zondag 2 oktober 2016

Onbegrijpelijk Phildar breipatroon

Het regent hier behoorlijk hard aan zee, deze zondagmorgen.. de pijpestelen knallen uit een dik grijs wolkendek! Elke keer als ik denk dat het éven droog zal zijn, zodat ik snel een frisse neus kan halen klettert de regen opnieuw hard tegen de ruiten. 
Tja, wat doe je dan.. Regenjas aan en toch naar buiten!  Kacheltje aan, potje thee erbij en een nieuw breipatroon uitproberen!

De tip van Elizabeth op mijn vorige post (om de dag eerst met iets creatiefs te beginnen) vind ik geniaal! Dat ik daar nou zelf niet opgekomen was.. ;o) Ik heb hem meteen toegepast, met als resultaat dat mijn ballonrokje al helemaal klaar is :) Natuurlijk was het redelijk onmogelijk te fotograferen in ons kleine halletje vol schoenen en jassen , maar hopelijk krijgen jullie zo toch een beetje beeld.


Maar goed, over dat breipatroon. Van de week kocht ik een brei-tijdschrift van Phildar waar een stoere ajoursjaal in stond. Precies het soort patroon dat ik al langer zocht en – jippie! -met de juiste naalddikte. Perfect voor een partijtje Rowan wol die ik bij Janny op de kop tikte.


Nu ben ik – al vind ik het zelf – een redelijke breister. Geen supertalent, geen alleskunner, maar wel een liefhebber en over het algemeen kan ik bijna alle patronen wel lezen. Het eerste deel van dit (overigens uit het Frans vertaalde patroon door ene Josee van Phildar) is redelijk eenvoudig:

“Zet vier steken op en brei de eerste 32 naalden van telpatroon 1.”

Oké. Leuk. Geen probleem. Gedaan!


Maar dan… oh horror!!!


Huh? Welke schijven?
En wat bedoelen ze hier in hemelsnaam hiermee?


“A= telpatroon nr 2”

(Uhhh.. waarom noem je het dan geen nummer 2, maar A?)

“1A = lijstje nr 1”

(1A staat onder de rechterkant van A (ofwel nummer 2)

“2A = lijstje nr 2”

(2A staat onder de linkerkant van A (ofwel nummer 2)

En zo gaat het nog even door met 3 en 4. Ik begrijp er werkelijk niets van…


Zo ziet het telpatroonblad eruit.
Ik lees het nog eens zorgvuldig door.
Ik probeer e.e.a. uit.
Ik laat er berekeningen op los.

En écht.. ik kan er nog steeds geen touw aan vastknopen.. grumble!!
(Zie hier een enorme smiley met de stoom uit zijn neusgaten en zwaaiende boze vuistjes!!)

Maar ineens snap ik het. Dít patroon is natuurlijk de winnaar! De winnaar van de Gouden Medaille voor het meest onbegrijpelijke patroon aller tijden!



*** Ajoursjaal nummer 52 uit de Phildar 98!! ***

Nou Josee van Phildar, hopelijk heb ik jouw dag weer helemaal goed gemaakt!
Nu de mijne nog ;o))


Gelukkig trekt Lily zich helemaal niks van deze verkiezing aan.. zij geniet gewoon van een warme relaxte zondag.. en dat ga ik verder ook doen!!


 P.S. Wat een lieve reacties kwamen er op mijn vorige post.. thnx allemaal!

26 opmerkingen:

  1. Sommige patronen worden vertaald vanuit het Frans en dat is niet altijd begrijpelijk.

    Succes Anna.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat was wel duidelijk ;o) Alleen heeft Josee waarschijnlijk het verkeerde vertaalprogramma ingesteld!

      Verwijderen
  2. Hihi ik snap niet eens alle haakpatronen, laat staan de breipatronen! Wie weet kan iemand anders je er nog mee helpen. Het idee om lekker met een kopje thee bij de kachel te gaan breien was in ieder geval al goed :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daarom begin ik ook maar niet met breien en haken ;-).

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Breipatronen heb ik nooit gesnapt. Evenmin als de gebruiksaanwijzing van tv ,pc e.d. Ik denk soms, dat zo'n schrijver/ster een geheel andere logica heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het hier gewoon klakkeloos in een vertaalmachine gegooid is zonder controle.

      Verwijderen
  5. Heb je de franse beschrijving niet? Dan kom je er misschien wel beter uit.....even mailtje aan Phildar?? Jij bent de dag in ieder geval beter begonnen dan mij hahaha ik stond op de Veerse dam om wat wandelaars aan te moedigen in deze stort en hagelbuien. ;-
    )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Och arme... hopelijk zit je nu wel bij je warme kacheltje! Ik heb via een contactformulier een berichtje aan Phildar gestuurd, maar of ik daar ooit iets van zal terughoren betwijfel ik ten zeerste. Ook zal ik morgen langs gaan bij de verkoper van dit blad, wie weet heeft hij ingang.

      Verwijderen
  6. Vraag Phildar om de Franse beschrijving dan kan ik je vast wel helpen, maar wat schijven zijn........ Geen idee. Vast een google vertaling van Josee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een geweldig aanbod Baukje, als ik aan het Franse patroon kan komen wil ik daar graag gebruik van maken :)))

      Verwijderen
  7. Helaas kan ik je ook niet helpen, maar ik moest wel erg lachen om je verhaal, ik zag het voor me,
    zelf koop ik vaak de Simply breien en daar kom ik ook lang niet altijd uit, je gaat je dan nog een
    sukkel voelen ook!
    Misschien eens even te rade gaan bij Jeanet?
    Ik hoop nog eens te lezen wat een schijf en een lijstje is, veel succes ermee.
    Groetjes van Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, die arme Jeanet wordt al zo vaak lastig gevallen met vragen over patronen die niet van haar afkomstig zijn, dat zou ik niet willen en durven ;o) Ik ga zowiezo terug naar de winkel waar dit tijdschrift vandaan komt.

      Verwijderen
  8. Sorry ik moet toch wel even gniffelen...
    en je rokje is geweldig!
    Suc7 verder.....
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Es, ik ben wel van de hippie jurken en zo, in een spijkerbroek zul je me niet snel tegen komen ;o)

      Verwijderen
    2. Grappig en herkenbaar :)
      Leuk dat je mijn tuinderijblog hebt gevonden (ganzert) Ik heb nog een blog espiratie :)
      X Es

      Verwijderen
  9. Heerlijk jouw verhaal. echt genieten!!!!!
    lekker nuchter ben je toch

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. stom he? Zie ik nu pas dat ik jou niet eens volg. ......
      Gauw goed gemaakt, want natuurlijk ik volg jou wel

      Verwijderen
  10. Oooh... Wat een domper na zo'n succesvol rokje...
    Zou Phildar geen website hebben waar je vragen kunt stellen over patronen? Zoiets als Drops?
    Het zou wel fijn zijn als je hem toch zou kunnen maken...
    Succes!
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk rokje! Ja, daar is niks aan, als zo'n patroon helemaal niet klopt! Misschien krijg je toch nog hét inzicht ineens? Je hebt genoeg ervaring, denk ik.
    Succes in ieder geval!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ohhhhhhhhhhhhhhhhh hemeltjelief,
    spijtig genoeg kan ik je hierbij niet helpen, want ik weet niks van breien..... "gniffel"

    dat is gejokt, want een linke een rechts kan ik wel, maar afkanten weet ik niet meer......
    mijn sjaal zou eindeloos worden,

    kun je phildar niet bereiken voor raad, doe een oproep op faceboek ?? als je geen faceboek hebt mag je de mijne gebruiken :-)

    je rokje stemt dan weer gelukkig gelukt :-)

    ene heel fijne dag gewenst
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hihi...ik vind 'm geweldig gevonden...jouw prijsuitreiking!! Ooh ik kan mij die frustratie zó goed voorstellen!! Ik heb het woord schijf eens in de Franse vertaler gedaan en dan zegt ie oa filet. Aha...dat zou je kunnen ombuigen naar ajourrand??? hahaha...wat een geklungel van Phildar...ik ben benieuwd of je reactie krijgt...begrijpelijke dan wel hé ;) Maar je rokje maakt alles goed...echt superleuk...mooie stof!!!! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik weet niet of je al weet hoe je het patroon moet lezen,maar ik heb een poging gedaan en denk dat ik je er wel mee op weg zou kunnen helpen.Ik heb een uitdraai gemaakt van jouw verhaal,maar dat is een beetje onduidelijk ook omdat ik niet weet wart de tekens voor staan,maar ik wil je er graag mee helpen.Ik heb zelf voor een wol fabrikant ook patronen herschreven,dus het zou moeten lukken.Laat het me maar weten.Groeten Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Hanneke, dat zou geweldig zijn!! Ik heb nog niets van Phildar gehoord, weet ook niet of ik daar veel van moet verwachten. Wil je mij misschien mailen, zodat ik contact met je kan opnemen? Mijn mailadres is: villazeezicht3@gmail.com
      Groetjes Stefanie

      Verwijderen
  15. Dat is balen, wil je heerlijk breien en dan is er zo'n vervelende ingewikkelde beschrijving. Ik zou er helemaal kriebelig van worden. Wie weet meldt de betreffende Josee zich nog. Het rokje staat je prachtig, erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk dat je wat aan m'n tip hebt... Ik heb het geleerd door schade en schande, zeg maar. Altijd maar werken, werken, werken, en voor alles en iedereen zorgen. En dan ben je te moe en te afgedraaid om nog eens iets leuks erachter aan te doen. Nee, dat is voor goed over! Je moet echt goed voor jezelf zorgen hoor, Stefanie...
    Maar nu even over je breipatroon... Bedoelen ze met schijven niet een bepaald patroon dat zich moet herhalen?

    BeantwoordenVerwijderen