zondag 1 januari 2017

Markering in de tijd

Een nieuw jaar ligt voor ons.
De lege eerste bladzijde van de nieuwe kalender voor 2017
markeert een verse start.
Een grensovergang in de tijd.


En terwijl ik op de bank zit
- naast de flink uitvallende kerstboom -
(die gaat er vandaag nog uit ;o)! )
dwarrelen mijn gedachten als vanzelf naar het belang van
de start van zo’n ‘Nieuw Jaar’
Waarom lijken we die markering van soms zo hard nodig te hebben?


Er zijn bepaalde jaren, die in je geheugen gegrift staan.
Door een Grote Gebeurtenis in je persoonlijke leven.
Iedereen zal dat herkennen, die jaren die je zonder nadenken op kan sommen..

1985: het jaar dat ik mijn eerste baan kreeg en op mezelf ging wonen
1989: het jaar waarop ik en de Stuurman een stel werden
1993: het geboortejaar van de Oudste
1996: het geboortejaar van de Jongste


Er zijn ook andere jaren.
Jaren die je het liefst zou willen vergeten.
Omdat ze veel zorgen, verlies, verdriet of ziekte gaven.
Ook die markeren je persoonlijke verhaal..


En wacht dacht je van die jaren, die niet bleven plakken?
Zoals 2009 bijvoorbeeld: wat gebeurde er toen?
Ik heb werkelijk géén idee meer ;o)
zou mijn oude agenda er bij moeten pakken, haha!


Met het verwelkomen van een nieuw jaar
verwelkomen we ook nieuwe hoop,
nieuwe kansen..


Maar bovenal hopen we
dat al onze oude zonden, slechte gewoontes
en negatieve omstandigheden
in dit nieuwe jaar zullen verdwijnen, oplossen en verbeteren!
En die hoop lijkt weerspiegeld te worden
door die lege bladzijde van die nieuwe kalender..


In de lijsterbes zingt een klein vogeltje prachtige trillertjes.
Met een glimlach luister ik naar zijn gezang.
Hij heeft geen weet van tijd, van kalenders, van goede voornemens.
Dit vogeltje kijkt niet terug en hij maakt zich geen zorgen over de toekomst…


Je weet nooit wat een nieuwe jaar gaat brengen..
Maar hier in Villa Zeezicht zijn we klaar voor Nieuwe Kansen!

Wat er op het lijstje staat?

Nog gezonder leven,
nóg meer consuminderen,
íetsje minder piekeren
en nog meer genieten van iedere dag..
Oh ja, en een leuke nieuwe baan graag!

Dat lijkt me een prima recept ;o)


26 opmerkingen:

  1. Mij ook. Behalve die baan kon het mijn lijstje zijn. Ik wens je dat het je lukt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop,dat je lijstje eind van dit jaar leeg is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoop van harte dat je wensen in vervulling gaan. Ik wens je een prachtig jaar vol liefde en gezondheid toe!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat al je wensen in vervulling gaan, dat wens ik je toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie eerste blog van een nieuw jaar!
    En een mooi lijstje, absoluut! Ik wens het je toe!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi geschreven en je foto's erbij zijn zoals gewoonlijk weer prachtig. Je recept is prima, ik wens het jou en mezelf toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weer aan prachtige foto's heb je gemaakt van de zee en het strand. Heb het geloof ik wel meer gezegd maar ik ruik gelijk de zilte lucht en hoor de zee.
    Voor jullie heel veel liefde gezondheid en voorspoed en ik hoop dat je weer een nieuwe baan krijgt. Als het de juiste tijd is komt dat wat je graag wilt op je pad.
    Gezellige avond
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wens dat je nieuwe kansen werkelijkheid worden dit jaar en dat 2017 een jaar is dat in het rijtje met positieve jaren komt te staan!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie foto's en woorden weer, ik sluit me bij je aan...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat zeg je dit mooi allemaal en bovendien heb je prachtige voornemens! Dat wordt een top jaar! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig recept voor dit jaar
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik wens je een spetterende start van het nieuwe jaar! Mooie voornemens heb je alvast. Moge 2017 een van die jaren worden die je je steeds zal blijven herinneren.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtig stukje schreef je, en ook nog eens met schitterende foto's ondersteund ...
    Het zet een mens aan het denken (niet dat ik dat al niet doe...); het is goed om van tijd tot tijd de dingen op een rijtje te zetten. Ik begrijp ook niet dat zoveel mensen maar van het één naar het andere vliegen/fladderen ..
    Voor 2017 wens ik je alle goeds; veel geluk en gezondheid, creativiteit en eigenheid!

    Liefs, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  14. bedankt voor je mooie stukje en de prachtige foto's. Ik wens je een goed, gezond en creatief nieuw jaar toe! groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. das een mooi lijstje dat al je wensen mogen uit komen... en anders lekker over dromen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat lijken me prima voornemens! Gelukkig Nieuwjaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Goedemorgen!

    ja, dat is een tof recept!
    Daar kan ik me helemaal in vinden.
    Ik hoef alleen geen nieuwe baan, maar verder doe ik met alles mee...

    Heel veel geluk!

    Groetjes van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Fijn, je blog Stefanie. Even stil staan bij......
    Alle goeds voor 2017 en ik hoop je van harte nog eens in het echt te ontmoeten.
    lieve groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een prachtig recept voor 2017.! Gaat je zeker lukken, ik heb daar alle vertrouwen in.
    Met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Een lijstje goede voornemens is soms snel op geschreven maar soms niet zo makkelijk uit te voeren.
    Maar ik denk dat het jou wel gaat lukken :-)
    groetjes en een goed 2017, Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik zwijmel helemaal van je foto's...geweldig!! En dan je wijze woorden...zo is het!Ik heb dit jaar weer een papieren agenda...ben ik zo blij mee!! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lieve Stefanie,
    Ik wens jou en je gezin een heel mooi, gelukkig, gezellig en bovenal gezond 2017.
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik wens dat je dromen uitkomen, Heel veel gezondheid en geluk.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een mooi recept heb je geschreven, ik hoop voor je dat ze uitkomen, zet hem op

    BeantwoordenVerwijderen