woensdag 21 december 2016

Tradities

“Och kind”, verzucht mijn Moeke, “Jouw Oma Netty, díe kon pas koken! Voor Kerst was ze dágen in de weer! Ik herinner me nog die keer dat ik thuis kwam van het schaatsen, het was in de strenge winter van ’63. Héél de tafel stond vól met de meest heerlijke dingen.. En weet je wat ik zei? Dat ik liever een boterham met ouwe kaas wilde..”
Haar blik is naar binnen gericht. “Ja”, zegt ze zacht, “Wat erg he! Wat was ik brutaal op die leeftijd..”

Lekker en vooral uitgebreid koken heeft mijn Moeke dus van geen vreemde. Al kon ze er aan het begin van haar huwelijk nog niet veel van. Oma Netty is niet echt in de gelegenheid geweest om haar veel te leren; een opstandige puber en een niet zo flexibele moeder is niet echt geslaagde combinatie… Lekker en uitgebreid koken leerde mijn Moeke met vallen en opstaan tijdens haar huwelijk.



Ze bleek een natuurtalent. Het zat vast in de genen ;o) Er is weinig tot niets, dat ze níet kan koken, bakken of braden. Ze werd een heuse keukenprinses, die er vooral een groot genot in schenkt om anderen te verwennen met lekker, zelfgemaakt eten. Een groot aantal van haar recepten worden hier in Villa Zeezicht dan ook regelmatig en met veel plezier gemaakt én gegeten!


Aan de vooravond voor Kerstmis maak ik lijstjes. Wat we gaan eten, en (vooral belangrijk in verband met de tijdsplanning) wat ik dit jaar ga bakken. Kerstmis zonder Moeke’s zelfgemaakte Christmascake bijvoorbeeld is écht ondenkbaar! Maar… nu ik momenteel vier dagen per week aan het werk ben, is er maar één vrije dag waarop ik alles kan voor bereiden en maken!


Ik sta voor een lastige keus: op eerste kerstdag namelijk gaan we ’s middags koffie drinken en borrelen bij Moeke. En ik weet nú al dat ze haar uiterste best gedaan zal hebben op die overheerlijke Christmascake en de nodige borrelhapjes. Óvervol zullen we haar huisje verlaten. Om daarna te gaan genieten van een lekker en bescheiden Kerstdiner in onze eigen Villa.
Dus.. we zullen vast niet heel erg veel honger hebben, als we die dag thuis komen ;o)


Ga ik daarom op mijn enige vrije dag als de blíksem aan de slag om zelf ook de Chrismascake te bakken? Plus het voorbereiden van een ingewikkelde Toet - die we die avond van de eerste Kerstdag waarschijnlijk niet eens óp kunnen, omdat het allemaal toch wat te veel is? Hhhmmmm…!


Ik denk aan vroeger, hoe het was met Kerst. Die mooie kerstmomenten, waarvan de Christmascake altijd één van de hoogtepunten was. Ik zie de opa’s en oma’s voor me, waar we altijd Kerst gingen vieren, en die er nu niet meer zijn…


Tradities zijn kostbaar. Ze verbinden mensen en families met elkaar. Maar: tradities mogen niet star worden, ze mogen soms ook veranderen en meebewegen met de tijd. Hoezeer je ook verlangt naar, of vasthoud aan ‘dat wat altijd zo was’, het is goed om er soms met een frisse blik naar te kijken. Neem mee, dat wat goed en mooi, maar creëer ook nieuwe tradities als de tijd er rijp voor is.


Soms ontstaan nieuwe tradities gewoon vanzelf: onze Engelse schoonzus bracht Britse Kerst-gebruiken mee waar wij eerst vreselijk om moesten grinniken, maar die inmiddels aardig ingeburgerd zijn ;o)


Bij deze besluit ik om ‘onze’ Christmascake vanavond nog te gaan bakken. Ook al komt hij waarschijnlijk in geen dagen op ;o) En ook al heb ik er eigenlijk helemaal geen tijd voor! Maar gewoon, omdat ik deze traditie graag wil behouden! En omdat door deze cake mijn Moeke, en vooral Oma Netty, eventjes heel dicht bij me zijn..  

NAMASTÉ

20 opmerkingen:

  1. Qqja, dat moet doen, die cake maken. Terwijl je er vanavond mee bezig bent, gedenk je iedereen, die je voorgegaan is met deze voorbereidingen.. Mooie muziek erbij, dan heb jij je eigen Kerstmoment!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook hier is al een paar jaar een nieuwe traditie. Door alle lekkers overdag was er geen ruimte meer voor een hele kerstmaaltijd. Wat lichte salades,stokbrood en een toetje staan een beetje eenzaam op de versierde tafel. Maar de maag voelt prima daarna.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja dat gevoel dat ze dicht bij je zijn, dat gevoel ontstaat vaak door hele gewone dingen. Mooi is dat.
    En tradities vind ik ook belangrijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ontroerend mooi ik wens je prachtige herinneringen bij het bakken van deze speciale cake
    namasté
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi, die tradities, ik houd daarvan. Ze vormen de ruggengraat van ons leven.
    als die cake zo'n traditie is, dan is het goed dat je hem gaat bakken, met een glimlach op je gezicht en denkend aan al je voorgangers.
    Het is helemaal niet belangrijk dat hij opgaat, al denk ik dat nog wel eens het geval zou kunnen zijn.
    Met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, mooi! Wat zal het al lekker gaan ruiken bij jullie!
    Fijne kerstdagen gewenst en geniet ervan!
    Lieve groet,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn dat je tussen alle drukte ruimte vrij kunt maken voor een liefdevolle traditie! Natuurlijk mogen tradities 'gemoderniseerd' worden, maar soms is een pas op de plaats niet verkeerd.
    Veel plezier bij het bakken en voor straks eet smakelijk (wanneer dan ook 😉).
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk de mooie herinneringen die je vooral in ere moet houden en vooral koesteren. Misschien wat druk maar in ieder geval geeft het vast voldoening en een heerlijke geur. Fijne kerstdagen, groet Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh, X--mascake! Mijn Engelse familie begint al maanden van tevoren met allerlei gedroogde vruchten op alcoholhoudende drank te zetten. En op de een of andere manier komen die cakes, die maaaaaaaanden houdbaar zijn altijd weer in Holland. (Nooit net voot Kerst langs gaan want je bent een pak ezeltje opde terugweg!). Ik doe het dus nooit zelf. En.. als oud kooklerares zeg ik altijd: nooit gekke dingen doen met een diner. Gewoon die dingen maken waar je goed in bent.
    Wat heerlijk om een keukenprinses als moeder te hebben. Die koude winter van 1963 herinner ik me nog als de dag van gisteren!
    Geniet lekker van alle feestelijkheden! Fijne dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja ik wilde het net vertellen. de Engelsen zijn al weken van te voren bezig met de cake ...ik heb eens een workshop gedaan bij een echtpaar waar was het ook al weer?/ in de Hoekse waard ergens..die mensen verkopen ook Engelse Kilts enz.
    t was erg leuk...maar voor de Hollandse smaak is dat niks..maar het is natuurlijk een echt traditioneel gebeuren en moet ook iets in verstopt worden en als je dat hebt ben je de Gelukkige van die avond !!
    Voor jullie fijne Kerstdagen en beste wensen voor het nieuwe jaar. Is je nieuwe werk leuk ??

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig stukje. Ik ben gek op tradities en heb er de afgelopen paar jaren zelf een paar gecreëerd. Zo ook de Christmas Cake. Ik bakte die afgelopen zondag en ik had genoeg voor een tulband en een cakevorm. We hebben er zelf een plakje van gegeten en daarna snee ik alles in grote stukken en die bracht ik bij mijn ouders, mijn zussen, mijn broer, mijn schoonzus en bij mijn eigen dochters. Zo geniet de hele familie mee. Heerlijk vind ik dat.
    Ik wens je heel mooie kerstdagen, samen met je familie. Geniet maar lekker van alles.
    Veel liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Vrouwe Zeezicht!

    Ja, tradities... daar houd ik ook van.
    Wij vieren alleen geen kerst, maar Chanoekah en dat wil ik m'n hele leven blijven doen, met alles wat er bij hoort!
    De kaarsen, die lekkernijen en de spelletjes... Liedjes ook...

    In feite doen we ongeveer hetzelfde: we vieren het licht.
    Met mijn koor zong ik in een kerk. Dat is voor mij ook een bijzondere belevenis, want ook dan viert iedereen het licht.

    Heel veel plezier en eet smakelijk...

    X, Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een ontroerend stukje. Zo mooi! Ook ik denk in deze Kerstdagen heel vaak aan mijn overleden moeke.
    Veel succes met je Christmascake en fijne Kerstdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Traditie is mooi en geeft een bijzonder tintje aan een gebeurtenis in dit geval de Kerst.
    Dat wordt genieten van je kerstcake.
    Bevalt je baan jou? En wat voor werk doe je nu?
    Voor jullie fijne Kerstdagen met heel veel herinneringen en een voorspoedig en gezond nieuwjaar.
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik wens je hele fijne feestdagen en plezier met de voorbereidingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat heb je dat weer mooi verwoord. Het is mooi om tradities te koesteren, het is de band met je verleden. Maar het is ook leuk om nieuwe tradities te omarmen. Smakelijk wat betreft de kerstcake.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. En ...is het allemaal gelukt? Voor mij zijn tradities ook heel waardevol. Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat verhaal van die tradities en die cake stefanie.....hier ook zo hetzelfde, al komt tie niet op....bekken toch maar.

    BeantwoordenVerwijderen