woensdag 23 november 2016

Ma

Met z’n zessen redderen we door het kleine boerenhuisje. Twee schoonzussen halen beddengoed en handdoeken uit de linnenkast in de slaapkamer, die aan de woonkamer grenst. Ze overleggen met elkaar over de plaats waar het allemaal heen moet. De derde loopt met Schoonma mee, van de badkamer naar haar nèt afgeleverde nieuwe bed, wat midden in de woonkamer is gezet. Een hoog bed is het, zo’n verpleegbed met zijkanten en een ‘papagaai’. De zon schijnt stralend door de ramen naar binnen en legt een gouden gloed over de broze vrouw die met een vermoeide zucht dankbaar gaat liggen. Een schoonbroer smeert boterhammen en kookt eitjes. De twee zussen verdwijnen met kleding en linnengoed naar boven. Mijn Stuurman rommelt buiten, in en rond de schuur. Er zijn problemen met de septic tank die hij wil oplossen.

Ma vraagt naar me, wenkt de jongste zus opgewekt. Zachtjes omhels ik haar, wat oogt ze teer in dit grote bed. Ze kijkt me liefdevol aan als ik pak haar dunne hand pak. Of ze heel erg geschrokken is van het nieuws, vraag ik haar voorzichtig. “Nee”, zegt ze. Haar wijze ogen kijken berustend. “Ik dacht het al. Als je één en één bij elkaar optelt…”

Ik voel de tranen in mijn ogen opwellen. Maar dat wil ik niet. Geen overdreven emoties wil ik tonen, niet hier, en niet nu.. Niet bij deze sterke, wijze vrouw, die gisteren te horen kreeg dat die rottige kanker razendsnel is uitgezaaid door haar hele lijf, ondanks alle bestralingen van de afgelopen periode. Dat ze uitbehandeld is. Dat ze hooguit nog een paar weken te leven heeft.
Maar ook háár ogen worden vochtig.

Ik voel hoe ongelofelijk dierbaar zij me is, mijn bijzondere Schoonma. Ze is liefdevol en krachtig, een stille rots in de branding. Klein en frêle, maar groots in haar ‘zijn’. Nooit oordelend, nooit klagend, open staand voor iedereen. Ze leeft vanuit een diep spiritueel besef. Tot aan deze zomer nog gaf ze wekelijks yogalessen.

Hoe het met de kinderen gaat, vraagt ze. Drie jongvolwassen kleinkinderen heeft ze inmiddels. Maar ik zie hoe vermoeid ze is. Haar ingevallen gezicht ziet vreselijk bleek. “Goed hoor.”, zeg ik geruststellend. Geef haar een voorzichtige kus en een lief kneepje in haar hand. “Ga maar lekker slapen. Dag lieverd”, zeg ik zachtjes, “tot gauw!”


36 opmerkingen:

  1. Wat een moeilijke tijd voor jullie. Maar door de persoon van je schoonmoeder misschien ook een hele mooie tijd. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat een verdrietige tijd moeten jullie (weer) doormaken. Maar tegelijkertijd kan het een 'mooie' tijd zijn; samen bij elkaar, verenigd door verdriet maar vooral ook door dierbare momenten van herinneringen ophalen en elkaars warmte en liefde voelen.
    Heel veel sterkte en warmte toegewenst
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wens jou en de stuurman sterkte. En liefde!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. voor jullie allemaal veel sterkte de komende tijd

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Veel sterkte gewenst. En wat heb je dit mooi geschreven, ik ben er stil en ontroerd van.
    Lieve groet,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat droevig, voor haar, voor jullie. Fijn dat jullie met elkaar kunnen zorgen voor die lieverd. Je hebt het prachtig verwoordt, Stefanie. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach, wat een nare tijding voor jullie en wat heb je een prachtig stukje er over geschreven. Heel veel sterkte voor jullie allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ja...en dan ziet alles er ineens heel anders uit..sterkte voor jullie in deze dagen !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Veel sterkte allemaal, hopelijk mag hwt nog een waardevolle tijd voor jullie worden, waar je latermet een goed gevoel op terug kan kijken,
    dat maakt het verdriet wat lichter.
    groeten, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Veel moed en sterkte voor jullie allen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik leef met jullie mee. Heel veel sterkte en wat schrijf je mooi. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel, heel veel sterkte, ik leef mee
    Met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat erg, om ook nog zo ziek te worden, als je lichaam al zoveel jaren telt.
    Sterkte voor je schoonma en voor allen van de familie.
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Och, Stefanie, wat verdrietig........
    sterkte hoor de komende tijd.
    liefs
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel veel sterkte voor jullie allemaal en een hele warme knuffel.
    Zal voor jullie een kaars branden....
    Veel liefde voor jullie allen....
    Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat kun je zoveel verdriet zo mooi verwoorden! Heel veel sterkte in deze bijzondere tijd. Een kaars opsteken als teken van verbondenheid doe ik graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Triest maar ook heel fijn dat er zo veel lieve mensen om haar heen zijn.
    Sterkte de komende tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zo mooi als je dit hebt geschreven. Er komt nog een moeilijke tijd. Sterkte daarmee!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ohhhh die rottige kanker.... wat vreselijk voor jullie,
    blijf trouw aan haar zijde, en omring haar met alle liefde, als ik het zo lees doe je dat al....
    een dikke knuffel van mij, en heel veel sterkte <3 dag lieve ma.....voel je geliefd.

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ach, wat droevig...
    Maarw at mooi ook: dat je zo'n fijne band met je schoonmama hebt.
    gelukkig had ik dat ook en bleef ze tot het laatst mijn moeder.
    Nu al weer 13 jaar dood, maar nooit uit m'n hart.
    Als ik jou zo lees zal bij jou het zelfde gebeuren...

    Zo'n lieve ma, die gaat nooit uit je hart.
    Die nestelt zich daar... Ik voel het als een grote rijkdom...

    Dagdag..
    Hou je haaks... het zal best wel moeilijk worden.
    Steek maar lekker een kaarsje voor d'r aan...

    Dag Ma! Goeie reis...
    Dikke pakkerd van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ach wat triest...en dan in deze tijd...Marlou beschrijft het mooi...en jij ook in je blog...alsof we er even bij mogen zijn. Ik wens jullie heel veel sterkte met elkaar en heel veel licht en liefde in deze tijd. Dikke knuffel van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ach wat verdrietig..... geniet nog zoveel mogelijk van elkaar. Geef elkaar alle liefde.
    Ik wens jullie heel veel sterkte voor de komende tijd. Lieve groet Will

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh wat verdrietig ,geniet mmaar van haar zolang het kan ,sterkte ...wat is het leven soms toch ingewikkeld,lieve groet van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh... Dat hakt erin...
    En wát een bijzonder mens! Een voorbeeld voor ons allemaal.
    Hoop dat jullie nog een paar hele mooie, warme herinneringen samen mogen maken. Koestermomenten.
    Heel veel liefs en kracht gewenst xxx
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat heb je dit mooi beschreven, hoe verdrietig de situatie ook is. Ik denk dat jullie haar geen groter plezier kunnen doen, dan er samen nog hele bijzondere weken van te maken. Zodat jullie haar en zij jullie met een heel dankbaar gevoel straks kunnen loslaten...

    Heel veel sterkte gewenst!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ai, ai, ai.. gaaf geschreven. Gevoel is toch maar alles

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Het is zoals Pooh zegt: You don't spell love..., you feel it.

    Henry Kloostra.

    www.henrykloostra.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Jeetje heftig weer voor jullie, heel veel sterkte!!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Voor mij heel herkenbaar. Geniet nog van de tijd die jullie samen nog gegund is.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Mooi dat we aan elkaar denken ,dat helpt ook vind je niet,lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een verdrietige tijd gaan jullie tegemoet. Veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen