en nog een vrouw die als moeders voor mij zijn ( maar dan totaal anders als mijn moeder).
    Bijzonder hoe ieder weer anders naar kunstwerken en lapjes kijkt en hoe anders de maaksters/makers zijn !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ontzettend leuk dat we elkaar hier weer tegen komen! En wat lijkt jouw verhaal veel op het mijne ;o)

      Verwijderen
  17. The paradise of quilts! What a great collection of bautiful quilts for all tastes!
    Thanks for sharing this amazing reportage!
    Olympia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat is het toch een mooi woord: lappendekens! Veel van de getoonde quilts zijn veel meer dan dat! Deftig, met veel hoofdbrekens ontworpen. Een lappendeken die kun je pas gebruiken en durf je ook te gebruiken! Voor een lekker tukje op de bank of zo. Dat is voor mij de aantrekkingskracht van patchwork. Niet het kunstachtige deel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dit herken ik heel erg. Vandaar ook dat ik voor mijn gevoel geen quilts maak, maar lappendekens ;o)! Nou hingen er bij de kunst-quilts echter ook een paar schitterende exemplaren, die zo bij mij aan de wand zouden mogen... maar eigenlijk vind ik dat dus geen quilts meer, maar Kunst!

      Verwijderen
  19. Wat een mooi blogbericht. Een bonusmoeder..., geweldig toch?
    Ja, stofjes ... ik houd er ook zo van. Maar iedere keer besef je weer dat je niet alles kunt en de tijd vliegt...
    Leuk om even mee te genieten van al die mooie quilts!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hé hé, eindelijk is het me gelukt om weer bij te lezen. Wat moest ik een hoop inhalen ;0)
    Van de schelpensjaal tot je bankdag, van de weggeefcadeautjes tot het onmogelijke ajourpatroon (zou er niemand proefgebreid hebben??), van Marco met de mooie ogen en prachtige stem tot het quiltbezoek op dit blog je. Van al je verhalen heb ik genoten.
    Maar wat vind ik het verdrietig voor je dat je afscheid hebt moeten nemen van je lieve tante en wat ontzettend naar dat jullie nu in grote zorgen zitten om de moeder van de Stuurman...
    Heel veel sterkte en warmte toegewenst.
    Lieve groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ongelofelijk fantastisch! Ik ben geen quilter, maar zou hier ook enorm genoten hebben.
    Dankjewel voor de vele foto's! x

    BeantwoordenVerwijderen