zondag 4 december 2016

Therapeutische col

“Voor Sentien ben ik op zoek naar zo’n stoere, witte col”, zegt mijn tante.
 “Ik heb haar 'getrokken' met Sinterklaas.
Ze wil zo’n soort col, die ze bij de Hema hebben.
Maar ja, die vind ik zo… niks..
..zo nep!”

“Brei jij nog?”, vraagt ze dan met een vragende blik...

“Ja hoor”, grijns ik.  “Altijd!”

In die rare dagen rond het overlijden van mijn schoonma
komt er echt helemaal niks uit mijn handen.
Ik loop maar een beetje te niksen.
Kom nergens toe.
Wil eigenlijk ook niks.
Eigenlijk zijn we allemaal gewoon doodmoe.
 Van de emoties, het regelwerk,
de intensiteit van het leven en van de dood.

Dus… lijkt zo’n col me een heerlijke afleiding ;)


Op donderdag zoeken we geschikte wol uit bij Jeanet
en bedenken hoe de col ongeveer moet worden.
Op internet zie ik een leuke steek.


En terwijl tante thuis zwoegt en zweet op de nodige surprises en gedichten
app ik haar verschillende col-opties door.

“Oh ja, kun je hem misschien zondag af hebben?” vraagt Tante nog…
 ;o)


Mijn handen breien op de automatische piloot…
Naalden 10, dus dat schiet snel op.


Steek na steek wordt mijn onrust minder
en de col langer..


Op donderdagavond zit ik al op 1 meter breiwerk.


En vrijdagmiddag?
Dan is de col gewoon helemaal af!

Ik vergeet natuurlijk weer helemaal
om er weer een leuke foto te maken.
Om de hals van onze Jongste bijvoorbeeld ;o)

Dus moeten jullie het maar met deze smartphone foto doen!


Zaterdagochtend fiets ik al vroeg naar de boerderij van mijn tante
om haar de col te brengen,
en gezellig aan te schuiven aan de koffietafel.

Wat is de polder schitterend mooi 
met al die de vorst en nevel!!!




De col is helemaal klaar,

m’n tante helemaal blij,

en ik?

Ik ben weer helemaal‘geland’!


28 opmerkingen:

  1. Handwerken is zo mediatief! Fijn dat het je rust kon brengen, het breien van de col. Prachtig het landschap. Daar is waar ik zo van houd. Het ver weg kunnen kijken. Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heerlijk even een beetje brei therapie en ik weet uit ervaring dat het helpt Mooie foto's uit de polder

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn, dat je weer geland bent, dat breien heeft je zeker geholpen. Je col is mooi maar je foto's van de polder nog mooier. Genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ook nog een leuke steek is voor een col, is op een oneven aantal steken steeds 2 RECHT, 2 AVERECHT en steeds ieder naald beginnen met 2 RECHT.
    Het gaat dan lijken op patentste maar heel makkelijk om te breien.
    Succes Gr Olga

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een even aantal steken opzetten (4 plus 2), de heengaande naald recht breien, de teruggaande naald: 2 recht - 2 averecht. Gebruik wel een kantsteek voor een mooie afwerking aan de zijkanten.

      Verwijderen
  5. Dat vind ik fijn. Want het is niet niks allemaal

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Letterlijk en figuurlijk de draad weer opgepakt, fijn dat je dat kan.
    groeten van Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn dat je weer bij jezelf terug bent. Rustig aan hoor. Het heeft toch allemaal wel tijd nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat fijn dat je afleiding en rust hebt kunnen vinden in het breien van de col. Al die mensen die 'handwerken' maar niks vinden, weten niet hoe therapeutisch het kan werken. En kijk eens wat deze ene col bereikt heeft: tante blij, Sentien blij en jij even 'weg'van de spanningen en emoties.
    Die fietstocht heeft ook vast geholpen, wat een prachtige foto's. Heerlijk om door zo'n koud landschap te fietsen, lekker fris aan de neus en in het hoofd!
    Lieve groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn dat het breien je rust geeft maar gun jezelf de tijd.
    Prachtig is het elke dag buiten met gisteren weer een schitterend gouden zonsondergang.
    Warme groet
    Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat landen heeft gewoon tijd nodig, zo'n heftige week gaat je niet in de koude kleren zitten. Fijn dat jullie met een goed gevoel op het afscheid kunnen terugkijken en heerlijk dat het breien je zoveel rust heeft gegeven. Het resultaat mag er zijn!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ooit ergens gelezen: "het werk der handen brengt de geest tot rust en geeft aan de zielenroerselen de vrije loop".
    Fijn dat het werk aan de prachtige col zo voor jou uitpakte.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Na zo'n intensieve tijd de draad weer letterlijk en figuurlijk opnemen. Knap hoor. Zo snel alweer. Je weet dat ik altijd wat later reageer omdat ik het druk heb met m'n mantelzorg taakjes. Maar ik wil je ook nog condoleren met dit grote verlies. Fijn dat je kunt terug kijken op een mooie tijd voor het afscheid. Heel veel sterkte. Anny.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fantastisch, ja dat had je nodig, om weer te landen, het maakt ook enorm veel indruk zo'n overlijden van een dierbaar iemand hé, zelfs als die er aan toe is, om op reis te gaan...
    dat nooit meer horen en zien, dat is zo wreed van de dood,
    maar in gedachten is ze steeds bij jullie,
    ik vind je een kanjer, dat je weer zo'n machtige sjaal hebt kunnen maken, en weer iemand zó blij maakt,
    tof..
    had ik al gezegd dat ik je zo'n kanjer vind :-)

    Heerlijk genieten van dit weer hé, zó zalig

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi dat je je eigen verdriet hebt om kunnen zetten in een ander blij maken. Goed dat je weer geland bent, dan kan je ook weer verder.
    Prachtig is de natuur nu, zo troostrijk,!
    Ik wens je veel sterkte komende week.
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je tante en jij hadden beiden die col nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat bijzonder weer om te lezen en te zien. Prachtige col en heerlijk, dat je zo lekker hebt kunnen breien en je tante blij hebt gemaakt.
    Lieve groet,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat heerlijk, dat je met dit werkstuk alle emoties van de laatste tijd kunt verwerken. Handwerken geeft rust, terwijl je handen gaan komen de gedachten ook tot rust. Het verdriet wordt er niet minder om, maar krijgt een plekje. In de natuur zijn heeft hetzelfde effect, we zijn zo nietig, maar hebben allemaal een eigen plek.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heb even geen tijd gehad om te reageren op blogs... mijn deelneming bij het plotse en onwezenlijke afscheid van je schoonmama. Het is het leven ja...maar afscheid nemen doet pijn...altijd. Fijn dat je wat afleiding vond in het maken van die prachtige col. Echt mooi! Heel veel sterkte de komende tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dag lieve Vrouw Zeezicht...

    wat een mooie, zachte therapie is dat...
    Je doet het helemaal goed!
    Geland en wel, maar toch niet los. Echt mooi!

    Het is een pracht-col geworden.
    Heerlijk warm en inderdaad stukken beter dan die losse flodders van de hema...

    En wat mag jij door een prachtig landschap fietsen...

    Dagdag!
    groetjes van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wat een mooie warme col daar zal ze zeker blij mee zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Met recht een Therapeutische Col! Mooi en goed gedaan xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Jouw foto's van de polder zijn ook al therapeutisch ;) Hoe fijn is het hé...onze hobby die wij hebben...ik ervaar het ook zo! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Breien is soms écht wel therapeutisch. Mooie col!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat is het mooi geworden, heerlijk voor de koude dagen/

    BeantwoordenVerwijderen