zondag 8 januari 2017

Wintertijd

We zouden het bijna vergeten zijn, maar…
de wintertijd is oorspronkelijk de tijd om je terug te trekken.
In huis, in jezelf…
Een tijd van inkeer, van reflectie en tot rust komen.


Dat winterseizoen van rust hebben wij,
drukke bewoners van Moedertje Aarde,
nog steeds gewoon hard nodig!
Want de 24-uurs economie bepaalt
- als we éven niet goed opletten -
voor een groot deel ons leven!


Zou het daardoor komen,
 dat zoveel mensen stiekem wel eens verzuchten
dat ze net, zoals beren en eekhoorntjes,
een winterslaap zouden willen houden?
;o)


Helaas laat onze jachtige westerse wereld
ons weinig tot geen tijd toe
om met écht met het ritme van de seizoenen te leven.


En ook al staat onze Villa op een rustig plekje op ons eiland,
en laten we ons hier in het Zeeuwse echt niet zo snel druk maken..
ook híer dendert het leven onverminderd door.


De rust en inkeer die bij de wintertijd horen
probeer ik daarom in deze periode van het jaar
héél bewust op te zoeken en te ervaren.

Winterse verstilling
in de natuur helpt daarbij natuurlijk ;o)


Al is het natuurlijk wel heel vervelend als je met die ijzel en mist de weg op moet..

Maar.. is dat ontregelende weer
 misschien niet gewoon stiekem een klein magische teken?
Waarbij we even gedwongen worden om tot stilstand te komen,
om onze wereld kleiner te maken
en ons tijdelijk even terug te trekken in ons eigen ‘hol’?


Natuurlijk roept voor de meesten van ons 
gewoon de dagelijkse plicht.

Een poosje gezellig ‘winterslapen’
is er voor mij voorlopig ook niet bij.
Ruim een maand alweer ben ik druk in de weer
met een ondankbaar en slecht betaald baantje ;o)


Niks erg hoor!
Goed voor lijf en leden, dat baantje.
Leer ik er ook nog eens een ontzettend lieve collega kennen..
da’s pure winst!

Plus dat die (bijna dagelijkse) rit naar mijn werk
zowel ’s morgen als ’s avonds
de meest prachtige vergezichten,
zonsopkomsten en zonsondergangen oplevert!


Daarom
hou ik het gedurende deze wintertijd
voorlopig heeeel klein hier,
in onze Villa én op mijn blog.

Totdat…
…de lente weer gaat kriebelen ;o)

Daag lieverds!

PLUK DE DAG J


27 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige en inspirerende post. Het klein houden... zo waar.
    Dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leven met de natuur ik doe mijn best maar soms komen er afspraken doorheen of gebeurtenissen dat dat ritme zo ontregeld....
    Ja lente ik kijk er naar uit....
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, dat is herkenbaar! Maar door in het leven te staan met de seizoenen als basis kun je toch wat bewuster meebewegen vind ik zelf ;o)

      Verwijderen
  3. Wat een mooie woorden. Er zit natuurlijk zeker een kern van waarheid in. Ook wij gebben gevulde agenda's, maar dit weekend alleen maar gistermiddag. Heerlijk de overige tijd thuis rommelen, zoals ik dat dan noem. Klusjes, lezen, quilten. Heerlijk! Groetjes uit de Betuwe.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is puur genieten. Heel belangrijk om je even terug te trekken. Tot de lente!
    En...fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's met een mooi verhaal.
    Ik schreef er gisteren ook over op mijn blog.
    Ik denk dat we soms gewoon te snel en teveel willen.
    Fijne rustige zondag nog.
    Groetjes Marja
    🌳🌳🌳

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat beschrijf je het telkens mooi en zo waar!
    Lieve groet,
    Jeanny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wat mooi weer en wat schrijf je toch fijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik weet nu even niet wat ik mooier vind, je tekst of die prachtige foto's. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn dat je zulke leuke collega's hebt getroffen in je nieuwe (misschien minder fijne) baan!
    Heel begrijpelijk dat je even minder tijd hebt voor blogland. Dat is jammer voor ons, maar des te leuker is het wanneer je wél een keertje langs kunt komen 😉.
    Tot later en geniet van alles wat je doet!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik blijf wel mn verhaaltjes schrijven hoor, Marjan!! Maar misschien wat minder frequent omdat ik mn rust en ruimte wat meer wil bewaken in dit seizoen ;)

      Verwijderen
  10. Ja we denderen maar door. Probeer het toch wel rustig te houden. Dank voor je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Al heb je dan geen winterslaap,maar een baantje, die zonsopgangen en ondergangen geven ook energie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. yep ik doe ook mijn best maar wat je zegt...ik herken het! Toch heb je de tijd genomen om deze prachtige vorstfoto's te schieten. Want...er zijn genoeg mensen die dat in de snelheid van het leven niet meer zien. En al is het tempo soms heel hoog met werk enzovoort...we zijn ons ervan bewust..en dat is al een flinke stap! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja, daar is de winter inderdaad goed voor... Ik probeer het ook echt. Alles draait maar door en door tegenwoordig en we laten ons gek maken. Ik ga meer en meer luisteren naar m'n lichaam en de gewone dingen probeer ik rustig en met aandacht te doen.
    En heerlijk op tijd onder de wol 's avonds!
    Wat een schitterende foto's heb je gemaakt...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja idd het zou zo lekker zijn maar helaas laat onze maatschappij dat niet echt toe. Mijn lijf ook niet trouwens hihi. Was ik net voor de kerst ziek en daarna 2 weken vakantie, bij lange na niet genoeg maar het is in ieder geval iets.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige foto's... en die moeten we gaan missen tot de lente? Dat is wel nog keilang! Jammer... maar geniet van je winterrust en je nieuwe baan. Tot in de lente dan maar. Lieve groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. mooie foto,s en mooi beschreven,ik zou inderdaad wel een lange winterslaap willen houden,maar helaas gaat dat hem niet worden,succes verder met wat je moet gaan doen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ohhhhh wat een heerlijke serie plaatjes, ja je terugtrekken en dan later weer fris en fruitig tevoorschijn komen, dat heb ik ook gedaan :-)
    voelt goed, lekker hoor, doe maar, mijn zegen heb je, ik weet dat je geniet en dat is goed,
    lieve groet en tot gauw.
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooie tekst en een waarheid als een klok. Doe rustig aan in d ewintertijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooie foto's weer! En de woorden zijn wijs en waar!
    Op naar de lente, maar alles op zijn en haar tijd!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Een uurtje terug zat ik mijn agenda voor deze week te overdenken en kwam ik tot de conclusie dat ik weinig uren over houd...ik kom dus ook niet toe aan de dingen die ik zou willen doen. Desondanks heb ik mij voorgenomen vanavond eens vroeg naar bed te gaan...lijkt mij ook wel eens lekker. Soms moet je inderdaad zelf je moment pakken.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Neem maar lekker de tijd voor jezelf! Ik zit heel bewust niet op Facebook of Twitter. Het lukt zo ook wel om op de hoogte te blijven. Iedereen zit dag en nacht aan z'n telefoon geplakt en dat probeer ik zo te voorkomen. Even lekker in een warm hoekje lezen of wat breien heerlijk. Geniet van de zons- op en ondergangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooie post! En je hebt gelijk; afgelopen zaterdag was een zegen in vermomming. Te glad om dingen te ondernemen. Lekker binnen rommelen en de kaarsjes aan :-))
    Trek je lekker terug en laad je batterij op!
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat mooie foto's en de teksten zijn ook bijzonder.M.H.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat heb jij dat mooi verwoord - en met prachtige foto's geïllustreerd. Ik herken het helemaal. Ik kijk al uit naar je volgende blogposts in de lente!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Goedemrogen Vrouw Zeezicht...

    wat een mooie filosofie heb je neergezet.
    Het is waar: de winter dient voor een beetje terugtrekken en in je berebvelletje gaan zitten.
    Ik ben wel anders in de winter, ik merk het.
    En in ieder geval meer binnen.

    Goed dat je even rust neemt tot de lente.
    Dat is niet eens zo'n gek idee.
    Misschien ga ik je wel navolgen...

    Heb het goed deze tijd en geniet van de mooie dingen die op je pad komen.
    Groetjes van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen