vrijdag 11 november 2016

Koud… en breien voor gevorderden!!

Oh, wat vind ik dat heerlijk, die kou en dat winterse gevoel van de afgelopen dagen!
Mijn eerste blik gaat ’s morgens vroeg naar de thermometer die naast de achterdeur hangt.

Nadat ik de afgelopen maanden al het buitenschilderwerk voor mijn rekening had genomen
(tuindeuren, keukenkozijnen en –deuren en de achtergevel…yeahhh!!!)


vond ik het ook hoog tijd om het kapotte thermometertje wat daar hing, te vervangen.
6°C  stond er vanmorgen ;o)
Héérlijk!


Maar ook de regen, die af en toe gigantisch tegen de ramen klettert
en die magistraal wordt afgewisseld door de prachtige zon,
maakt mij deze tijd van het jaar blij!


Ik trotseer de elementen met een dagelijks rondje over het strand,
waar het nu meestal héél stil is.


Het houtkacheltje brandt inmiddels ook elke dag,
zodra we de deur niet meer uit hoeven, gaat-ie aan ;)
De Stuurman werd weer Houthakker
en is momenteel druk aan het sjouwen met karren en zakken vol hout.


Al onze voorraad zelf gezaagd en gekloofd hout ligt opgeslagen
op het erf van zijn moedertje.
Zij heeft een heerlijk plekje in de polder, waar zoveel ruimte is
dat die tien kuub hout van ons niet eens opvalt ;o)

Maar goed, terug naar de kou ;o)
Al een poos was ik bezig aan een vissersbaret.


Een mutsje dat zou passen bij mijn vissersvest.
Het heeft een prachtig Schots kabelmotief.


De kabeltjes worden op een voor mij nieuwe manier gebreid
en dat wilde ik graag leren...
Zeg maar gerust 'breien voor gevorderden' ;o)

Je breit een afwisselend een Right Twist, een Left Twist en ook af en toe
een Right Twist Decrease.
Het was in het begin écht puzzelen!
Een Nederlandse vertaling kon ik zo gauw niet vinden
maar gelukkig boden (zoals vaker!) Riet en YouTube uitkomt!


En nu, nu is mijn baretje af J
Ik ben trots op het resultaat en vind hem leuk!
Het oefenen van de nieuwe steken was leerzaam
en tijdens het laatste stukje echt prutsen:
tot wel drie keer heb ik het puntje over moeten doen!


Maar… hoe leuk-ie ook is geworden, er is één probleem…
…het baretje is het kort ;o)

Riet zei het al, zij zag het meteen.
En dat terwijl ik toch keurig het patroon gevolgd heb!
Het stukje met het blokjesmotief had veel langer gemoeten.

Het is nu een dopmutsje geworden, haha!
Zo’n eikeldopje ;o)


Niemand wil hem dragen;
de houthakker niet, de Jongste niet
en ikzelf ook eigenlijk niet, hahaha!

Tja.. komt tijd komt raad.
Misschien een extra stukje aan het boord breien?
Ik ga er nog eens over denken ;o)


Onder het genot van een stukje appel-herfsttaart!
Want dat hoort er op een dag als vandaag hélemaal bij J


24 opmerkingen:

  1. Oh wat een schattig mutsje is het geworden en dan dat pi....en sorry steeltje bovenop!! !
    Anders maar opnieuw breien? Kun je gelijk je opgedane kennis verder oefenen.
    Dank voor je prachtige strand en zee foto's --daar geniet ik zo van.
    Goed weekend
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat jammer van de muts, hopelijk kun je het nog aanpassen. Je hebt pech dat je niet in Groningen woont, al twee dagen heerlijk zonnig hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk deze temperaturen ,ik geniet net als jij van de herfst ,succes met je mutsje.

    gr Elma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik ben gek op de heerlijke koude luchten, maar die regen vind ik niks hoor. Alhoewel; dan kan ik wel heerlijk binnen handwerken :-)
    Wat een geweldig mooi mutsje! Schitterend dat patroon en het 'vechten' met het uitvoeren daarvan. Als het dan eenmaal toch gelukt is, geeft het zo veel heerlijke voldoening.
    Maar wat jammer dat het nu te kort is! Een stuk boord lijkt me een goede oplossing. Misschien met een klein kabeltje er in?
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja de natuur is erg mooi nu, en wat een leuk mutsje wat jammer dat niemand hem past,.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijk stukje weer. Elke dag een rondje strand klink als mijn 'dream come true'! En je mutsje: geweldig! Wat een mooie foto's heb je ook weer gemaakt. Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik geniet van je foto's en ja, ook ik geniet van regen tegen de ramen en een snorrende kachel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind m geweldig je barret-schippers-muts
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wel erg mooi die muts. Benieuwd wat je er voor verzint

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lekker sfeervol blogje...I love it!! Wat een ijver...al dat schilderwerk...pfieuwwww...kan ik weleens een goed voorbeeld aan nemen ;) Leerzaam was de muts wel in ieder geval...echt heel mooi geworden dat motief. Jij verzint er vast wel iets op...alle vertrouwen in ;) Fijn weekend! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat een super mooi mutsje en weer een sfeervol blogje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vind het wel humor dat je zo enthousiast over de kou en de winter bent, wat dat betreft liggen we niet helemaal op een lijn hihi. Maar dat hoeft ook niet hoor...ik vind het heerlijk voor je dat je er zo van geniet. Zonde dat het mutsje nog geen eigenaar heeft, je hebt er zo je best op gedaan.

    Er zit al een laag ijs op mijn auto, dus je kan je hart ophalen...het vriest :-).

    Fijn weekend! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wahahahah, ik vind het wel een heel grappig mutsje geworden hoor, staat je vast goed, laat eens zien met een selfie :-)
    heerlijk warm zal het zijn net als je sjaal, die is zalig :-) ik geniet er elke dag van,
    eigen hout..... dat is goud,
    dat had ik in mijn vorige huis ook, hard werken om het kapot en droog te krijgen maar oh wat lekker als de kachel dan weer brand hé, zalig,die warmte is onovertroffen zalig:-)

    kook je ook op de kachel?
    dan smul je elke dag als een koning :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. http://giphy.com/gifs/love-comfort-knitting-3oriO6qJiXajN0TyDu


    kijk eens die kreeg ik net :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat is het mooi geworden! Echt een kunstwerkje, hoe die kabellijnen sierlijk over het mutsje gaan.
    Wat jammer dat het te klein is....
    Prachtige foto's weer!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat mooi sfeervol weergegeven , ons mooie Zeeuwse land. Het is nu zo genieten elke dag. Ik heb de kou er wel voor over.
    Leuk mutsje. Ben benieuwd wie hem gaat dragen
    Fijn weekend. Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een Super lief mutsje.
    Ach als hij niemand past zet je hem toch gewoon voor de sier op een fles of vaas.
    En heerlijk is dit koude weer. Laat het maar lekker droog vriezend weer blijven deze winter. Ik zal mijn schaatsen vast klaar leggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. HIER ZEGGEN ZE DAN ::: O wat ben je toch een EIKEL !! maar nu je weet hoe het moet maak je toch gewoon een
    nieuwe en maak je een kindje blij met het kleintje.. Je foto's zijn weer prachtig !! groetjes L.H

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zo, jij weet wel hoe je moet genieten! Als je positief bent ingesteld kun je genieten van elk weertype. Weer is zo dynamisch, daarom ook zo ontzettend interessant ....
    Wat jammer dat je baret zo tegenvalt nu ie af is. Ik vind het echt enorm kunstig gebreid!
    Ik zou net zolang proberen totdat ie naar m'n zin is.. Te mooi om niet te dragen!
    En wat een heerlijk blogbericht, met al die mooie foto's...

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat ziet de baret er mooi uit. Jammer dat het wat tegen valt, maar wie weet is er een oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Vrouw Zeezicht...

    ik vind je ontzettend knap!
    Wat een werk, met de kabeltjes! En wat een doorzettingsvermogen...
    Jammer dat je 'm te klein vindt.
    Brei er gewoon een boordje aan en klaar!

    Ik hou eigenlijk van alle seizoenen...
    Het meest van de zomer.
    Maar de herfst... als ik me goed inpak dan ga ik er lekker op uit.
    Dan voel ik me zo lekker en fris in m'n hoofd...

    Dagdag!
    Groetjes van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Jammer van de baret... het zou wel heel mooi geweest zijn. Hopelijk vind je een oplossing! Succes...
    Mooie foto's bovendien.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat jammer dat het mutsje te klein is. Misschien iets voor een kind? Het ziet er in ieder geval knap ingewikkeld uit. Ik dacht eigenlijk ook even aan een flesje smoothie... Innocent. Ach zo onschuldig zijn ze helemaal niet en mijngebreide vogeltjes willen gelukkig de mutsjes wel op. Dus doe de ik mutsjes ook niet weg hoor! Je hebt gewoon gelijk! Fijne avond! Zo bij de houtkachel. Ik ga er zo nog even uit met de hondjes maar het is hier de hele dag al druilerig!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. mooie foto's weer!! Jammer van je muts.....uithuilen, uithalen en overnieuw beginnen met aanpassingen......nld groter....?? 2e keer gaat altijd sneller ;-)

    BeantwoordenVerwijderen